علی خامنه‌ای در واکنش به توقیف نفتکش‌های یونانی: پس گرفتن مال دزدی، دزدی نیست

مراسم سی و سومین سالگرد درگذشت بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران
مراسم سی و سومین سالگرد درگذشت بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران Copyright سایت علی خامنه‌ای
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنانی تاکید کرد که «امروز مهمترین امید دشمن برای ضربه‌زدن به کشور، ‌امید بستن به اعتراضات مردمی است.» وی با این حال گفت که «اعتقاد مردم و گرایش آن‌ها به دین و انقلاب، امروز از اول انقلاب بیشتر است.»

آگهی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنانی تاکید کرد که «امروز مهمترین امید دشمن برای ضربه‌زدن به کشور، ‌امید بستن به اعتراضات مردمی است.» وی با این حال گفت که «اعتقاد مردم و گرایش آن‌ها به دین و انقلاب، امروز از اول انقلاب بیشتر است.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که حدود یک ماه پیش پس از اعلام رسمی افزایش بهای برخی اقلام اساسی مردم از جمله لبنیات، مرغ و تخم‌مرغ توسط دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران اعتراض‌هایی در برخی از شهرهای ایران انجام شد. طبق ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، در برخی از این تجمع‌ها شعارهایی علیه رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهوری ایران سر داده شد.

با این حال آقای خامنه‌ای در مراسم سی و سومین سالگرد درگذشت آیت‌الله روح‌الله خمینی به وعده‌ شش ماهه افرادی که او را دشمن می‌نامد برای سقوط حکومت اشاره کرد و افزود: «بیش از ۸۰ تا شش ماه گذشته است. محاسبه (آن‌ها) غلط است که خیال کنند می‌توانند ملت ایران را در مقابل نظام اسلامی قرار دهند.» او درعین‌حال گفت که «نقش دشمن را نیز نباید دست‌کم گرفت.»

علی خامنه‌ای در ادامه گفت: «امروز مهم‌ترین امید دشمن برای ضربه‌زدن به کشور، ‌امید بستن به اعتراضات مردمی است. امید آنها این است که با کار روانی و فعالیت‌های مجازی و اقسام حیله‌ها و مزدورپروری، مردم را در برابر نظام اسلامی قرار دهند. محاسبه دشمن در این مسئله هم مثل خیلی از محاسبات آنها غلط است.»

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر علاوه بر اعتراض‌ها به گرانی، اعتراض‌های دیگری از جمله برای مطالبات صنفی و حادثه ریزش ساختمان ده طبقه متروپل در آبادان صورت گرفته است. در اغلب این اعتراض‌ها، نیروهای امنیتی اقدام به سرکوب آن و بازداشت برخی از معترضان کرده‌اند.

رهبر ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «اعتقاد مردم و گرایش آنها به دین و انقلاب، امروز از اول انقلاب بیشتر است؛‌ اگر کسی می‌خواهد این را بفهمد، به تشییع میلیونی شهید قاسم سلیمانی نگاه کند.»

مراسم سی و سومین سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی پس از دو سال وقفه به دلیل همه‌گیری کرونا، صبح شنبه (۱۴ خرداد) در محل مرقد وی برگزار شد.

واکنش رهبر جمهوری اسلامی ایران به توقیف نفتکش‌های یونانی

علی خامنه‌ای همچنین در ادامه سخنان خود اشاره‌ای به توقیف کشتی یونانی از سوی ایران کرد و آن را «جنگ روانی همه‌گیر» خواند. او گفت: «نمونه این جنگ روانی این است که نفت ایران را در سواحل یونان می‌دزدند، بعد دلاوران از جان‌گذشته جمهوری اسلامی جبران می‌کنند و کشتی نفتی دشمن را ضبط می‌کند، اما آن ها در تبلیغات رسانه‌ای، ایران را به دزدی متهم می‌کند. پس گرفتن مال دزدی که دزدی نیست. ‌شما دزد هستید.»

دو نفتکش دلتا پوزئیدو و پرودنت واریر هفته گذشته از سوی سپاه پاسداران ایران در خلیج فارس توقیف شدند.

تصاویر پخش شده از تلویزیون دولتی ایران نیروهای مسلح سپاه را نشان می‌داد که از هلیکوپتر بر روی عرشه یکی از شناورها فرود می‌آیند. مقامات نظامی ایران بدون دادن توضیحات بیشتر دلیل این اقدام را مشاهده پاره‌ای تخلفات از جانب نفتکش‌های یونانی اعلام کرده‌اند.

اقدام ایران در توقیف نفتکش‌های یونانی در حالی صورت گرفته است که پیش‌تر یک نفتکش روسی حامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا در آب‌های یونان توقیف شده بود.

یونان اقدام سپاه پاسداران را «دزدی دریایی» خوانده و تاکید کرده که یکی از نفتکش‌های توقیف شده در آب‌های بین‌المللی در حال تردد بوده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واشنگتن به توقیف نفتکش آمریکا توسط ایران واکنش نشان داد؛ تهران: به تلافی سرقت نفت‌مان بود

سومین محموله نفتی ایران وارد سوریه شد

یونان کشتی روسی حامل نفت ایران را آزاد کرد