جعفر پناهی و شماری از اعضای خانواده کشته‌شدگان آبان ۹۸ دستگیر شدند

جعفر پناهی، کارگردان ایرانی
جعفر پناهی، کارگردان ایرانی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنا به برخی گزارش‌ها ناهید شیربیشه، مادر پویا بختیاری از قربانیان اعتراضات آبان ۹۸، سعید دامور، برادر وحید دامور یکی دیگر از کشته شده‌های اعتراض‌های آن سال و مادران پژمان قلی پور، نوید بهبودی و ابراهیم کتابدار، از قربانیان آبان ۹۸ نیز بازداشت شده‌اند.

آگهی

جعفر پناهی، کارگردان ساکن ایران و برنده خرس طلایی جشنواره فیلم برلین که پیش از این سابقه بازداشت داشته است بار دیگر دستگیر شد.

علاوه بر آقای پناهی برخی منابع اعلام کردند که ناهید شیربیشه، مادر پویا بختیاری از قربانیان اعتراضات آبان ۹۸ و سعید دامور، برادر وحید دامور یکی دیگر از کشته شده‌های اعتراض‌های آن سال بازداشت شدند. همزمان ‌اکانت توییتری «۱۵۰۰ تصویر» اعلام کرد که که ماموران امنیتی در منطقه شهر قدس تهران، مادران پژمان قلی پور، نوید بهبودی و ابراهیم کتابدار، از کشته‌شدگان آبان ۹۸ را بازداشت کردند.

این بازداشت‌ها در حالی رخ داده است که چند روز پیش نیز محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، دو چهره شناخته شده سینمای ایران و از امضاکنندگان بیانیه اعتراضی «تفنگت را زمین بگذار» توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند. در همان روز مصطفی تاجزاده از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نیز دستگیر شد.

ویدئویی از وضعیت خانه مادر پویا بختیاری با صدای خواهر او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مدیریت جشنواره فیلم کن در واکنش به بازداشت سه سینماگر ایرانی از جمله جعفر پناهی خواستار آزادی آنها شد. در بیانیه جشنواره فیلم کن آمده است: «قاطعانه این بازداشت‌ها و موج سرکوبی را که ظاهرا علیه این هنرمندان در ایران در جریان است محکوم می‌کنیم.»

جشنواره فیلم کن در بخش دیگری از این بیانیه خواستار «آزادی فوری» جعفر پناهی، محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد شده است.

جعفر پناهی در سال ۲۰۱۵ برای فیلم «تاکسی» در جشنواره فیلم برلین برنده جایزه خرس طلایی شد. او در سال ۲۰۱۲ به همراه نسرین ستوده از سوی پارلمان اروپا به عنوان برنده جایزه ساخاروف معرفی شده بود. 

این کارگردان سرشناس ایرانی در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات جنجالی سال ۱۳۸۸ در ایران دو بار بازداشت شده بود. او در نهایت در پائیز سال ۸۹ به شش سال حبس تعزيری، ۲۰ سال محروميت از ساخت فيلم، نگارش فيلمنامه و مسافرت به خارج از کشور محکوم شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جعفر پناهی پس از ۱۴ سال اجازه سفر به خارج پیدا کرد

کاوه فرنام به یورونیوز: بازجوی سینماگران حالا می‌داند که جهان در جریان خبر بازداشت آنهاست

بازدید ۳۰ میلیونی؛ شروین حاجی‌پور با «آشغال» هم رکورد زد