دادستانی فرانسه سنگین‌ترین حکم در قانون را برای صلاح عبدالسلام درخواست کرد

دادستان‌های کل در جلسه‌ای کیفرخواست علیه متهمان حملات مرگبار ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ را قرائت کردند
دادستان‌های کل در جلسه‌ای کیفرخواست علیه متهمان حملات مرگبار ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ را قرائت کردند Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادستانی ملی ضد تروریسم فرانسه روز جمعه ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) درخواست سنگین‌ترین کیفر پیش‌بینی شده در قانون مجازات فرانسه را علیه صلاح عبدالسلام تنها بازمانده گروه متهم به حمله مرگبار سال ۲۰۱۵ در پاریس را ارائه داد.

آگهی

دادستانی ملی ضد تروریسم فرانسه روز جمعه ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) درخواست سنگین‌ترین کیفر پیش‌بینی شده در قانون مجازات فرانسه را علیه صلاح عبدالسلام، تنها بازمانده گروه متهم به حملات مرگبار ۱۳ نوامبر سال ۲۰۱۵ در پاریس، درخواست کرد.

براساس کیفرخواست صادر شده، دادستانی از دادگاه کیفری می‌خواهد صلاح عبدالسلام درخواست را به «حبس ابد بدون تخفیف» محکوم کند.

حملات تروریستی ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ پاریس۱۳۰ کشته برجای گذاشت. گروهی از افراط‌گرایان اسلامی در یک رشته عملیات هماهنگ اقدام به بمب‌گذاری و تیراندازی در مناطق مختلف پایتخت کردند. انفجارها مقابل ورزشگاه اِستاد دو فرانس و تقریبا همزمان با تیراندازی و به گروگان گرفتن شهروندان در سالن تئاتر بتکلان و نیز شلیک مرگبار به سوی مشتریان چند رستوران و بار انجام شد.

دادستانی ملی ضد تروریسم، عبدالسلام ۳۲ ساله را «بازیگر کلیدی» این حملات توصیف کرد که «تا آخر به ایدئولوژی خود وفادار مانده بود.» این نهاد چنین مجازات نادری را خواستار شد چرا که صلاح عبدالسلام هرگز «کوچکترین پشیمانی» را ابراز نکرد.

کامی هنتی‌یر، یکی از دادستان‌ها در جلسه امروز گفت: «صلاح عبدالسلام علیرغم سخنانش، با وجود اشک‌هایش تا آخر به ایدئولوژی خود وفادار بود.»

عبدالسلام در آخرین جلسه رسیدگی به اتهاماتش از قربانیان عذرخواهی کرد و اشک ریخت. این مرد فرانسوی دو ماه پیش در آن جلسه در حالی که گریه می‌کرد گفت: «می‌خواهم به همه قربانیان تسلیت بگویم و عذرخواهی کنم. می‌دانم که نفرت باقی است (...) امروز از شما می‌خواهم که در حد اعتدال از من متنفر باشید.» وی تاکید کرد که «از شما می‌خواهم که مرا ببخشید.»

حبس ابد بدون تخفیف هرگونه درخواست تخفیف در حکم را غیرممکن می‌کند.

محکوم می‌تواند پس از گذراندن ۳۰ سال حبس، از دادگاه اجرای احکام تقاضای تجدید نظر در موضوع «عدم تخفیف» را داشته باشد.

دادگاه تحت شرایط خاصی و با نظر کمیسیونی مرکب از پنج نفر، می‌تواند تنها مدت دوره امنیتی/ لزوم دور نگاه داشتن جانی از جامعه (۳۰ سال) را کاهش دهد. برای اینکه این دوره کاهش یابد محکوم باید تعهدات جدی در زمینه فعالیت موثر اجتماعی را از خود نشان دهد.

حکم «ابد بدون تخفیف» در سال ۱۹۹۴ با کمک پی‌یر میهنیری، وزیر وقت دادگستری فرانسه وارد قوانین جزایی فرانسه شد. در آن سال مردی به یک دختر جوان تجاوز کرد و او را کشته بود. این فرد پیش از ارتکاب جرم جدید، در پرونده دیگری مجازات برای جنایت جنسی را داشت.

دادستانی همچنین در جلسه امروز برای محمد عبرینی، یکی از دوستان دوران کودکی عبدالسلام نیز درخواست حبس ابد با دوره امنیتی ۲۲ ساله کرد. عکسی از هر دوی این متهم روز ۱۱ نوامبر همراه با خودرویی که برای حملات پاریس مورد استفاده قرار گرفته بود از سوی دوربین‌های مدار بسته به ثبت رسیده است. یک روز پس از دستگیری عبدالسلام در بروکسل محمد عبرینی به عنوان فرد مظنون در حملات بروکسل که تصویرش با کلاه منتشر شده بود، شناسایی شد. او در این تصویر همراه با دو فرد مظنون دیگر دیده می‌شد که حملات انتحاری ۲۲ مارس در فرودگاه بروکسل را انجام دادند.

دادستانی علیه افراد دیگر دخیل در این پرونده درخواست‌های احکام مختلفی را ارائه داد. قرار است دادگاه تا حدود ۲۰ روز دیگر احکام مربوط به این پرونده را صادر کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه پاریس برخلاف خواست دولتها با استرداد اعضای پیشین بریگاد سرخ به ایتالیا مخالفت کرد

عبدالسلام: حمله ما به شما نه به دلیل خوردن خوک و شراب، بلکه برای دفاع از خودمان است

صلاح عبدالسلام به جرم تیراندازی در بروکسل به ۲۰ سال زندان محکوم شد