جنگ غزه؛ جهاد اسلامی پس از اسرائیل با اجرای آتش‌بس پیشنهادی مصر موافقت کرد

دود ناشی از حمله اسرائيل به یک ساختمان مسکونی در غزه
دود ناشی از حمله اسرائيل به یک ساختمان مسکونی در غزه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی منابع فلسطینی، از زمان آغاز دور تازه حملات اسرائيل به منطقه تحت محاصره نوار غزه تاکنون «۴۳ فلسطینی از جمله ۱۵ کودک کشته و ۳۱۱ نفر دیگر مجروح شده‌اند.»

آگهی

جهاد اسلامی شامگاه یکشنبه هفتم اوت ۲۰۲۲ در پایان سومین روز از حملات متقابل موشکی و راکتی میان اسرائيل و شاخه نظامی این گروه‌ فلسطینی در نوار غزه اعلام کرد که آتش‌بس پیشنهادی از سوی مصر را پذیرفته است.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی منابع فلسطینی، حملات هوایی و موشکی اسرائيل به نوار غزه از روز جمعه گذشته تاکنون بیش از ۴۰ کشته برجا گذاشته است.

یک منبع مصری پیش‌تر اعلام کرده بود که تل‌آویو پیشنهاد میانجی‌گری قاهره برای توقف درگیری‌های سه روزه میان اسرائيل و فلسطینیان را پذیرفته است.

جهاد اسلامی نیز ساعاتی پس از آن اعلام کرد که پیش‌نویس توافقنامه آتش‌بس را که میانجی‌گران مصری تهیه کرده و در اختیار مسئولان این گروه فلسطینی قرار داده‌اند، تایید کرده است.

محمد الهندی، رئیس شاخه سیاسی جنبش جهاد اسلامی پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «فرمولی برای توافق آتش بس به دست آمده که شامل تعهد مصر برای تلاش در زمینه آزادی دو عضو جهاد اسلامی است که به دست اسرائیل اسیر شده‌اند.»

نخستین حمله اسرائيل پس از توافق طرفین بر رعایت آتش‌بس از شامگاه یکشنبه

ساعاتی پس از اعلام توافق دو طرف مخاصمه برای اجرای توافق آتش‌بس از زمان شامگاه یکشنبه، اسرائیل بار دیگر اهدافی را در نوار غزه مورد حمله قرار داد.

همزمان خبرگزاری‌ها از به صدا درآمدن آژیرهای خطر برای هشدار نسبت به در پیش بودن حملات راکتی در مناطق جنوبی اسرائيل خبر دادند.

مصر به عنوان میانجی توافق آتش‌بس میان اسرائیل و گروه جهاد اسلامی فلسطین از دو طرف خواسته بود که از شامگاه روز یکشنبه حملات به سوی یکدیگر را متوقف کنند.

یک مسئول سرویس‌های امنیتی مصر با اعلام این مطلب تصریح کرد: از همه طرف‌ها می‌خواهیم که از ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی (مطابق با ۲۰ساعت و ۳۰ دقیقه به وقت گرینویچ) آتش‌بس را رعایت کنند.

جهاد اسلامی نیز بلافاصله پس از آن در بیانیه ای اعلام کرد که از زمان تعیین شده در فراخوان مصر تبعیت کرده و «حملات را متوقف خواهد کرد»، اما در عین حال «پاسخ به هرگونه تجاوز بیشتر» را حق خود می‌داند.

اسرائیل نیز شامگاه یکشنبه به صورت رسمی اعلام کرد به برقراری آتش‌بس از ساعت ۲۰ و سی دقیقه به وقت گرینویچ پایبند خواهد بود، این در حالیست که میانجی‌گران مصری پیشتر یادآور شده بودند که از مقامات اسرائیلی برای توقف درگیری‌ها چراغ سبز دریافت کرده‌اند.

دفتر یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائيل در بیانیه‌ای تایید کرد که آتش‌بس از ساعت ۲۳ و سی دقیقه یکشنبه شب به وقت محلی اجرا می‌شود.

دفتر نخست وزیری اسرائیل همچنین با تشکر از مصر به خاطر تلاش‌هایش برای میانجی‌گری در این بیانیه تاکید کرد: «دولت اسرائیل در صورت نقض آتش‌بس این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که قاطعانه پاسخ دهد.»

به گفته وزارت بهداشت تشکیلات تحت رهبری حماس که اداره امور در غزه را در دست دارد، در حملات روز یکشنبه اسرائیل بویژه به جبالیه،‌ غزه و رفح دست کم ۱۷ فلسطینی از جمله ۹ کودک جان باختند.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی این منبع فلسطینی، از زمان آغاز حملات اسرائیل برای هدف قرار دادن جهاد اسلامی در منطقه تحت محاصره نوار غزه در روز جمعه تاکنون «۴۳ فلسطینی از جمله ۱۵ کودک کشته و ۳۱۱ نفر دیگر مجروح شده‌اند».

دولت اسرائیل پیش‌تر ضمن «پیشگیرانه» خواندن حملات به نوار غزه مدعی شده بود که شمار زیادی از نیروهای جهاد اسلامی را کشته و رهبران ارشد این سازمان را که در فهرست تروریستی اسرائیل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار دارد، «از میان برداشته» است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هواپیماهای جنگی اسرائیل مواضع حماس را در نوار غزه بمباران کردند

سخنگوی گردان‌های قدس فسلطین از «شهر تونلی» غزه: ایران همیشه در کنارماست

آوارگان جنگ غزه برای زنده ماندن و به دست آوردن غذا مبارزه می‌کنند