به‌سوی وهران؛ شهری که آمادهٔ بازیهای مدیترانه می‌شود
Copyright euronews

به‌سوی وهران؛ شهری که آمادهٔ بازیهای مدیترانه می‌شود

نگارش از Cinzia Rizziیورنیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«وهران در غرب الجزایر بسیار شناخته شده است و مردمش به مهمان‌نوازی معروف‌اند. نمونهٔ اعلای شهر توریستی است. شهری است که تقریبا تمام‌وقت زنده است.»

آگهی

شهر وهران الجزایر از چهارم تا پانزدهم تیرماه سال ۲۰۲۲ میزبان نوزدهمین دورهٔ بازیهای ورزشی مدیترانه خواهد بود. مجموعه گزارش‌های «به‌سوی وهران» به‌منظور آشنایی بیشتر با این شهر تهیه شده است.

وهران شهری زنده در غرب الجزایر

وهران یا اوران که به شهر «تابان» مشهور است هزار چهره دارد و تأثیر فرهنگ‌های عثمانی، اسپانیایی و فرانسوی در آن مشهود است. وهران کلان‌شهری است که رو به مدرن‌شدن می‌رود هرچند تاریخ و سنت و فرهنگ هزاران‌ساله‌اش را از یاد نبرده است.

سعید سایود فرماندار وهران می‌گوید: «وهران در غرب الجزایر بسیار شناخته شده است و مردمش به مهمان‌نوازی معروف‌اند. نمونهٔ اعلای شهر توریستی است که تقریبا تمام‌وقت زنده است. بنابراین بازیهای پیش رو جشنی برای این شهر و برای کل الجزایر است.»

یکی از ویژگی‌های این شهر سرزندگی و مراسم خاص آن به‌هنگام غروب است. با گردش در خیابان‌های این شهر به‌ویژه در شب‌های رمضان تجربهٔ جذابی است. مردم همه در خیابان‌اند و فروشگاه‌ها تا دیروقت باز و همیشه چای خاص عربی در دسترس. و مردم شهر اکنون برای آغاز بازیهای مدیترانه هیجانزده‌اند.

ساخت و احیای فضاهای ورزشی

این بازی‌ها که هرچهار سال یکبار برگزار می‌شود نخستین بار در سال ۱۹۵۱ آغاز شد و الجزایر که میزبان سال ۱۹۷۵ این مسابقات هم بوده است امسال پذیرای ورزشکارانی از ۲۶ کشور در ۲۴ رشتهٔ ورزشی است. آخرین دورهٔ این رقابت‌ها در سال ۲۰۱۸ و در شهر تاراگونای اسپانیا برگزار شد.

امسال بیش از ۶ هزار ورزشکار از ۲۶ کشور در ۲۴ رشتهٔ ورزشی از جمله فوتبال، دو و میدانی، دوچرخه‌سواری و قایقرانی با هم رقابت خواهند کرد. این رقابت‌ها بناست در ۲۲ نقطهٔ مختلف وهران و حاشیهٔ آن برگزار شود. برخی ورزشگاه‌ها مخصوصا برای این بازی‌ها ساخته شده و باقی هم تماما نوسازی شده‌اند.

یاسین سیافی،‌ مدیر ادارهٔ ورزش و جوانان وهران می‌گوید: « دولت الجزایر برای ایجاد فضاهای استاندارد و احیای اماکن موجود تلاش فوق‌العاده‌ای کرده است. به نظرم الجزایر در مدت کوتاهی می‌تواند میزبان رویدادهای بین‌المللی متفاوت باشد.»

دهکدهٔ مدیترانه‌ای و مجموعهٔ ورزشی المپیک وهران

حتی یک دهکدهٔ مدیترانه‌ای هم در وهران برپا شده که محله‌ای جدید و منحصر‌به‌فرد از شهر به‌شمار می‌رود. اینجا با ۳۶ هکتار وسعت میزبان ۴۳۰۰ ورزشکار خواهد بود. این دهکدهٔ مدرن سه بخش عمده دارد یعنی بخش مسکونی، بخش بین‌الملل و همچنین بخش داوطلبان. 

اما گل سرسبد اماکن تازهٔ این شهر مجموعهٔ ورزشی المپیک وهران است که استادیوم آن گنجایش ۴۰ هزار تماشاگر را دارد و علاوه بر مسابقات فوتبال مراسم افتتاحیه و اختتامیه هم در آن برگزار می‌شود. زمین این استادیوم ترکیبی از چمن طبیعی و مصنوعی دارد و ساخت آن در سال ۲۰۱۹ به پایان رسیده است.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط