انتقاد از سیاست‌های پیونگ یانگ همزمان با ریاست کره شمالی بر کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای ملل متحد

اجلاس خلع سلاح سازمان ملل متحد در ژنو
اجلاس خلع سلاح سازمان ملل متحد در ژنو Copyright Antoine Tardy/ UN Photo/Antoine Tardy
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کره شمالی می‌گوید انتقادهای بین‌المللی علیه سیاست‌های تسلیحاتی خود را به هیچ‌وجه جدی نمی‌گیرد.

آگهی

هم‌زمان با آغاز ریاست دوره‌ای کره شمالی بر کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد، ده‌ها کشور جهان از «اقدامات بی‌ملاحظه» تسلیحاتی پیونگ یانگ  انتقاد کردند.

پس از اینکه نماینده کره شمالی جلسه جدید این نهاد متشکل از ۶۵ کشور را افتتاح کرد، آماندا گوری، نماینده استرالیا بیانیه‌ای مشترک از جانب ۴۸ کشور عضو به‌علاوه اتحادیه اروپا را قرائت کرد. صادرکنندگان این بیانیه در مورد توانایی‌ها و فعالیت‌های تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک کره شمالی، از جمله گمانه‌ها از احتمال انجام هفتمین آزمایش هسته‌ای این کشور اعلام نگرانی کردند.

نماینده استرالیا در مقر سازمان ملل در ژنو گفت اعضایی که به این بیانیه پیوستند، تصمیم گرفته‌اند که ریاست کره شمالی بر این کنفرانس را بایکوت نکنند، اما در مورد اقدامات بی‌ملاحظة این کشور که ارزش‌های این نهاد را به‌شدت تضعیف می‌کند «بسیار نگران» هستند. آماندا گوری گفت که مشارکت این کشورها نباید به‌عنوان «رضایت ضمنی» در مورد اقدامات کره شمالی در «نقض قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل» تلقی شود.

نماینده فرانسه به‌عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا نیز گفت که در زمان ریاست تقریباً شش‌هفته‌ای کره شمالی، اعضای این نهاد سطح نمایندگی خود در کنفرانس را کاهش خواهند داد. کشورهایی مانند چین، نیجریه، پاکستان و روسیه از ریاست کره شمالی بر این نشست حمایت کردند.

اعلام نارضایتی از ریاست دوره‌ای برخی دولت‌ها بر کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای مسبوق به سابقه است. در گذشته، کشورهای غربی از ریاست دوره‌ای سوریه بر این نشست نیز انتقاد کرده بودند. مقام ریاست در این نشست تا حد زیادی یک مسئولیت نمادین و اداری است و به‌طورکلی بر رویه‌های این نهاد تأثیر نمی‌گذارد. کره شمالی این پست را از کوبا تحویل گرفته است.

هان تائه سونگ، نماینده کره شمالی در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، ریاست بر این نشست را مایه مسرت و مباهات خود خواند و از کشورهای عضو خواست تا در جهت «صلح و امنیت» تلاش کنند و ابراز امیدواری کرد که با همه کشورهای عضو همکاری داشته باشد.

او در مورد بیانیه انتقادی صادر شده علیه کشورش گفت که اظهارات کشورهای غربی «چیز جدیدی» جز «کپی‌پیست» انتقادات قبلی آن‌ها درباره رفتار کره شمالی نیست.

آقای هان با اشاره به ادامه دوفاکتوی جنگ ۱۹۵۰-۱۹۵۳ کره، بر حق کشورش بر دفاع از خود تاکید کرد. جنگ در شبه جزیره کره در سال ۱۹۵۳ و با یک آتش‌بس، نه یک معاهده صلح، پایان یافت. این جنگ ویرانگر با ورود ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین به یکی از خونین‌ترین مخاصمات بین‌المللی پس از جنگ جهانی دوم تبدیل و شمال شبه جزیره کره در جریان بمباران‌های نیروی هوایی آمریکا عملا نابود شد.

کنفرانس خلع سلاح، در دهمین نشست ویژه خلع سلاح مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد به سال ۱۹۷۸ به‌عنوان یک مجمع چندجانبه مذاکرات خلع سلاح جامع بین‌المللی آغاز به کار کرد.

این نشست در طول چند دهه فعالیت در زمینه خلع سلاح دستاورد چندانی نداشته است و عمدتاً به محلی برای انتقاد از برنامه‌های تسلیحاتی دیگران یا دفاع از برنامه‌های کشورهای عضو تبدیل شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کره شمالی زرادخانه هسته‌ای را «با حداکثر سرعت» توسعه می‌دهد

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد