دادگاه ویژه سازمان ملل ۲ عضو حزب‌الله را به حبس ابد محکوم کرد

شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان
شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حکم دادگاه ویژه سازمان ملل علیه حسن حبيب مرعی و حسين حسن عنيسی به طور غیابی و به اتفاق آراء صادر شد. این دو عضو حزب الله لبنان روز ۱۰ مارس در دادگاه تجدیدنظر مجرم شناخته شده بودند.

آگهی

دادگاه ویژه سازمان ملل متحد برای لبنان روز پنجشنبه دو عضو حزب الله را به جرم قتل ۲۲ نفر از جمله رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین این کشور به حبس ابد محکوم کرد. 

حکم این دادگاه ویژه علیه حسن حبيب مرعی و حسين حسن عنيسی به طور غیابی و به اتفاق آراء صادر شد. این دو عضو حزب الله لبنان روز ۱۰ مارس در دادگاه تجدیدنظر مجرم شناخته شده بودند. 

احتمال اجرای حکم حبس ابد علیه حسن حبيب مرعی و حسين حسن عنيسی بسیار کم است زیرا حزب‌ الله لبنان از به رسمیت شناختن دادگاه ویژه سازمان ملل و تحویل مظنونان پرونده سر باز زده است. این دادگاه پیش از این در سال ۲۰۲۰ سلیم عیاش را نیز به طور غیابی به حبس ابد محکوم کرده بود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حمله انتحاری به کاروان رفیق حریری در ماه فوریه سال ۲۰۰۵ منجر به کشته شدن ۲۲ نفر از جمله نخست‌وزیر پیشین لبنان شد. در این حمله ۲۲۶ نفر نیز مجروح شدند. 

رفیق حریری در ماه اکتبر سال ۲۰۰۴ از سمت نخست‌وزیری لبنان کناره‌گیری کرده بود. موج اعتراض‌هایی که به دنبال این حمله انتحاری در لبنان صورت گرفت نظامیان سوریه را پس از ۲۹ سال مجبور به خروج از لبنان کرد. 

دادگاه ویژه سازمان ملل متحد برای لبنان که مقر آن در نزدیکی لاهه در هلند واقع شده ممکن است به زودی به دلیل عدم حمایت مالی مجبور شود کار خود را تعطیل کند. این دادگاه در سال ۲۰۰۹ و به دنبال صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای رسیدگی به پرونده مظنونان به حمله تروریستی در لبنان تشکیل شد. 

تخمین زده می‌شود که تاکنون ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار برای این دادگاه هزینه شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حسن نصرالله: حزب‌الله می‌تواند مانع از استخراج گاز توسط اسرائیل شود

حزب‌الله و متحدانش اکثریت کرسی‌های پارلمان لبنان را از دست دادند

حزب‌الله لبنان اقدام استرالیا را در قرار دادن این گروه در فهرست گروه‌های تروریستی محکوم کرد