ورود نانسی پلوسی به تایوان؛ چین از «اقدامات نظامی هدفمند» سخن گفت

نانسی پلوسی در تایوان
نانسی پلوسی در تایوان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چین پیش از این بارها هشدار داده بود که سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان «پیامدهایی» برای این کشور به دنبال خواهد داشت.

آگهی

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا با وجود هشدارهای پکن در بخشی از سفر آسیایی خود، اواخر روز سه‌شنبه دو اوت (۱۱ مرداد) وارد تایپه پایتخت تایوان شد.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در فرودگاه از سوی جوزف وو، وزیر خارجه تایوان مورد استقبال قرار گرفت. نانسی پلوسی پس از ورود به تایپه تاکید کرد که سفرش به تایوان نشان‌دهنده «حمایت بی‌قید و شرط» آمریکا از این جزیره است. 

او افزود که دیدار از تایوان را با سیاست واشنگتن در قبال چین در «تناقض» نمی‌بیند. 

تلویزیون دولتی چین در آستانه ورود نانسی پلوسی به تایوان گزارش داده بود که جنگنده‌های این کشور در حال «عبور از تنگه تایوان» هستند. پکن همچنین دقایقی پس از ورود رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان اعلام کرد که با «اقدامات نظامی هدفمند» به این سفر واکنش نشان خواهد داد. در همین راستا چین از روز پنجشنبه چهار اوت (۱۳ مرداد) با برگزاری رزمایش نظامی در نظر دارد جزیره تایوان را محاصره کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دولت چین پس از ورود نانسی پلوسی به تایوان رویکرد «بسیار خطرناک» آمریکا را محکوم کرده بود. در مقابل دولت تایوان سفر نانسی پلوسی را نشانه حمایت «تزلزل‌ناپذیر» آمریکا از این جزیره دانسته بود. 

پکن پیش از این بارها هشدار داده بود که سفر نانسی پلوسی به تایوان برای واشنگتن «پیامدهایی» به دنبال خواهد داشت. چین همچنین اعلام کرده است که «مسئولیت» تبعات سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان برعهده واشنگتن خواهد بود. 

کاخ کرملین روز سه‌شنبه در واکنش به احتمال سفر نانسی پلوسی به تایوان چنین اقدامی را «تحریک محض» خوانده بود. مسکو علاوه بر این بر «همبستگی کامل» روسیه را با چین اعلام کرد. 

رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده پیش از این در چهارچوب سفر آسیایی خود از سنگاپور و مالزی بازدید کرده بود. نانسی پلوسی، ۸۲ ساله، عالی‌رتبه‌ترین مقام آمریکایی است که طی ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر کرده است. 

چین از تایوان به عنوان بخشی از خاک خود یاد می‌کند که در صورت لزوم با استفاده از «زور» باید به چین ملحق شود. پکن بازدید مقامات کشورهای خارجی از تایوان را نشانه به رسمیت شناختن دولت حاکم بر این جزیره می‌‌داند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر پلوسی به آسیا؛ آیا رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بدنبال تهدید چین به تایوان نمی‌رود؟

گروهی از اعضای کنگره آمریکا با وجود واکنش‌های خشمگینانه چین به تایوان رفتند

اعتراض تایوان به ورود اعضای گارد ساحلی چین به یک قایق توریستی در نزدیکی جزیره کینمن