نخست‌وزیر بلژیک: اوکراین راه هوشمندانه‌ای را برای ایجاد ائتلاف جهانی در پیش گرفته است

نخست‌وزیر بلژیک: اوکراین راه هوشمندانه‌ای را برای ایجاد ائتلاف جهانی در پیش گرفته است
Copyright euronews
نگارش از Jack Parrockیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

الکساندر دو کرو، نخست‌وزیر بلژیک این هفته میهمان برنامۀ «گفتگوی جهانی» است تا دیدگاههایش را دربارۀ چگونگی ادامۀ حمایت‌ها از این کشور، چه از مسیر همکاری‌های نظامی با ناتو و چه بررسی درخواست عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، بیان کند.

یکی از موضوعات مهمی که امسال در مجمع جهانی اقتصاد روی آن بحث می‌شود، جنگ اوکراین است.

بر این اساس الکساندر دو کرو، نخست‌وزیر بلژیک این هفته میهمان برنامۀ «گفتگوی جهانی» است تا دیدگاههایش را دربارۀ چگونگی ادامۀ حمایت‌ها از این کشور، چه از مسیر همکاری‌های نظامی با ناتو و چه بررسی درخواست عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، بیان کند.

جک پاروک، خبرنگار یورونیوز: شما در مجمع جهانی اقتصاد، سخنرانی با موضوع دفاع و همکاری‌های دفاعی، همچنین جلوگیری از افزایش سهم مالی متحدان ناتو و هزینه‌های آن داشتید. کشور شما نمی‌تواند تعهد خود در پرداخت سالانۀ ۲ درصد تولید ناخالص داخلی به ناتو را عملی کند و شما اعلام کردید که برنامه‌ای برای عملی کردن این تعهد تا سال ۲۰۳۵ میلادی دارید. آیا نمی‌توان با توجه به در جریان بودن جنگ اوکراین، سریع‌تر به این هدف رسید؟

الکساندر دو کرو، نخست‌وزیر بلژیک: «ما قطعاً آماده‌ایم تا سهم خود را پرداخت کنیم. اگر می‌خواهید بخشی از ناتو باشید، باید بدانید که همبستگی عنصر مهمی برای قرار گرفتن در زیر چتر ناتو است و همه باید سهم خود را در این شراکت بپردازند و ما نیز این کار را انجام خواهیم داد. اما برای من این سوال مطرح است که چقدر باید هزینه کرد و چگونه هزینه کرد؟ مشکلی که از نظر ما به عنوان کشورهای اروپایی وجود دارد این است که ما این پول را هزینه می‌کنیم اما به یک شیوۀ به طرز باورنکردنی پراکنده. زیرا سیستم‌های تسلیحاتی ما بسیار متفاوت است و به همین دلیل همکاری بین ما در این زمینه بسیار مشکل است؛ همچنین اگر تجهیزاتی بخریم، باید پول زیادی پرداخت کنیم زیرا در این زمینه استانداردهای روشنی نداریم.

دیگر اینکه، بازده اقتصادی و صنعتی این کار در حال حاضر بسیار پایین است. منظورم این است که اگر بخواهیم بیشتر هزینه کنیم، باید برای شرکت‌های اروپایی نیز برنامه‌های صنعتی داشته باشم تا سطح فناوری آنها هم توسعه یابد. همچنین باید فناوری‌هایی را توسعه دهیم که بتوانیم از آن در خارج از دنیای امنیت نیز استفاده کنیم.

و آخرین نکته اینکه، داشتن بازده اجتماعیِ بیشتر ضروری است و برای این کار، باید سرمایه‌گذاری‌ها در موضوع امنیت سایبری به نفع همه باشد. یعنی اگر کار اطلاعاتی انجام می‌دهیم، باید این کار به محافظت از سیاست‌های صنعتی ما نیز کمک کند.»

تحریم نفتی روسیه

جک پاروک، خبرنگار یورونیوز: جنگ در اوکراین باعث افزایش تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه شده است. دور ششم تحریم‌ها که شامل تحریم نفتی می‌شود در راه است و ما در وضع دشواری قرار داریم. همه به نوعی مجارستان را برای مسدود کردن اجرای این تحریم‌ها سرزنش می‌کنند؛ اما کشورهای دیگری نیز در سطح اتحادیه اروپا در این باره صحبت می‌کنند. نشست سران اتحادیه اروپا در راه است. موضع شما در این باره چیست؟

الکساندر دو کرو، نخست‌وزیر بلژیک: «ششمین بسته تحریم‌ها در راه است و من طرفدار آن هستم؛ اما بیایید به حرف همه گوش کنیم. امروز همه به مجارستان نگاه می‌کنند اما این تنها مجارستان نیست که در صورت ممنوعیت کامل واردات نفت روسیه با مشکل مواجه خواهد شد. کشورهای دیگری نیز برای تامین بنزین خودروهایشان و چیزهای دیگر، مشکل خواهند داشت. باید توجه داشت که اصل اساسی برای وضع تحریم این است که باید به طرف مقابل آسیب بزنیم و در مقابل تا حد امکان از تأثیر منفی آن بر خود بکاهیم.»

جک پاروک، خبرنگار یورونیوز: فکر می‌کنید که ظرف چند هفته آینده از این خط عبور کنید؟

الکساندر دو کرو، نخست‌وزیر بلژیک: «بله، این امکان وجود دارد که از این خط عبور کنیم و به همین دلیل باید برای چنین نگرانی‌هایی پاسخی داشته باشیم که فکر می‌کنم نگرانی‌های مشروعی هستند. این تنها نگرانی مجارستان نیست بلکه همه شهروندان اروپا چنین نگرانی دارند. منظورم این است که سیاست خارجی ما تنها در صورتی می‌تواند موفق باشد که طبقه متوسطمان همچنان بتواند از آن دفاع کند. همراهی جمعیت چیز مهمی است وگرنه ممکن است برای یک دورۀ طولانی دچار بی‌ثباتی شویم؛ بنابراین باید مطمئن شویم که مردم خیلی رنج نخواهند برد.»

جک پاروک، خبرنگار یورونیوز: شما از بی‌ثباتی وضعیت برای طبقات متوسط صحبت می‌کنید؛ آنهم در حالیکه کشورتان بلژیک، بالاترین نرخ مالیات را در بین ۳۸ کشور عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی دارد.

الکساندر دو کرو، نخست‌وزیر بلژیک: «این حرف خیلی درست نیست؛ کشورهای دیگری هم هستند که نرخ‌های مالیاتی بالایی دارند. اما ما یک دولت رفاه با سیستم مراقبت‌های بهداشتی بسیار خوب و خدمات رفاهی دیگر هستیم و به همین دلیل بله، نرخ‌های مالیاتی بالایی داریم. اما مردم بخش زیادی از این مبلغ را دوباره پس می‌گیرند.»

جک پاروک، خبرنگار یورونیوز: آیا قصد دارید که این نرخ را پایین بیاورید و برنامه‌ای در این زمینه دارید؟

الکساندر دو کرو، نخست‌وزیر بلژیک: «ریشه اصلی مشکلات امروز را باید در بازارهای انرژی و به ویژه بازار گاز جستجو کرد که قیمت‌ها در این بازارها منعکس کننده واقعیات نیستند. قیمت‌هایی که می‌بینیم بر این اساس نیست که واقعا در تامین گاز کمبود وجود دارد. عرضه گاز مانند گذشته است. در برخی از کشورها این عرضه قطع شده و اکنون به دنبال یافتن راهی برای آن هستند. اما بازار به درستی کار نمی‌کند و پیامدهای آن در همه جا دیده می‌شود. من یک لیبرال و معتقد به بازار آزاد هستم؛ اما اگر بازار آزاد درست کار نکند، باید مداخله کرد. این نکته‌ای است که من طی هفته‌های گذشته بارها به آن اشاره کرده‌ام و می‌بینم که کشورهای بیشتر و بیشتری هم متوجه این موضوع می‌شوند که با ادامه این وضع، در حالی که تلاش داریم از طبقه متوسط دفاع کنیم، منابع مالی عمومی خود را از دست می‌دهیم.»

عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا

جک پاروک، خبرنگار یورونیوز: به اوکراین برگردیم که موضوع مهم نشست سران اتحادیه اروپا خواهد بود. این نشست قرار است به موضوع درخواست اوکراین برای عضویت در این اتحادیه بپردازد. چقدر طرفدار این ایده هستید و آیا الحاق سریع ممکن است؟

الکساندر دو کرو، نخست‌وزیر بلژیک: «خوب، روند عضویت طولانی است و دلیلی برای طولانی بودن آن وجود دارد. زیرا باید مجموعه گسترده‌ای از قوانین اتحادیه اروپا در این کشور پذیرفته و اجرایی شود. اگر کشوری می‌خواهد به اتحادیه اروپا بپیوندد، باید آماده این کار باشد. آنچه اوکراین امروز به آن نیاز دارد، حمایت است. ما از اوکراین حمایت می‌کنیم و وقتی جنگ تمام شد نیز از بازسازی آن حمایت می‌کنیم.

بازسازی اوکراین در دو جنبه باید مورد توجه قرار بگیرد؛ بازسازی فیزیکی، و بازسازی ساختاری و ایجاد نهادهایی که حاکمیت قانون را در این کشور تضمین و راه را برای مبارزه با فساد هموار می‌کند. برای من این چیزی فرای روند عضویت است و البته هیچکدام مانعی برای دیگری محسوب نمی‌شود. در هر حال روند عضویت یک پروسۀ طولانی است.»

بازسازی اوکراین

جک پاروک، خبرنگار یورونیوز: شما به بازسازی اشاره کردید؛ کمیسیون اروپا به تازگی اعلام کرد که برای کمک به بازسازی اوکراین پس از جنگ، آماده است. می‌دانم که احتمالا زمان زیادی تا آن روز باقی مانده؛ اما یکی از پیشنهادها در این زمینه افزایش بدهی مشترک در اتحادیه اروپا است، چیزی مانند صندوق احیای اقتصادی که پس از همه‌گیری ویروس کرونا تاسیس شد. به نظر شما از این ابزار و مکانیسم باید چگونه استفاده کرد تا نتیجه بهتری به دست آورد؟

الکساندر دو کرو، نخست‌وزیر بلژیک: «جالب است که چگونه ابزار بدهی مشترک (که حدود یک سال پیش اصلا قابل بحث نبود) اکنون به ابزاری کاربردی تبدیل شده است. همه درنهایت دیدند که این چیز مفیدی است و باعث نتیجه دادن تلاش‌هایمان شد. ما هنوز کارهای زیادی می‌توانیم انجام دهیم و در پاسخ به این سوال که از کدام ابزار برای بازسازی اوکراین استفاده کنیم، راستش به نظر من، تا زمانی که امکان سرمایه گذاری هست، بدهی مشترک برای سرمایه گذاری کار می‌کند. اما هرگز نباید از این ابزار برای تامین هزینه‌های جاری استفاده کرد و اشتباه است. آیا باید از آن برای اوکراین استفاده کنیم؟ از نظر من ممکن است ولی فکر می‌کنم هنوز برای موضع‌گیری در این باره زود است.»

اوکراین راه هوشمندانه‌ای را برای ایجاد ائتلاف جهانی در پیش گرفته است

جک پاروک، خبرنگار یورونیوز: چقدر روسیه را منزوی می‌دانید و آیا فکر می‌کنید این در درازمدت چیز خوبی است؟

الکساندر دو کرو، نخست‌وزیر بلژیک: «آنها بسیار منزوی هستند و نقطه مقابلِ انزوایی که روسیه دارد، اوکراین است. اوکراین اکنون همه جا مطرح است، واقعاً در هر بحثی اوکراین حضور دارد یا بخشی از بحث است. در واقع در این جنگ، یکی به سیاست‌های قدیمی چسبیده و دیگری سیاست جدیدی را در پیش گرفته است. کاری که اوکراین انجام می‌دهد، بازی کردن با چیزی است که می‌توان آن را "قدرت اغواکننده" نامید. منظورم این است که آنها جهان را با داستان‌های خود و با آنچه که برای آن مقاومت می‌کنند، به حرکت وا می‌دارند. فکر می‌کنم این یک راه بسیار هوشمندانه برای ایجاد یک ائتلاف حول هدفی است که شما از آن دفاع می‌کنید.»

جک پاروک، خبرنگار یورونیوز: آیا فکر می‌کنید ائتلافی که بین ۲۷ کشور اتحادیه اروپا وجود دارد، شروع به شکستن کرده؟

الکساندر دو کرو، نخست‌وزیر بلژیک: «نه، من اینطور فکر نمی‌کنم. وحدتی که ما نشان دادیم از آن رو حاصل شد که به حرف یکدیگر گوش دادیم. نمی‌بینم که ظرفیت ما برای ایجاد وحدت در حال از بین رفتن باشد. البته باید این موضوع را همیشه در نظر داشته باشیم و به همین دلیل نیز کمی سخت‌تر کار کنیم. من باور دارم که این وحدت، پیامی برای روسیه است و کاملاً متقاعد هستم که ما قادر خواهیم بود آن را حفظ کنیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلژیک در خطر فروپاشی؛ چرا کشور مقر اتحادیه اروپا ممکن است دیگر وجود خارجی نداشته باشد؟

دبیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت: امیدوارم سخاوت جامعهٔ مدنی به دولت‌ها هم سرایت کند

صدراعظم اتریش: آفریقایی‌ها می‌پرسند جان‌شان با اروپایی‌ها چه فرقی دارد؟