اعتراضات در سریلانکا؛ رئيس جمهوری استعفا می‌دهد

مردم معترض در کاخ ریاست جمهوری سریلانکا
مردم معترض در کاخ ریاست جمهوری سریلانکا Copyright Ap photo
Copyright Ap photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دفتر نخست‌وزیر سریلانکا اعلام کرد که رئيس جمهوری این کشور به زودی از سمت خود استعفا می‌دهد

آگهی

دفتر نخست‌وزیر سریلانکا اعلام کرد که گوتابایا راجاپاکسه، رئيس جمهوری این کشور پس از یورش ده‌ها هزار معترض به اقامتگاه‌های رسمی سران کشور از سمت خود استعفا می‌دهد. 

طبق این بیانیه، گوتابایا راجاپاکسه رئيس جمهوری سریلانکا به رانیل ویکرماسینگه، نخست‌وزیر اعلام کرده که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. پیش‌تر ماهیندا یاپا آبیواردنا، رئيس مجلس سریلانکا هم اعلام کرده بود که رئيس جمهوری روز ۱۳ ژوئيه از قدرت کنار می‌رود. 

سریلانکا در بحران مالی عمیقی گرفتار است و همین مسئله باعث گسترش اعتراضات مردمی در این کشور شده است. 

جمعیت معترض که حالا در اقامتگاه رسمی رئيس جمهوری و نخست‌وزیری حضور دارند، می‌گویند تا زمانی که هر دو نفر استعفا ندهند، از این مکان‌ها خارج نخواهند شد. 

مشخص نیست آقای راجاپاکسه کجا مخفی شده و از زمان حمله به اقامتگاهش در روز شنبه به صورت علنی مشاهده نشده است. برخی از رسانه‌ها گزارش داده‌اند که او در یکی از کشتی‌های نیروی دریایی این کشور و در آب‌های سریلانکا مخفی شده است. پیش‌تر اعلام شده بود که او پیش از ورود معترضان به کاخ ریاست جمهوری به مکانی امن منتقل شده است. 

مشکلات اقتصادی گسترده در سریلانکا منجر به کمیاب شدن مواد غذایی، دارو و سوخت شده و همین مسئله به گسترش نارضایتی‌های مردمی انجامیده است. معترضان رئيس جمهوری را مسئول و مقصر این شرایط می‌دانند. 

AP photo
هجوم سریلانکایی‌ها به کاخ ریاست جمهوریAP photo

رئيس پارلمان سریلانکا نیز پیش از این در روز شنبه اعلام کرده بود که راجاپاکسه استعفا خواهد داد؛ با این وجود بسیاری از مردم سریلانکا نسبت به این مسئله ابراز تردید کردند و تاکید داشتند تا زمانی که استعفا به صورت عملی صورت نپذیرد کاخ ریاست جمهوری را ترک نخواهند کرد. 

در بیانیه‌ای که روز دوشنبه از سوی دفتر نخست‌وزیری سریلانکا منتشر شده، آمده است که راجاپاکسه روز چهارشنبه از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد. این در حالیست که طبق قانون اساسی سریلانکا استعفای او تنها زمانی رسمیت خواهد یافت که در نامه‌ای به رئيس مجلس، رسما این موضوع را اعلام کند؛ اتفاقی که تاکنون رخ نداده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رانیل ویکرماسینگه، نخست‌وزیر این کشور هم پیش‌تر گفته بود که از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد. در صورتی که رئیس جمهور و نخست‌وزیر هر دو استعفا دهند، ماهیندا یاپا آبیوار دنا، رئیس پارلمان این کشور طبق قانون اساسی به‌عنوان رئیس جمهور موقت انتخاب خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قاتل محکوم به اعدام به‌عنوان نماینده دوره جدید پارلمان سریلانکا سوگند یاد کرد

بزم جنجالی روس‌های مقیم سریلانکا به سفارت کشید و برگزارکننده آن از ترس جان متواری شد

موش سرگردان هواپیمای خطوط هوایی سریلانکا را سه روز زمین‌گیر کرد