یکی از نامزدهای فرماندهی ارتش اسرائیل خواستار تشدید ترور مقامات سپاه پاسداران شد

ایال ضمیر
ایال ضمیر Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایال ضمیر، یکی از نامزدهای اصلی برای تصدی فرماندهی ارتش اسرائیل در گزارشی تفصیلی اعلام کرد که ایران توانسته‌ است جای پای محکمی در سوریه ایجاد کند. وی خواهان ترور بیشتر مقامات نظامی ایران برای مهار چنین تلاش‌هایی شد.

آگهی

ایال ضمیر، یکی از نامزدهای اصلی برای تصدی فرماندهی ارتش اسرائیل در گزارشی تفصیلی اعلام کرد که ایران توانسته‌ است جای پای محکمی در سوریه ایجاد کند. وی خواهان ترور بیشتر مقامات نظامی ایران برای مهار چنین تلاش‌هایی شد.

ضمیر در یک مطلب ۷۴ صفحه‌ای که در موسسه واشنگتن به‌عنوان محقق منتشر کرده است گفت که ایران موفق شده است زیرساخت‌های نظامی جامعی در سوریه ایجاد کند. موشک‌ها و پهپادهایی را در این کشور مستقر کرده است که تهدید مستقیمی برای اسرائیل محسوب می‌شود.

ایال ضمیر سال گذشته به‌عنوان کارشناس نظامی مدعو در موسسه مطالعات خاور نزدیک واشنگتن حضور داشت و این مقاله را با عنوان «مقابله با راهبرد منطقه‌ای ایران» در تاریخ هشت مه منتشر کرد.

وی در این مطلب نوشته است: «برخی از شبه‌نظامیان ایرانی در اردوگاه‌های ویژه در سوریه مستقر شده‌اند و در صورت حمله اسرائیل به حزب‌الله لبنان می‌توانند موشک‌هایی را از عمق خاک سوریه به سمت اهدافی در اسرائیل شلیک کنند.»

ارتش اسرائیل ماه گذشته یک مانور نظامی بزرگ را در قبرس برگزار کرد که شبیه سازی حمله زمینی در لبنان و یک جنگ احتمالی علیه حزب‌الله بود. این رزمایش بخشی از بزرگترین مانور ارتش اسرائیل در دهه‌های اخیر بود که جنگی همه جانبه را با تاکید بر مرز شمالی اسرائیل شبیه‌سازی می‌کرد.

طبق ارزیابی ضمیر، دیگر شبه‌نظامیان ایرانی مستقر در سوریه در صورت وقوع جنگ نه تنها با شلیک موشک بلکه در کنار حزب‌الله خواهند جنگید.

ضمیر گفت: «انتقال آن‌ها به مرز سوریه و اسرائیل برای جنگ در بلندی‌های جولان و مهار نیروهای ارتش اسرائیل یا انتقال آن‌ها به لبنان برای جنگ در کنار حزب‌الله علیه اسرائیل زمان نسبتا کمی نیاز دارد.»

وی معتقد است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، «ستون فقرات حکومت ایران و ابزار اصلی برای تسلط بر منطقه است.» وی راه‌هایی را فهرست کرد که اسرائیل و متحدانش می‌توانند از تلاش‌های سپاه پاسداران برای تقویت نیروهای نیابتی خود جلوگیری کنند.

وی در این گزارش خواستار هدف قرار دادن رهبران، فرمانده‌هان و عوامل کلیدی سپاه پاسداران شد که پشت برنامه‌ریزی و اجرای برخی حملات هستند. او خواستار انجام ترورهای هدفمند مانند ترور قاسم سلیمانی شد.

وی راه دوم را صدور حکم بازداشت بین‌المللی این افراد اعلام کرد.

این مقام نظامی اسرائیل همچنین گفت که باید اقدامات بیشتری علیه تاسیسات ایران از جمله سایت‌های استقرار موشک‌ها، کارخانه‌های تولید موشک و همچنین پدافند هوایی و خطوط تدارکاتی آن انجام شود.

وی تصریح کرد که ایران به‌طور مرتب در تلاش است تا مرزهای خود در زمین، هوا و دریا را تقویت کند و دارایی‌های استراتژیک خود را ایمن کند.

ایران و اسرائیل سال‌ها درگیر جنگ در سایه هستند اما این تنش‌ها پس از یک رشته حوادث و ترورها در ایران که تهران انگشت اتهام را به سمت اسرائیل گرفته، افزایش یافته است. 

این در حالی است که بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل اخیرا گفته است که انتصاب یک رئیس جدید برای ستاد ارتش پیش از انتخابات نوامبر یک «ضرورت استراتژیک» است.

سایر نامزدهای جایگزینی آویو کوخاوی عبارتند از هرتزی هالِوی، جانشین فعلی ستاد کل ارتش و یوئل استریک، فرمانده نیروی زمینی ارتش هستند. بسیاری شانس هالوی را برای انتصاب در این سمت بیشتر می‌دانند.

مقاله کامل ایال ضمیر را در این لینک مشاهده کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مشاور امنیت ملی اسرائیل با تایید عملیات‌ در خاک ایران در یکسال گذشته: کم اقدام نداشتیم

بیانیه اورشلیم؛ از طرح «همکاری استراتژیک» آمریکا و اسرائیل چه می‌دانیم؟

وال‌استریت ژورنال: آمریکا، اسرائیل و کشورهای عرب منطقه در مورد ایران نشست محرمانه داشتند