فنلاند حصارهای طولانی‌ترین مرز اتحادیه اروپا با روسیه را مستحکم می‌کند

سانا مارین، نخست وزیر فنلاند در جلسه پارلمان این کشور
سانا مارین، نخست وزیر فنلاند در جلسه پارلمان این کشور Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پارلمان فنلاند اصلاحیه‌ای را به تصویب رسانده که بر اساس آن دولت این کشورمی‌تواند حصارهای مرزی در امتداد مرز با روسیه را گسترش دهد و در شرایط اضطراری گذرگاه‌های عبور میان دو کشور را مسدود کند.

آگهی

پارلمان فنلاند روز پنجشنبه اصلاحیه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن دولت می‌تواند گذرگاه‌های مرزی این کشور با روسیه را مسدود کند تا مسکو نتواند از این مسیر موجی از پناهجویان را به سمت این کشور که عضو جدید ناتو خواهد شد، گسیل کند. 

این اقدام قانونگذاران فنلاندی تنها دو روز پس از آن صورت گرفت که ۳۰ عضو ناتو، پروتکل‌های رسمی الحاق فنلاند و سوئد برای پیوستن به این ائتلاف نظامی را امضا کردند؛ اقدامی که خشم روسیه را به همراه داشته است. 

اصلاحات تصویب شده توسط نمایندگان فنلاند به دولت چپ میانه این کشور به رهبری نخست وزیر سانا مارین، اختیارات گسترده‌تری برای محدود کردن تردد مرزی در شرایط اضطراری به ويژه در مرز هزار و ۳۴۰ کیلومتری با روسیه می‌دهد. مرز مسکو با فنلاند، طولانی‌ترین مرز اتحادیه اروپا با روسیه به شمار می‌رود. 

این تغییرات همچنین به فنلاند، اجازه می دهد تا در صورت نیاز، موانع و حصارهایی در امتداد مرز با روسیه ایجاد کند. سائولی نینیستو، رئیس جمهور فنلاند، قرار است روز جمعه این اصلاحیه‌ها را امضا کند.

پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، هلسینکی تصمیم گرفت تا شراکت چند دهه‌ای خود با ناتو را رسمی کند و برای پیوستن به این ائتلاف نظامی درخواست رسمی ارائه دهد. اصلاحات جدید در قانون حفاظت مرزی فنلاند، باعث می‌شود موانع مستحکم‌تری در امتداد مرز بیش از ۱۳۰۰ کیلومتری دو کشور ایجاد شود. 

آن ایهانوس، مشاور وزارت کشور فنلاند در این رابطه می‌گوید: «بهبود ظرفیت عملیاتی مرزبانان اقدامی است که برای پاسخ به تهدیدات گسترده‌ای که می‌تواند ما را تهدید کند، در نظر گرفته شده است.» او همچنین تاکید کرد که جنگ در اوکراین به فوریت اجرایی شدن این مسئله کمک کرده است. 

در حال حاضر مرز فنلاند با روسیه تنها حصارهای چوبی دارد که عمدتا برای جلوگیری از چرای گاوها در سوی دیگر مرز نصب شده‌اند. 

سانا پالو، رئيس بخش حقوقی حفاظت مرزی فنلاند در این خصوص می‌گوید: «آنچه که اکنون می‌خواهیم بسازیم یک حصار محکم با اثر بازدارنده واقعی است.» او البته تاکید کرد که به احتمال زیاد این حصار جدید، کل مرز شرقی این کشور را پوشش نخواهد داد اما بر اصلی‌ترین نقاط مرزی فنلاند با روسیه متمرکز خواهد بود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تصمیم جدید فنلاند همچنین برای جهت جلوگیری از تکرار اتفاقات مرز میان بلاروس و لهستان اتخاذ می‌شود،  جایی که سال گذشته، بلاروس موجی از هجوم پناهجویان به سمت مرزهای اتحادیه اروپا را سازمان‌دهی کرد . قانون جدید تصویب شده در پارلمان فنلاند حالا امکان بسته شدن گذرگاه‌های مرزی در مکان‌هایی خاص از مرز فنلاند با روسیه را ممکن می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه در اقدامی تلافی‌جویانه کنسولگری فنلاند را می‌بندد و ۹ دیپلمات را اخراج می‌کند

جنجال بر سر تصاویر منتشرشده از نخست‌وزیر فنلاند در پارتی با دوستانش

آغاز موج دوم مهاجرت شهروندان روسیه پس از جنگ اوکراین؛ ۲۰۰ هزار روس کشورشان را ترک کردند