رزمایش هوایی اسرائيل برای حمله به اهداف دوردست؛ هشداری برای ایران؟

تصویر آرشیوی است
تصویر آرشیوی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسرائيل یک رزمایش هوایی بر فراز دریای مدیترانه برگزار کرده که برخی از ناظران آن را تمرین پوششی تل‌آویو برای حمله احتمالی به ایران توصیف می‌کنند.

آگهی

ارتش اسرائيل یک رزمایش حملات هوایی به اهداف دوربرد بر فراز دریای مدیترانه انجام داد که می‌تواند تمرینی پوششی علیه ایران و حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی تلقی شود. 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در روز چهارشنبه اول ژوئن، ارتش اسرائيل با اعلام خبر برگزاری این رزمایش هوایی گفته است که این عملیات شامل پرواز دوربرد، سوخت‌گیری هوایی و حمله به اهداف دوردست بوده است. 

ارتش اسرائيل جزئیاتی در خصوص اهداف احتمالی برگزاری این رزمایش اعلام نکرده است. 

برگزاری این عملیات نمایشی در حالی برگزار می‌شود که مذاکرات هسته‌ای برای احیای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی چند ماه است که متوقف شده و چشم‌انداز مثبتی در خصوص به نتیجه رسیدن تلاش‌ها برای بازگشت به برجام دیده نمی‌شود. همین مسئله باعث شده بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و نظامی در اسرائيل از لزوم آماده‌سازی برای برخورد نظامی احتمالی با برنامه هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات با تهران سخن بگویند. 

اسرائيل، ایران را بزرگ‌ترین تهدید وجودی خود می‌داند و به شدت تلاش کرده تا مذاکرات احیای برجام به شکست بیانجامد. تل‌آویو همچنین در طول مذاکرات سال ۲۰۱۵ به رهبری نتانیاهو، نخست وزیر وقت این کشور، اقدام‌های گسترده‌ای برای جلوگیری از حصول توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی به کار بسته بود. 

این در حالیست که ایران می‌گوید برنامه هسته‌ای صلح آمیزی را دنبال می‌کند و قصد ندارد به سمت ساخت تسلیحات اتمی و هسته‌ای پیش رود. با این حال، اسرائيل که تنها بازیگر دارای سلاح هسته‌ای در خاورمیانه به شمار می‌رود، همواره صداقت ایران را زیر سوال برده و مدعی است مقام‌های ایران به صورت پنهانی در حال تلاش برای ساخت تسلیحات اتمی هستند. 

مقام‌های اسرائيلی همچنین بارها اعلام کرده‌اند که با بازگشت آمریکا به برجام مخالف هستند و مقام‌های دولت نفتالی بنت در سلسله تلاش‌های خود، از دولت جو بایدن خواسته‌اند بار دیگر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را احیا نکند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هرچند مقام‌های اسرائيلی در خصوص ارتباط میان برگزاری این همایش و هرگونه اقدام نظامی احتمالی علیه ایران سخنی به میان نیاورده‌اند اما تهدیدهای سالهای اخیر مقام‌های اسرائيلی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران این گمانه را در میان تحلیلگران نظامی تقویت کرده که مقام‌های تل‌آویو با برگزاری چنین رزمایش‌هایی به رقیب منطقه‌ای خود یعنی ایران پیام هشدار ارسال می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس جمهوری اسرائيل در آنکارا با اردوغان دیدار کرد

پوتین در دیدار با بنت: روابط روسیه و اسرائيل بی‌نظیر است

وزیر امور خارجه اسرائيل برای دیدار با مقام‌های بحرینی وارد منامه شد