تراس و سوناک یکدیگر را در آستانه مناظره به نرمش در مقابل چین متهم کردند

لیز تراس و ریشی سوناک، نامزدهای رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا
لیز تراس و ریشی سوناک، نامزدهای رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ریشی سوناک، وزیر دارایی پیشین بریتانیا می‌گوید پکن از «تهاجم فاشیستی» روسیه به اوکراین حمایت می‌کند.

آگهی

ریشی سوناک و لیز تراس، دو نامزد راه‌یافته به دور نهایی رای‌گیری برای تعیین جانشین بوریس جانسون، یکدیگر را به نرمش در برابر چین متهم کردند. 

حدود ۲۰۰ هزار عضو حزب محافظه‌کار بریتانیا تا روز دوم سپتامبر رهبر جدید حزب را انتخاب خواهند کرد. رهبر جدید محافظه‌کاران با توجه به اکثریت این حزب در مجلس عوام به عنوان نخست‌وزیر و جانشین بوریس جانسون فعالیت خواهد کرد. 

بوریس جانسون به دنبال موج استعفای وزرای دولتش مجبور به کناره‌گیری از رهبری حزب محافظه‌کار شد. لیز تراس، وزیر خارجه کنونی و ریشی سوناک، وزیر دارایی پیشین دوشنبه شب با یکدیگر در برابر دوربین‌های تلویزیونی مناظره خواهند کرد. 

ریشی سوناک، ۴۲ ساله در آستانه این مناظره گفت که چهره‌های سیاسی کشورش مدتها است که برای چین «فرش قرمز» پهن می‌کنند. به گفته او دیگر سیاستمداران بریتانیایی «فعالیت‌های مخرب چین» به عنوان «بزرگترین تهدید درازمدت» علیه لندن را نادیده می‌گیرند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وزیر دارایی پیشین بریتانیا همچنین تاکید کرد که پکن با خرید نفت و تلاش برای ارعاب همسایگانش از جمله تایوان، از «تهاجم فاشیستی» روسیه به اوکراین حمایت می‌کند. او در همین راستا وعده داد که برای ایجاد اتحادی مانند ناتو در برابر چین تلاش خواهد کرد. 

اظهارات ریشی سوناک نه تنها واکنش هواداران لیز تراس را به دنبال داشت بلکه اعتراض وزارت خارجه چین را نیز برانگیخت. ژائو لیجیان، سخنگوی این وزارتخانه گفت: «به سیاستمداران بریتانیایی توصیه می‌کنم که از بیان سخنان غیرمسئولانه درباره تئوری خودخوانده "تهدید چین" بپرهیزند.»

ایان دانکن اسمیت،‌ متحد نزدیک لیز تراس و رهبر پیشین حزب محافظه‌کار نیز گفت که وزارت دارایی بریتانیا در دوران حضور ریشی سوناک در راس این وزارتخانه «به شدت» هوادار توافق تجاری با پکن بود. 

ریشی سوناک و لیز تراس علاوه بر عرصه سیاست خارجی در زمینه کاهش مالیات‌ها نیز با یکدیگر اختلاف نظر دارند. لیز تراس، ۴۶ ساله از کاهش گسترده مالیات‌ها حمایت کرده است. این در حالی است که ریشی سوناک اولویت را با مقابله با تورم بالا و تاثیر آن بر روی قدرت خرید مردم بریتانیا می‌داند. 

نتیجه دور آخر رای‌گیری برای انتخاب رهبر جدید حزب محافظه‌کار بریتانیا روز پنج سپتامبر اعلام خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ریشی سوناک «اولین» نخست‌وزیر آسیایی‌تبار بریتانیا می‌شود

تعلیق بین بیم و امید؛ آیا رابطه اتحادیه اروپا و بریتانیا با استعفای جانسون بهبود می‌یابد؟

چرا نخست‌وزیر پیشین بریتانیا خواستار انحلال سازمان ملل متحد شد؟