تظاهرات مخالفان بشار اسد علیه ترکیه؛ آیا آنکارا سیاست خود را در قبال سوریه تغییر داده است؟

آتش زدن پرچم ترکیه توسط مخالفان دولت سوریه
آتش زدن پرچم ترکیه توسط مخالفان دولت سوریه Copyright شبکه‌های مجازی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جمعی از مخالفان دولت سوریه روز جمعه در اعتراض به سخنان وزیر خارجه ترکیه مبنی بر حمایت کشورش از «آشتی ملی» در سوریه، با برگزاری تظاهرات در مناطق تحت کنترلشان به سیاست‌های آنکارا اعتراض کردند.

آگهی

جمعی از مخالفان دولت سوریه روز جمعه در اعتراض به سخنان وزیر خارجه ترکیه مبنی بر حمایت کشورش از «آشتی ملی» در سوریه، با برگزاری تظاهرات در مناطق تحت کنترلشان به سیاست‌های آنکارا اعتراض کردند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز پنج‌شنبه گفته بود که آنکارا باید به هر نحوی که شده میان مخالفان سوری و دولت سوریه آشتی برقرار کند، زیرا در غیر این صورت «صلح پایدار» در این کشور به وجود نخواهد آمد.

آنکارا از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه در سال ۲۰۱۱ به طور علنی با اعلام مخالفت شدید خود با دولت بشار اسد، از گروه‌های شورشی سوری حمایت می‌کرد، اما اینک به نظر می‌رسد که تغییر خاصی در سیاست ترکیه در برابر سوریه رخ داده است.

مخالفان دولت سوریه که از سخنان وزیر خارجه ترکیه برآشفته شده‌اند، خواستار برگزاری تظاهرات در سراسر مناطق شمال سوریه شدند. آن‌ها از همه مخالفات دولت سوریه خواستند تا بعدازظهر روز جمعه با شعار «نه به آشتی»، مخالفت خود را با اظهارات وزیر خارجه ترکیه نشان دهند.

ترکیه در حالی بر ضرورت آشتی ملی در سوریه تأکید می‌کند که بر شمار نیروهای نظامی‌اش در مرز با سوریه افزوده است.

آقای چاووش اوغلو اگرچه در سخنرانی خود در سیزدهمین کنفرانس سفیران در آنکارا بر یکپارچگی سوریه تأکید کرد اما گفت که ترکیه به مبارزه خود با «تروریسم» در سوریه ادامه می‌دهد.

آنکارا در سال‌های گذشته عملیات‌ مختلفی را در مناطق کردنشین سوریه با هدف مقابله با فعالان کرد «تجزیه‌طلب» انجام داده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

او در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه در طول جنگی که از سال ۲۰۱۱ در سوریه آغاز شده است بسیاری از شهروندان سوری کشته و آواره شده‌اند، گفت که این افراد از جمله آن‌هایی که در ترکیه هستند باید بتوانند به کشورشان بازگردند.

وزیر خارجه ترکیه با تکذیب هرگونه تماس مستقیم میان بشار اسد و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور سوریه و ترکیه، گفت که آنکارا ترجیح می‌دهد که تماس‌ها میان دو کشور فقط از طریق سازمان‌های اطلاعاتی دنبال شود.

او همچنین از دیدارش با فیصل مقداد، همتای سوری خود در حاشیه اجلاس جنبش غیرمتعهدها در صربستان در اکتبر ۲۰۲۱ خبر داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا نسبت به تشدید درگیری‌ها در شمال سوریه «شدیدا» ابراز نگرانی کرد

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: یک نظامی ایرانی در حمله هوایی اسرائیل به سوریه کشته شد