روسیه؛ محکومیت ۹ سال زندانِ ناوالنی در دادگاه تجدید نظر تایید شد

محکومیت دوباره الکسی ناوالنی در دادگاه تجدید نظر
محکومیت دوباره الکسی ناوالنی در دادگاه تجدید نظر Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الکسی ناوالنی که پیش از خاتمه دادرسی به صحبت فراخوانده شد به شدت صلاحیت دادگاه را زیر سوال برد و همچنین به ولادیمیر پوتین به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین تاخت.

آگهی

دستگاه قضایی روسیه رسما درخواست فرجام‌خواهی نسبت به رای محکومیت صادر شده علیه الکسی ناوالنی، چهره سرشناس اپوزیسیون این کشور را رد کرد.

بر این اساس دادگاه تجدید نظری که روز سه‌شنبه در پی اعتراض وکلای الکسی ناوالنی به رای دادگاه بدوی تشکیل شده بود حکم ۹ سال حبس تحت «شدید‌ترین تدابیر امنیتی» علیه را مورد تایید قرار داد.

آقای ناوالنی که اوایل سال گذشته میلادی هنگام بازگشت از آلمان دستگیر و به دلیل نقض شرایط مجازات تعلیقی طی حکمی به تحمل دو سال و نیم حبس محکوم شده بود ماه مارس سال جاری نیز در پرونده‌ای دیگر در دادگاه محاکمه و به تحمل ۹ سال تحت تدابیر شدید امنیتی محکوم شد.

دادگاه بدوی با استناد به شواهد پرونده، حکم یاد شده را بر اساس جرائمی چون «فساد مالی»، «کلاه‌برداری وتقلب» و نیز «اهانت به محکمه» علیه وی صادر کرده بود.

آقای ناوالنی در این پرونده به ویژه به اختلاس میلیون‌ها روبل کمک مالی واریز شده به سازمان‌های فعال در زمینه مبارزه با فساد که تحت ریاست پا گرفته‌اند، محکوم شده است.

مجازات ۹ سال حبس همچنین شامل مورد دیگر اتهامی یعنی «کلاهبرداری» می‌شود که در آن شرکت فرانسوی «ایو روشه» هم درگیر بوده و به سال ۲۰۱۴ مرتبط می‌شود.

وکلای الکسی ناوالنی پس از آنکه دادگاهی در روسیه روز ۲۲ مارس سال جاری ۹ سال محکومیت مضاعف حبس برای موکلشان صادر کرد بلافاصله از تصمیم برای اعتراض در دادگاه تجدید نظر سخن گفته بودند.

ناوالنی دادگاه و پوتین را به چالش کشید

چهره سرسخت اپوزیسیون روسیه از داخل زندانی در یکصد کیلومتری مسکو، جایی که نخستین محکومیت خود را سپری می‌کرد به جلسه دادگاه وصل شده بود.

وی که در پشت میله‌ها محبوس بود از طریق ویدئو کنفرانس با دقت تمام و با چهره‌ای عبوس جریان محاکمه را دنبال می‌کرد.

الکسی ناوالنی که پیش از خاتمه دادرسی به صحبت فراخوانده شد به شدت صلاحیت دادگاه را زیر سوال برد و همچنین به ولادیمیر پوتین به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین تاخت.

او که به رغم درخواست‌های مکرر قصد کوتاه کردن سخنان خود را نداشت برپایی این محکمه را بی‌معنا خواند و گفت: «من دادگاه و سیستم شما را تحقیر می‌کنم.»

آقای ناوالنی سپس با یادآوری اینکه دوست ندارد در زندان باشد و آرزو دارد بزرگ شدن فرزندانش را ببینید، تاکید کرد که از چیزی نمی‌ترسد.

وی همچنین با طرح این نکته که «ترسیدن نوعی جنایت علیه آینده کشور است» از مردم روسیه خواست که ترس را کنار بگذارند.

الکسی ناوالنی سپس تهاجم نظامی کشورش علیه اوکراین را یک اقدام «احمقانه» خواند که به گفته او از سوی فردی «دیوانه» به راه افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه جنگ علیه اوکراین بر پایه دورغ و نیرنگ بنا شده پیش‌بینی کرد که ولادیمیر پوتین در آن متحمل شکستی سخت و تاریخی شود.

الکسی ناوالنی که از وی به عنوان سرسخت‌ترین مخالف ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نام می‌برند سال ۲۰۲۰ حین یک پرواز داخلی در کشورش دچار بیهوشی شد و سپس برای درمان به کشور آلمان فرستاده شد.

آقای ناوالنی که منابع پزشکی و امنیتی در آلمان علت بیماری وی را مسمومیت با عامل عصبی نوویچوک تشخیص داده بودند در پی اتمام دوره درمان ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ وارد روسیه شد و بلافاصله در فروگاه دستگیر و بازداشت شد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

الکسی ناوالنی، مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین در زندان «درگذشت»

آمریکا و آلمان از احتمال ۱۰ سال زندان اضافی برای ناوالنی ابراز نگرانی کردند

ناوالنی در سالروز مسموم شدنش خواستار مبارزه غرب با فساد و تحریم نزدیکان پوتین شد