فرمانده گردان‌های الاقصی در پی حمله ارتش اسرائیل به نابلس کشته شد

تشییع جنازه فرمانده و دو عضو گردان‌های الاقصی در نابلس
تشییع جنازه فرمانده و دو عضو گردان‌های الاقصی در نابلس Copyright Majdi Mohammed/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از Amirbehnam MASOUMI
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تنها ساعاتی پس از برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای امنیت برای بررسی درگیری‌های اخیر میان غزه و اسرائیل، ابراهیم النابلسی فرمانده گردان‌های الاقصی که شاخه نظامی جنبش فتح در کرانه باختری است، در جریان درگیری با نیروهای اسرائیلی کشته شد.

آگهی

تنها ساعاتی پس از برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای امنیت برای بررسی دور اخیر درگیری‌ها میان غزه و اسرائیل، ابراهیم النابلسی فرمانده گردان‌های الاقصی که شاخه نظامی جنبش فتح در کرانه باختری است، در جریان درگیری با نیروهای اسرائیلی کشته شد.

به گزارش رسانه‌های محلی، ابراهیم النابلسی معروف به «شیر نابلوس» از مدت‌ها پیش یکی از اهداف ارتش اسرائیل به شمار می‌رفت. 

عملیات برای بازداشت او در نخستین ساعات روز سه‌شنبه آغاز شد. از قرار معلوم با وجود درخواست ماموران اسرائیلی از ابراهیم النابلسی برای تسلیم، او و همقطارانش مقاومت کرده و به سوی سربازان تیراندازی کرده‌اند. 

گفته می‌شود که سربازان اسرائیلی برای از بین بردن هدف، یک خمپاره یا احتمالا گلوله آر‌پی‌جی یا بازوکا به ساختمان مخفیگاه این گروه از اعضای بازوی نظامی فتح شلیک کردند. علاوه بر ابراهیم النابلسی، دو تن دیگر از اعضای گردان‌های الاقصی به نام‌های اسلام صبوح و حسین جمال طه (۱۹ساله) نیز در جریان این درگیری کشته شدند. 

روزنامه هاآرتص اسرائیل هم گزارش کرده که یک نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی در جریان تبادل آتش روز سه‌شنبه کشته شده است. رسانه‌های محلی همچنین از زخمی شدن ده‌ها نفر در جریان درگیری‌ در شهر نابلس کرانه باختری خبر می‌دهند.

ساعتی پس از پایان درگیری، هزاران نفر در نابلس اجساد این سه عضو شاخه نظامی فتح را تشییع کردند.

درگیری نظامی اسرائیل با جنبش فتح

جنبش فتح که از بیش از دو دهه گذشته در مقام تشکیلات دولت خودگردان فلسطینی کنترل بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن را در اختیار دارد، معمولا توانایی یا اراده درگیر شدن با نظامیان اسرائیلی را ندارد. با این حال سازمان‌ امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) ابراهیم النابلسی را به‌عنوان یک تروریست و مسئول تیراندازی‌های مرگ‌بار اخیر در کرانه باختری شناسایی کرده بود؛ حملاتی که نه فتح و نه حماس و جهاد اسلامی، بلکه داعش مسئولیت آن‌ها را بر عهده گرفته بود. 

جنبش فتح از سال ۲۰۰۶ و پس از امتناع از پذیرش نتایج انتخابات پارلمانی فلسطینی‌ها و شکست در برابر حماس، کنترل خود را بر نوار غزه به‌طور کامل از دست داد. سال گذشته در پی بالا گرفتن مساله اخراج خانواده‌های فلسطینی از منطقه شیخ جراح و همزمان با آن حمله یهودیان راست افراطی به شهروندان عرب در شرق بیت‌المقدس، حماس با شلیک موشک به سوی مرکز اسرائیل، برای نخستین بار از زمان تقسیم قدرت میان فلسطینی‌ها به نفع اعراب ساکن کرانه باختری وارد جنگ شد. 

به نظر می‌رسد جنبش فتح و شخص محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، محبوبیت و اعتبار خود را به‌دلیل ناتوانی در حمایت از شهروندان عرب ساکن مناطق اشغالی به‌شدت از دست داده‌اند. 

هشدار سازمان ملل نسبت به شکنندگی آتش‌بس میان جهاد اسلامی و اسرائیل

شامگاه دوشنبه یک روز پس از پایان دور اخیر مخاصمه میان جهاد اسلامی و اسرائیل، شورای امنیت سازمان ملل متحد جلسه اضطراری برگزار کرد. 

اسرائیل هفته گذشته با حمله به نوار غزه یکی از فرماندهان ارشد جنبش جهاد اسلامی به نام الجعبری را به قتل رساند. پس از موشک باران متقابل از غزه به سوی اسرائیل، حملات هوایی ارتش این کشور نیز تشدید شد. 

بیش از ۵۰ شهروند فلسطینی در جریان این مناقشه چند روزه کشته و بیش از ۳۶۰ نفر دیگر زخمی شدند. جهاد اسلامی و اسرائیل سرانجام شامگاه یکشنبه و با میانجی‌گری مصر، آتش‌بس اعلام کردند. 

تور ونسلند، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه، در گزارش خود به شورای امنیت نسبت به شکنندگی آتش‌بس و تبعات فاجعه‌بار درگیری دوباره میان اسرائیل و گروه‌های مستقر در نوار غزه به شدت هشدار داد. 

دولت ائتلافی عمدتا راستگرای اسرائیل از ماه فوریه امسال حملات خود علیه مواضع جهاد اسلامی در نوار غزه همچنین هواداران و کادرهای این سازمان در کرانه باختری را تشدید کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خبرنگار معروف شبکه الجزیره در زمان گزارش ناآرامی در کرانه باختری به ضرب گلوله کشته شد

اسرائیل در جست‌وجو دو فلسطینی است که یک نگهبان را در کرانه باختری کشته‌اند

درگیری در کرانه باختری؛ یک فلسطینی با شلیک سربازان اسرائیلی جان باخت