آخرین آمار درخواست پناهندگی از اتحادیه اروپا؛ افغانستانی‌ها از اوکراینی‌ها پیشی گرفتند

پناهندگان سوری در یک گلخانه در جنوب مجارستان که به کمپ موقت برای پناهجویان تبدیل شده
پناهندگان سوری در یک گلخانه در جنوب مجارستان که به کمپ موقت برای پناهجویان تبدیل شده Copyright AP Photo
نگارش از Mohsen Behzad Karimi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کشور آلمان با ۱۲۴۶۵ درخواست بیشترین تعداد درخواست پناهندگی را دریافت کرد که برابر با ۲۳% کل درخواست‌های پناهندگی در کل اتحادیه اروپاست.

آگهی

شمار افرادی که از اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کردند در ماه آوریل ۲۰۲۲ سالجاری میلادی ۵۴۱۴۵ نفر ثبت شد، رقمی که  نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۲۱ میلادی ۶۶ درصد افزایش و نسبت به یک ماه قبل از آن، یعنی ماه مارس ۲۰۲۲ میلادی ۲۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.  

یکی از دلایل افزایش تعداد درخواست‌ها نسبت به زمان مشابه در سال گذشته جنگ‌زدگان اوکراینی و مهاجرت‌های اجباری حاصل از تجاوز روسیه به خاک اوکراین بوده است.

همچنین تعداد ۵۵۵ نفر پس از رد درخواست نخست برای بار دوم درخواست پناهندگی کرده‌اند که این تعداد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۲% افزایش داشته است.

بر اساس داده‌های اداره آمار کمیسیون اتحادیه اروپا (یورواستات)، بیشترین تعداد متقاضیان پناهندگی در آوریل ۲۰۲۲ شهروندان افغانستان بوده‌اند. بر اساس این آمار، در این ماه شهروندان افغانستان با ۷۲۵۵ درخواست جایگاه نخست، سوری‌ها با ۶۴۸۵ درخواست جایگاه دوم، ونزوئلایی‌ها با ۳۶۵۵ درخواست جایگاه چهارم، کلمبیایی‌ها با ۲۷۰۵ درخواست جایگاه پنجم و شهروندان ترکیه با ۲۶۰۰ درخواست در مقام ششم قرار گرفتند.

کشور آلمان با ۱۲۴۶۵ درخواست بیشترین تعداد درخواست پناهندگی را دریافت کرد که برابر با ۲۳% کل درخواست‌های پناهندگی در کل اتحادیه اروپاست. 

بعد از آلمان، فرانسه با ۹۵۴۰ درخواست ۱۸% تعداد پناهندگان را پذیرا بوده است و به دنبال آن اسپانیا با ۷۶۹۵ درخواست ۱۴%، ایتالیا با ۴۷۰۰ درخواست ۹%، هلند با ۲۲۳۰ درخواست ۴% را به خود اختصاص داده‌اند. این شش کشور جمعا پذیرای ۷۶% کل پناهندگان در ماه آوریل ۲۰۲۲ بوده‌اند.

Eurostat
نمودار تعداد درخواست‌های پناهندگی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ژانویه تا آوریل 2022Eurostat

از تعداد کل این پناهندگان تعداد ۲۲۶۰ نفر نوجوان زیر سن قانونی بوده‌اند که نیمی از این تعداد را شهروندان افغانستانی تشکیل می‌دهند. تعداد پناهجویان زیر سن قانونی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۷۳% افزایش داشته است.

بعد از افغانستان نوجوانان پاکستانی و سوری بیشترین تعداد این پناه‌جویان را تشکیل می‌دهند.

اتریش، آلمان و بلغارستان بیشترین تعداد پناهندگان زیر سن قانونی را پذیرا بوده‌اند.

شایان ذکر است این آمار شامل درخواست‌های دریافتی توسط دانمارک، سوئد و قبرس نمی‌باشد. همچین آمار درخواست‌ها توسط افراد زیر سن قانونی از کشورهای فرانسه، قبرس و لهستان در ذیل این آمار نیست.

با تمام این احوال، آمار موجود حاکی از کاهش درخواست‌ها به دلیل اختصاص زیرساخت‌های موجود به جنگ‌زدگان اوکراینی در ماه‌های اخیر است. برای مثال در ماه‌های اخیر درخواست کنندگان مرد مجرد و بالای سن قانونی که از اداراه مهاجرت بلژیک درخواست پناهدگی کرده‌اند از خدمات اسکان موقت برخوردار نبوده‌اند.

این افراد در هفته‌ها و ماه‌های اخیر یا در گرم‌خانه‌های متعلق به انجمن‌های خیریه شب را به روز رسانده‌اند و یا مجبور به گذراندن شب در حاشیه خیابان و پارک‌های شهر بروکسل شده‌اند. هرچند در پی هماهنگی‌های به عمل آمده و واگذاری یک پادگان بلا استفاده از سوی ارتش بلژیک به اداراه مهاجرت، انتظار می‌رود این مشکل در روزهای پیش رو مرتفع شود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جمعیت آلمان با هجوم پناهجویان اوکراینی به گونه‌ای بی‌سابقه رکورد زد

رویترز: کانادا با پذیرش تعدادی از پناهجویان افغان حاضر در امارات موافقت کرد

موزه‌ای متفاوت در شمال اروپا؛ پناهندگان تاریخ مهاجرت به دانمارک را روایت می‌کنند