نخست‌وزیر جدید اسرائیل در اولین جلسه کابینه: حزب‌الله مانع توافق حدود دریایی با لبنان است

لاپید تخست‌وزیر جدید اسرائیل در اولین جلسه کاری دولت در سوم ژوئیه ۲۰۲۲
لاپید تخست‌وزیر جدید اسرائیل در اولین جلسه کاری دولت در سوم ژوئیه ۲۰۲۲ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این سخنان در حالی مطرح شد که یک روز پیش از آن ارتش اسرائیل از رهگیری سه پهپاد حزب‌الله در مسیر میدان گازی «کاریش» خبر داده بود.

آگهی

یائیر لاپید، نخست‌وزیر جدید اسرائیل روز یکشنبه، سوم ژوئیه گفت که حزب‌الله لبنان مانعی بر سر راه توافق میان لبنان و اسرائیل بر سر تعیین حدود مرزهای دریایی محسوب می‌شود.

این سخنان در حالی مطرح شد که یک روز قبل‌تر از آن ارتش اسرائیل از رهگیری سه پهپاد حزب‌الله در مسیر میدان گازی «کاریش» خبر داده بود.

یائیر لاپید گفت: «حزب‌الله به تروریسم خود ادامه می‌دهد و توانایی لبنان برای دستیابی به توافق در مرزهای دریایی را تضعیف می‌کند.»

وی در اولین جلسه کاری کابینه خود، چند روز پس از انحلال پارلمان اسرائیل و مقدمه‌چینی برای انتخابات جدید افزود: «اسرائیل به محافظت از خود، شهروندان و دارایی خود ادامه خواهد داد.»

لبنان و اسرائیل، در اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی با میانجی‌گری واشنگتن وارد گفتگوهای تعیین حدود مرز دریایی شدند تا بلکه اختلافات در مورد برداشت از ذخایر نفتی و گازی این مناطق بر طرف شود.

این مذاکرات در ماه مه ۲۰۲۱ به دلیل اختلاف بر سر سطح منطقه مورد مناقشه از جمله بر سر میدان گازی «کاریش» به حالت تعلیق درآمد.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان در روز دهم ژوئن با اشاره به مناقشه بر سر این میدان گازی در شرق دریای مدیترانه گفت حزب الله قادر است که مانع استخراج گاز توسط اسرائیل از میدان گازی «کاریش» شود. او تاکید کرده بود که «از جنگ نمی ترسیم.»

آقای لاپید تا زمان تشکیل دولت جدید پس از انتخابات اول نوامبر نخست‌ وزیر اسرائیل خواهد بود .

لاپید در اواسط ماه ژوئیه میزبان جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود و اولین سفر رسمی خود را نیز به مقصد پاریس خواهد داشت.

در ابتدای مذاکرات، لبنان مساحتی به وسعت ۸۶۰ کیلومتر مربع را محدوده دریایی خود اعلام کرد اما سپس خواستار یک حق اضافی بر ۱۴۳۰ کیلومتر مربع شامل بخشی از میدان کاریش شد. برای اسرائیل اما میدان گازی کاریش در منطقه انحصاری اقتصادی این کشور قرار دارد و خواستار به رسمیت شناخته شدن آن از سوی سازمان ملل شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درخواست انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات در اسرائیل؛ نوبت لاپید برای نخست‌وزیری رسید

حزب‌الله لبنان: ۱۰ میلیون دلار برای سوخت وارداتی از ایران هزینه کردیم

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟