همه نگاه‌ها به مذاکرات وین؛ کمیسیون اتحادیه اروپا: تهران و واشنگتن «گام آخر» را بردارند

مذاکرات برای نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵
مذاکرات برای نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیسیون اروپا اعلام کرد که تهران و واشنگتن باید «آخرین گام» را برای نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در مذاکراتی که از روز پنج‌شنبه ۴ اوت در وین از سرگرفته شده است، بردارند.

آگهی

کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که تهران و واشنگتن باید «آخرین گام» را برای نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در مذاکراتی که از روز پنج‌شنبه ۴ اوت در وین از سرگرفته شده است، بردارند.

بر اساس اعلام این کمیسیون، برای غلبه بر بن‌بست موجود در مذاکرات به «تصمیمات سیاسی» نیاز است.

پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا روز جمعه ۵ اوت و هم‌زمان با دور جدید مذاکرات برای احیای برجام در نشستی خبری گفت: «زمان برداشتن آخرین گام فرا رسیده است.»

او در ادامه با بیان اینکه «تصمیمات سیاسی دقیق و شفافی باید توسط پایتخت‌های کشورهای درگیر در برجام اتخاذ شود»، گفت این روندی است که در وین در حال انجام است و آن‌ها امیدوارند که به نتایجی منجر شود.

همزمان بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه کشور درگیر در مذاکرات هسته‌ای ایران در بیانیه‌ای در روز جمعه از ایران خواستند تا «خواسته‌های غیرواقعی خارج از چارچوب» توافق ۲۰۱۵ برجام مطرح نکند.

اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام، ماه گذشته میلادی پیش‌نویس متن جدیدی را ارائه کرد تا بن‌بست در مذاکرات را برطرف سازد، اما خبرگزاری رسمی ایران به نقل از میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین خبر داد که متن پیش‌رو در دور جدید مذاکرات متعلق به اتحادیه اروپا نیست.

آقای اولیانوف گفت که متن پیش‌رو سندی مشترک است که اسفندماه گذشته در آخرین دور مذاکرات وین تنظیم شده با این تفاوت که برخی از بندهای آن با پیشنهادهای هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا اصلاح شده است.

او در ادامه گفت که طرف ایرانی هم پیشنهادات خود را ارائه کرده که «فراتر» از اصلاحات اروپایی‌ها است.

بنا به گزارش‌ها، نماینده روسیه در مذاکرات وین پیش از نشست رو جمعه با علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران در گفتگوهای وین و انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کرده است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین از دیدار با علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در روز جمعه خبر داد

آقای اولیانوف پیش از دیدار با آقای باقری کنی، فضای گفتگوها را جدی ارزیابی کرد و گفت: «رسیدن به خط پایان ممکن است خیلی آسان نباشد و زمان نشان خواهد داد که آیا ما موفق می‌شویم یا خیر.»

یک دیپلمات ایرانی هم به ایرنا گفت: «اکنون ساعات در وین تعیین کننده است و هرچه زودتر باید اطمینان طرف ایرانی جلب شود.»

او همچنین گفت: «اطمینان طرف‌های اقتصادی برای کار پایدار، بلندمدت و بدون دغدغه با ایران یک اصل خدشه‌ناپذیر توافق است.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران هم که برای پاسخ به سوالات و ابهامات مطروحه درخصوص نحوه اجرای قانون راهبردی مجلس و مذاکره برای لغو تحریم‌ها در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران حاضر شده بود، گفت که برای تیم مذاکره‌کننده، انتفاع اقتصادی ایران از توافق، رعایت خطوط قرمز و حفظ توان و دانش و فناوری بومی صلح‌آمیز هسته‌ای مورد توجه جدی است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ایرانی و یک مقام اروپایی خبر داد که تهران از یکی از «مهم‌ترین» خواسته‌های خود که مانعی جدی بر سر راه توافق بود، عقب‌نشینی کرده است.

با وجود این مقام‌های ایرانی همچنان با تردید درباره مذاکرات سخن می‌گویند. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگو با شبکه العالم گفت تا زمانی که آمریکا به برجام بازنگردد و تحریم‌ها لغو نشوند، ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه خواهد داد.

او همچنین گفت که تهران هیچ محدودیتی را فراتر از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ نخواهد پذیرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

احیای برجام؛ بورل: متن مصالحه پیشنهادی برای پیش‌گیری از یک بحران هسته‌‌ای روی میز است

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

سه کشور اروپایی در انتقاد از پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران بیانیه مشترک صادر کردند