خشک‌ شدن دریاچه حمرین عراق؛ آیا ایران مقصر است؟‌

دریاچه حمرین در عراق
دریاچه حمرین در عراق Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عون ذیاب می‌گوید عراق از ایران خواسته است تا میزان آب را افزایش دهد و گرنه تنها راهکار باقیمانده «دعای باران» برای سال آینده خواهد بود.

آگهی

بزرگترین منبع آب در شمال شرقی بغداد یا همان دریاچه حمرین در شرف خشک شدن کامل است. این دریاچه که دریاچه سد دیاله نیز خوانده می‌شود تمام مناطق دیاله را آبیاری می‌کند.

عون ذیاب، مشاور ارشد وزارت منابع آب عراق روز جمعه با اعلام این خبر اضافه کرد: «میزان آب به شدت کاهش پیدا کرده است و مخزان در حال حاضر تنها صد و سی میلیون متر مکعب آب دارد، در حالی که به طور طبیعی بیش از دو میلیارد متر مکعب آب را نگه می‌دارد.»

به گفته این مسئول عراقی، این وضعیت علل متعددی دارد. از جمله خشکسالی طولانی مدت و کاهش آبرسانی از رودخانه سیروان به دلیل سدزدن و برنامه‌های تغییر مسیر آب در بخش ایرانی رودخانه.

البته به گفته این مسئول این اولین بار نیست که میزان آب دریاچه حمرین به این شدت کاهش پیدا کرده است. در سال ۲۰۰۹ نیز این دریاچه تقریباً به طور کامل خشک شد و تنها باریکه‌ای آب در آن جریان داشت.

اما نگرانی مسئولان عراقی از این بابت است که این منطقه به هیچ منبع آب دیگری دسترسی ندارد و نتایج این کم‌آبی در این منطقه کشت و زراعی را نباید دست‌کم گرفت. عون ذیاب می‌گوید عراق از ایران خواسته است تا میزان آب را افزایش دهد و گرنه تنها راهکار باقیمانده «دعای باران» برای سال آینده خواهد بود.

این مشکل تنها مختص استان دیاله نیست بلکه کل کشور عراق را درگیر کرده است. بنابر پیش‌بینی‌های بانک‌جهانی، در صورتی که هیچ تغییر بنیادین در ساختار و مدیریت آب عراق صورت نگیرد، این کشور ۲۰ درصد از منابع آبی خود را در چند سال آینده از دست خواهد داد. عراق در فهرست پنج کشوری است که بیش از همه از تغییرات اقلیمی رنج می‌برد و به شدت در خطر بیابان‌زایی قرار دارد. 

کشورهای همسایه عراق نیز نظیر ایران و سوریه و ترکیه با کاهش بارش‌ها مواجهند و باید به طور برنامه‌ریزی شده با این مسأله روبرو شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیش از نیمی از دریاچه‌های بزرگ جهان در حال خشک شدن هستند

رانش زمین در استان کربلا؛ شمار کشته‌های ناشی از فروریختن زیارتگاه شیعیان به ۷ نفر رسید

«دعا برای باران بی‌فایده است»؛ ترکیه با شدیدترین خشکسالی یک دهۀ اخیر روبروست