تاریخ‌سازی پیروزی نخستین زن محجبه؛ پناهنده افغان به پارلمان استرالیا راه یافت

فاطمه پیمان
فاطمه پیمان Copyright صفحه شخصی فیسبوک فاطمه پیمان
Copyright صفحه شخصی فیسبوک فاطمه پیمان
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تاریخ‌سازی پیروزی نخستین زن محجبه؛ پناهنده افغان به پارلمان استرالیا راه یافت

آگهی

کمیسیون انتخابات استرالیا همزمان با روز جهانی پناهندگان، از کسب ششمین کرسی استرالیای غربی در مجلس سنای این کشور توسط فاطمه پیمان، شهروند استرالیایی-افغان و عضو حزب کارگر خبر داد.

خانم پیمان گذشته از این که به عنوان نخستین زن محجبه به پارلمان استرالیا راه یافته، اولین استرالیایی متولد افغانستان محسوب می‌شود که به عضویت سنای این کشور درمی‌آید. 

فاطمه پیمان که در حال حاضر، ۲۷ سال سن دارد و ساکن شهر پرث، مرکز استرالیای غربی است، در ۴ سالگی همراه با والدین و خواهر و برادرش به استرالیا پناهنده شد. او می‌گوید: «داستان من به سال ۱۹۹۹ برمی‌گردد، زمانی که پدرم سوار قایق شد، اقیانوس هند را پشت سر گذاشت تا زندگی بهتری برای سه فرزند و همسرش فراهم کند.»

پدرش اوایل پناهندگی در آشپزخانه‌ای کارگری می‌کرد. او سپس نگهبان شد و مدتی هم راننده تاکسی بود. مادرش هم پیش از آن که کسب و کار کوچکی در زمینه آموزش رانندگی به راه بیندازد، خانه‌دار بود و مراقب فرزندانش.

خانم پیمان به گفته خودش همواره تحت تاثیر سخت‌کوشی پدر و مادرش بوده و به ویژه پس از آن که در سال ۲۰۱۸ پدرش را به دلیل ابتلا به بیماری سرطان خون از دست داده، مصمم می‌شود که نماینده استرالیایی‌های سخت‌کوشی همچون پدر و مادرش شود. او برای تحقق این هدف، به عضویت حزب کارگر درمی‌آید.

او بلافاصله پس از تایید نتایج انتخابات و مسجل شدن پیروزی‌اش با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت: «ما پیروز شدیم!!!! من با افتخار اعلام می‌کنم که رسما به عنوان سناتور استرالیای غربی انتخاب شده‌ام.» عضو تازه پارلمان استرالیا همچنین از تمامی حامیان خود تشکر کرد. 

عضو تازه پارلمان استرالیا همچنین در گفتگو با خبرنگاران گفت: « من پیش از این که افغان یا مسلمان باشم، سناتور حزب کارگر استرالیا هستم و نماینده همه استرالیایی‌ها فارغ از هر گرایش و پیشینه‌ای که دارند.»

صفحه شخصی فیسبوک فاطمه پیمان
فاطمه پیمان در کودکیصفحه شخصی فیسبوک فاطمه پیمان

خانم پیمان همچنین اولویت‌ خود را تسهیل مشارکت بیشتر افراد در سیاست، بهبود آموزش کودکان و مقابله با تغییرات آب و هوایی عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که انتخاب او به عادی‌سازی حجاب کمک کند. خانم پیمان از دختران جوانی که تصمیم به پوشیدن حجاب می‌گیرند خواست تا با غرور این کار را انجام دهند و بدانند که حق پوشیدن حجاب را دارند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

البته حزب کارگر استرالیا با کسب سه کرسی استرالیای غربی را از آن خود کرده، مجموع شمار کرسی‌های خود در مجلس سنا را به ۲۶ کرسی رساند ولی برای تصویب قوانین مورد نظر خود به حداقل ۳۹ رای نیاز دارد. بر همین اساس، پیشی‌بینی می‌شود که این حزب ناچار به ائتلاف با سبزها شود که موفق به تصاحب ۱۲ کرسی مجلس سنا شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرباز سابق ارتش استرالیا به اتهام قتل یک افغان بازداشت شد

رئیس پارلمان نروژ در پیامی به فارسی «نوروز» را تبریک گفت

برای نخستین‌بار یک زن مدیریت بانک مرکزی استرالیا را برعهده می‌گیرد