شوک کاهش رشد اقتصاد چین؛ قیمت نفت افت کرد و بورس هنگ‌کنگ قرمز شد

 پکن
پکن Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با اعمال قرنطینه‌های عمومی در قالب اجرای سیاست کووید صفر، کاهش ۱۲ درصدی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و تشدید تنش موجود میان پکن و تایپه، دولت چین برای نخستین بار از سال ۲۰۱۵ تا کنون در تحقق نرخ رشد رسمی خود ناکام خواهد ماند.

آگهی

قیمت جهانی نفت روز دوشنبه در واکنش به کاهش رشد اقتصادی بزرگ‌ترین وارد کننده نفت خام در جهان بیش از ۴ درصد افت کرد و شاخص بازارهای سهام در چین و هنگ‌کنگ روند نزولی به خود گرفت.

اداره ملی آمار چین (NBS) اعلام کرد که رشد تولید صنعتی این کشور در ژوئیه گذشته به ۳.۸ درصد رسیده و در مقایسه با رشد سالانه ۳.۹ درصدی ثبت شده در ژوئن پیش، دچار کاهش شده است. 

بر پایه گزارش این اداره، نرخ رشد خرده فروشی و تقاضای مصرفی مردم چین نیز در ماه گذشته میلادی ۲.۷ درصد بالا رفته که پایین‌تر از نرخ ۳.۱ درصدی ثبت شده در ژوئن گذشته است.

پیشتر کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که نرخ رشد تولید صنعتی و افزایش خرده فروشی در اقتصاد چین به ترتیب ۴.۶ و ۵ درصد طی ماه ژوئیه افزایش یابد. 

در واکنش به داده‌های جدید اداره ملی آمار چین، گروه چند ملیتی آی‌ان‌جی (ING) که در زمینه ارائه خدمات مالی و بانکی فعالیت می‌کند، پیش‌بینی خود را از نرخ رشد اقتصادی چین در سال جاری میلادی به ۴ درصد کاهش داد. این در حالی است که دولت چین این نرخ رشد هدفگذاری شده برای سال جاری میلادی را ۵.۵ درصد تعیین کرده است.

اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با اعمال قرنطینه‌های عمومی در قالب اجرای سیاست کووید صفر، کاهش ۱۲ درصدی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و تشدید تنش موجود میان پکن و تایپه، دولت چین برای نخستین بار از سال ۲۰۱۵ تا کنون در تحقق نرخ رشد رسمی خود ناکام خواهد ماند.

در چنین شرایطی، بانک مرکزی چین روز دوشنبه اعلام کرد که با هدف افزایش تقاضا و تحریک رشد اقتصادی کشور نرخ بهره اعطای وام بانکی را ۱۰ واحد درصد کاهش داده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

با کاهش رشد صنعتی و نرخ بهره در چین، شاخص بورس‌های شانگهای و هنگ‌کنگ در جریان معاملات صبح دوشنبه به ترتیب ۵ و ۱۳۴ واحد کاهش یافت. شاخص ۵۰ شرکت برتر منطقه یورو هم ۰.۲۵ واحد و شاخص بورس آلمان نیز ۱۳ واحد افت کرد اما بورس توکیو نیز همزمان با اعلام رشد ۲.۲ درصدی اقتصاد ژاپن شاهد افزایش ۱۱.۷ درصدی شاخص کل خود بود.  

همچنین قیمت جهانی هر بشکه نفت پایه برنت نیز که در آغاز معاملات روز دوشنبه بالای ۹۷ دلار معامله می‌شد حدود ۴ دلار افت کرد و تا ۹۳ دلار و ۵۶ سنت پایین آمد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شهرهای بدهکار چین لنگ پول نقد؛ چطور دولت‌های محلی با وضع جریمه‌های سنگین کسب درآمد می‌کنند؟

بانک‌های دولتی چین برای توقف افت ارزش یوآن، شروع به فروختن دلار کردند

رشد اقتصادی چین از انتظارها فراتر رفت