اعتراض در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد؛ ثروتمندانی که می‌گویند از ما بیشتر مالیات بگیرید

تظاهرات بر ضد مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس
تظاهرات بر ضد مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شماری از میلیونر‌های سرشناس جهان با پیوستن به تظاهرکنندگان چپ‌گرا در داووس سوئیس، از رهبران جهان خواسته‌اند تا با افزایش مالیات بر افرادی نظیر آن‌ها، به بهبود وضعیت معیشت مردم و کاهش هزینه زندگی‌ها کمک کنند.

آگهی

شماری از میلیونر‌های سرشناس جهان با پیوستن به تظاهرکنندگان چپ‌گرا در داووس سوئیس، از رهبران جهان خواسته‌اند تا با افزایش مالیات بر افرادی نظیر آن‌ها، به بهبود وضعیت معیشت مردم و کاهش هزینه زندگی‌ها کمک کنند.

رهبران سیاسی و تجاری کشورهای مختلف دنیا، در اولین مجمع جهانی اقتصاد (WEF) از زمان شروع همه‌گیری کرونا که از ۲۲ تا ۲۶ مه در داووس سوئیس برگزار می‌شود، گرد هم آمده‌اند تا درباره موضوعاتی نظیر جنگ در اوکراین، بهبود وضعیت پس از همه‌گیری و تغییرات آب و هوایی به بحث و تبادل نظر بپردازند.

در حاشیه برگزاری این اجلاس، معترضان مشابه سال‌های گذشته دست به تجمع زده‌اند و شماری از ثروتمندان نیز با حضور خود، خواستار وضع سیستم‌های مالیاتی عادلانه‌تر در سراسر جهان شده‌اند. 

فیل وایت، میلیونر بریتانیایی و یکی از معترضین حاضر، در این باره گفت: «در حالی که جهان زیر بار یک بحران اقتصادی در حال فروپاشی است، میلیاردرها و رهبران جهان در این مجمع خصوصی گرد هم می‌آیند تا درباره نقاط عطف تاریخ صحبت کنند. این افتضاح است که رهبران سیاسی ما به سخنان کسانی گوش می‌دهند که بیشترین پول را دارند، کمترین اطلاعات را در مورد تأثیر اقتصادی این بحران می‌دانند و بسیاری از آن‌ها مالیات کمی می‌پردازند. تنها نتیجه معتبر از این کنفرانس باید این باشد که مالیات بر ثروتمند‌‌ها بیشتر شده و آن‌ها مجبور به پرداخت شوند.»

آقای وایت که نماینده گروهی به نام «میلیونرهای میهن‌دوست» است به عنوان مشاور تجاری ثروت خود را به دست آورده و می‌گوید به حرکت مبارزان چپ‌گرا و ضد فقر، که خواستار تغییر رویه در نشست سالانه افراد صاحب نفوذ و رهبران سیاسی هستند، می‌پیوندد چراکه «سیستم اقتصادی فعلی شکست خورده است.»

در طول یک دهه گذشته، تعداد فزاینده‌ای از میلیونرها و میلیاردرها در ایالات متحده و اروپا به طور علنی از دولت‌ها خواسته‌اند مالیات‌های بالاتری بر ثروتمندترین افراد جوامع وضع کنند. هر چند تعداد کمی از آنان برای شرکت در این اعتراض در داووس حضور دارند، با این حال ۱۵۰ تن از آن‌ها در ژانویه امسال نامه‌ای سرگشاده به مدعوین در داووس ارسال کرده بودند.

در بخشی از نامه آنها آمده بود: «در حالی که جهان در دو سال گذشته رنج بسیار زیادی متحمل شده است، در واقع ما شاهد افزایش ثروت خود در طول دوران همه‌گیری بوده‌ایم. همزمان اما تعداد کمی از ما می‌تواند صادقانه بگوید که مالیاتی منصفانه پرداخت کرده است.»

از حامیان این جنبش می‌توان به ابیگیل دیزنی (نوه و وارث والت دیزنی)، نیک هانوئر (کارآفرین آمریکایی و سرمایه‌گذار اولیه در وبسایت آمازون) و موریس پرل (مدیر‌عامل سابق شرکت سرمایه‌گذاری بلک راک) اشاره کرد.

پیش‌تر ابیگیل دیزنی در پیامی ویدئویی گفته بود: «من به داووس رفته‌ام و از این ایده که بسیاری از میلیاردرها در یک مکان کوچک جمع شوند، مکانی که مردم عادی نمی‌توانند وارد آن شوند، تا در مورد مسائل صحبت کنند عصبانی شدم. چنین چیزی اعتماد ایجاد نمی‌کند.»

امسال موضوع کنفرانس داووس «همکاری برای بازگرداندن اعتماد» نام گرفته است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مارلین انگلهورن، میلیونر دیگری که در این تظاهرات شرکت کرده می‌گوید: «به عنوان کسی که در تمام عمرم از مزایای ثروت بهره برده‌ام می‌دانم که اقتصاد ما چقدر از مسیر اصلی خود منحرف شده است و نمی‌توانم عقب بنشینم و منتظر شوم کسی کاری انجام دهد. ما به پایان خط رسیده‌ایم؛ امسال ۲۵۰ میلیون نفر دیگر به فقر شدید کشیده می‌شوند.»

موسسه خیریه آکسفام که هر سال گزارشی در مورد میزان نابرابری در جهان در مجمع داووس منتشر می‌کند، ادعا کرده است طی دو سال گذشته هر ۳۰ ساعت یک میلیاردر جدید به وجود آمده است. گابریلا بوچر، رئیس بخش بین‌الملل این موسسه می‌‌گوید: «از سوی دیگر آکسفام انتظار دارد در سال جاری هر ۳۳ ساعت یک میلیون نفر به فقر شدید سقوط کنند.»

او با اشاره به اینکه «نابرابری در کشورها طی چند دهه گذشته کاهش یافته است» می‌گوید: «وقوع همه‌گیری کرونا باعث افزایش نابرابری شده و با نرخ‌هایی که اکنون می‌بینیم به نظر می‌رسد این نابرابری بشدت رو به افزایش است. این امر شرایط فاجعه‌باری را ایجاد می‌کند که انعکاسش را می‌توانیم در زندگی مردم ببینیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یکصد ثروتمند جهان: مالیات‌ ثروتمندان برای کمک به جهان بیشتر شود

جدال تعرفه‌ای اروپا و آمریکا در داووس؛ فرانسه آتش‌بس اعلام کرد

گزارش آکسفام؛ «ثروت ۲ هزار نفر از مجموع دارایی ۶۰ درصد جمعیت جهان بیشتر است»