ریزش برج متروپل آبادان؛ دو سینماگر امضا کننده بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» دستگیر شدند

محمد رسول اف و مصطفی آل احمد دو سینماگر ایرانی بازدداشت شدند.
محمد رسول اف و مصطفی آل احمد دو سینماگر ایرانی بازدداشت شدند. Copyright Fars news agancy
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد رسول‌اف ومصطفی آل احمد از امضاکنندگان بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» بازدداشت شدند.

آگهی

 ایرنا خبرگزاری رسمی دولت ایران شب گذشته از بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، دو چهره شناخته شده سینمای ایران و از امضاکنندگان بیانیه اعتراضی «تفنگت را زمین بگذار» توسط نیروهای امنیتی خبر داد.

ایرنا در خبر کوتاه خود اتهام این دو فیلم‌ساز را «ارتباط با ضدانقلاب» و «التهاب‌آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه» در جریان ریزش متروپل آبادان عنوان کرد.

روز هشتم خرداد بیانیه‌ای با امضای ۸۰ سینماگر ایرانی منتشر شد که از نظامیانی که به نوشته آن‌ها «تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند»، خواسته بودند که سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و «به آغوش ملت بازگردند». در روزهای پس از انتشار این بیانیه ده‌ها سینماگر دیگر نیز پای بیانیه را امضا کردند.

با کسانی که بخواهند با بیانیه‌های بی‌ارزش و سخنان توهمی در مقابل پاسداران و نگهبانان امنیت کشور قرار بگیرند برخورد خواهیم کرد.
وزیر ارشاد

دو روز پس از انتشار این بیانیه، محمد رسول‌اف در صفحه اینستاگرام خود نوشت که تماس‌های زیادی از سوی نهادهای مختلف با سینماگران امضا کننده این بیانیه گرفته‌ و از آن‌ها خواسته شده است که امضای خود را پس بگیرند یا با خبرگزاری‌ها برای بی‌اعتبار کردن این بیانیه گفت‌وگو کنند.

روز دهم خرداد محمد اسماعیلی وزیر ارشاد در واکنش به این بیانیه گفت: «با کسانی که بخواهند با بیانیه‌های بی‌ارزش و سخنان توهمی در مقابل پاسداران و نگهبانان امنیت کشور قرار بگیرند برخورد خواهیم کرد.»

او گفته بود: «ما در جایگاه حوزه نهادی مربوط به فرهنگ و هنر باید از همه ابزارهای قانونی بهره بگیریم تا از مقدسات مردم صیانت کنیم و در مقابل مجموعه‌ و افرادی که با سیاه نمایی از افتخارات کشور دنبال تیره‌وتار نشان دادن فضای عمومی کشور است می‌ایستیم.»

جعفر پناهی، لیلا حاتمی، پوران درخشنده، رضا درمیشیان، مهدی کرم‌پور، ابوالحسن داوودی، محمد رسول‌اف، کتایون ریاحی، مصطفی آل‌احمد، سامان سالور، علیرضا رئیسیان، بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم، علی مصفا و تهمینه میلانی از جمله امضاکنندگان بیانیه بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بخش بزرگی ازسازه متروپل آبادان دوباره فروریخت و قربانی گرفت

کاوه فرنام به یورونیوز: بازجوی سینماگران حالا می‌داند که جهان در جریان خبر بازداشت آنهاست

نگاهی به سرمایه‌گذاری عظیم عربستان در صنعت سینما و مشوق‌ها برای جذب فیلمسازان بین‌المللی