یونان ۱۱۵ هزار تن نفت توقیفی ایران را به ایالات متحده تحویل می‌دهد

نفت‌کش پگاس/لانا
نفت‌کش پگاس/لانا Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقام‌های پلیس بندری یونان گفته‌اند که این تصمیم پس از درخواست دادگستری آمریکا و در جهت اجرای تحریم‌های این کشور علیه ایران و روسیه انجام می‌شود.

آگهی

دولت یونان ۱۱۵ هزار تن نفتِ ایران در نفت‌کش لانا را به ایالات متحده آمریکا تحویل می‌دهد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های پلیس بندری یونان گفته‌اند که این تصمیم پس از درخواست دادگستری آمریکا و در جهت اجرای تحریم‌های این کشور علیه ایران و روسیه انجام می‌شود.

گارد دریایی یونان روز ۱۹ آوریل (حدود ۴۰ روز پیش) نفت‌کش روسی پگاس را در کناره جزیره ائوبویا توقیف کرد. این شناور چند روز بعد برای مقابله با تحریم‌های اروپایی علیه روسیه به لانا تغییر نام داد. 

به گفته سخنگوی پلیس بنادر یونان، هزینه تحویل کشتی توقیفی از ایران گرفته می‌شود. سازمان بنادر و کشتیرانی ایران روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای  توقیف این نفت‌کش را مصداق «دزدی دریایی» توصیف کرد.

وزارت خارجه ایران اعلام کرد که شکایت این کشور از یونان را به اطلاع سازمان جهانی دریانوردی رسانده است. ایران می‌گوید یونان با درخواست واشنگتن، شامگاه سه‌شنبه محموله این نفت‌کش را تخلیه کرده است. 

دولت یونان واکنشی به اعتراض ایران نشان نداده و جزئیاتی را درباره تخلیه نفت شناور لانا منتشر نکرده است. 

از زمان خروج دولت دونالد ترامپ از برجام و به‌ویژه پس از اعمال تحریم‌های شدید برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، تجارت دریایی سوخت چه در خلیج فارس و چه در دریای مدیترانه برای نفت‌کش‌های ایرانی، عرب و اروپایی، دچار مشکل شده است. ایران تاکنون چندین بار نفت‌کش‌های اروپایی را در نزدیکی آب‌های سرزمینی خود توقیف کرده است. چند نفت‌کش ایرانی هم در دریای مدیترانه، دریای سرخ و تنگه جبل‌الطارق تاکنون توقیف شده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله به نفت‌کش‌ها در مسیر سوریه؛ دمشق انگشت اتهام را به سوی اسرائيل نشانه گرفت

اندونزی دو نفت‌کش ایرانی و پانامایی را به ظن انتقال غیرقانونی نفت توقیف کرد

ده‌ها کشته و زخمی در حمله موشکی به چرنیهیف؛اوکراین:روسیه برای پاکسازی سنگرها گاز اشک‌آور بکار می‌برد