خواهر بنژامن بری‌یر به یورونیوز: دولت فرانسه باید برای توقف گروگان‌گیری در ایران وارد عمل شود

بنژامن بریي‌یر، شهروند فرانسوی زندانی در ایران و خواهرش
بنژامن بریي‌یر، شهروند فرانسوی زندانی در ایران و خواهرش Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وکیل بنژامن بری‌یر نیز از جانب خانواده بری‌یر و بنژامن بری‌یر از مقامات فرانسوی و اروپایی خواسته است که به منظور پایان دادن به «سیاست نظام‌مند گروگان‌گیری در ایران» تحریم‌های شدید و بی‌سابقه‌ای علیه تهران اعمال کنند.

آگهی

در پی دستگیری و بازداشت تازه دو شهروند فرانسوی در ایران وکیل و خانواده یک تبعه دیگر فرانسه که پیش‌تر به اتهام جاسوسی در ایران محکوم شده است از پاریس درخواست مداخله فوری و قاطعانه کردند.

خواهر بنژامن بری‌یر، گردشگر فرانسوی که از ماه مه سال ۲۰۲۰ در ایران بازداشت و زندانی است در گفتگو با یورونیوز خواستار اقدام فوری از سوی دولت فرانسه برای آزادی برادرش و دیگر اتباع فرانسوی شد که به گفته او در ایران به گروگان گرفته شده‌اند.

بلاندین بری‌یر در این گفتگویی با یورونیوز فارسی تصریح کرد که خانواده او خبر تازه‌ای از برادرش ندارند و همگی منتظر تماس تلفنی از جانب بنژامن هستند.

وی همچنین با انتقاد از دولت فرانسه گفت که هنوز هیچ اتفاق تازه‌ای در ارتباط با محکومیت برادرش در ایران نیافتاده و آنها (خانواده بنژامن بری‌یر) به کلی فراموش شده‌اند.

خانم بری‌یر ضمن اشاره به بازداشت دو شهروند دیگر فرانسه در ایران که طی روزهای اخیر صورت گرفته است گفتگوی خود را با یورونیوز اینگونه شروع کرد: «امروز باز هم مطلع شدیم که دو شهروند دیگرفرانسوی در ایران دستگیر و بازداشت شدند و این خیلی ما را می‌ترساند. این اتفاق ممکن است برای هر فرد یا گردشگر دیگری روی دهد که بسیار وحشتناک است. اکنون دیگر با یک سیاست گروگان‌گیری در ایران مواجه هستیم و (دولت) فرانسه باید با آن مقابله کند؛ (دولت) فرانسه باید به کمک ما بیاید و این گروگان‌گیری را متوقف کند.»

وی در همین راستا تاکید کرد: «با توجه به بازداشت دو فرانسوی دیگر در ایران از دولت می‌خواهیم که آنچه لازم است را انجام دهد و اگر راه دیگری ممکن نیست به گونه‌ای عمل کند که این سیاست گروگان‌گیری در ایران پایان بیابد.»

خواهر بنژامن بری‌یر در ادامه یادآور شد که منتظر نتیجه فرجام خواهی به رای محکومیت برادرش است اما به گفته او هنوز «هیچ نشانه ‌ای از یک تحول تازه در ارتباط با تشکیل دادگاه تجدید نظر دردست نیست.»

وی در پایان با یاآوری این نکته که «بنژامن در حال حاضر به اتهام جاسوسی و تبلیغ (علیه نظام) به هشت سال و هشت ماه حبس محکوم شده» تاکید کرد: «کاملا روشن هست که او یک جاسوس نیست؛ این را هم دولت ایران و هم دولت فرانسه می‌داند. به همین دلیل ما خواهان آزادی گروگان‌ها هستیم. بنژامن یک گروگان است.»

از سوی دیگر فیلیپ وَلان، وکیل بنژامن بری‌یر نیز روز جمعه سیزدهم ماه مه در بیانیه‌ای مطبوعاتی تحت عنوان «گروگان‌های سیاسی در ایران؛ فرانسه باید واردعمل شود» خواستار مداخله جدی فرانسه و کشورهای اروپایی برای ملزم کردن تهران به دست کشیدن از «سیاست نظام مند گروگان‌گیری» شد.

در این بیانیه ضمن اشاره به محکومیت بنژامن بری‌یر به تحمل هشت سال زندان که وکیل وی آنرا در چارچوب «محاکمات سیاسی» و «بدون احترام به حقوق متهم در دفاع از خود » ارزیابی کرده، تاکید شده است که خانواده شهروند فرانسوی و وکیل مدافع او منتظر برپایی دادگاه تجدید نظر هستند.

وکیل بنژامن بری‌یر در پایان از جانب خانواده بری‌یر و بنژامن بری‌یر از مقامات فرانسوی و اروپایی خواسته است که به منظور پایان دادن به آنچه وی «سیاست نظام‌مند گروگان‌گیری در ایران» خوانده است تحریم‌های شدید و بی‌سابقه‌ای علیه دولت ایران و هر یک از اعضای آن اعمال کنند.

وی تاکید کرده است که گفتگوی دیپلماتیک در این راه دیگر جواب‌گو نیست و پاریس تنها از طریق در پیش گرفتن اقدامات قاطعانه و فوری برای محافظت از اتباع فرانسوی می‌تواند تعهد خود را نشان دهد.

بنژامن بری‌‌یر ماه مه سال ۲۰۲۰ در جریان سفری گردشگری با خودرو وارد ایران شد اما به دلیل آنچه که عکسبرداری از «مناطق ممنوعه» با پهپاد عنوان شد، دستگیر و روانه زندان شد.

وی ابتدای سال جاری در جریان رسیدگی قضایی به پرونده وی در دادگاه به اتهام «جاسوسی» در ایران به هشت سال و هشت ماه زندان محکوم شد.

بازداشت دو شهروند دیگر فرانسوی

وزارت امور خارجه فرانسه روز پنحشنبه بازداشت و دستگیری دو شهروند دیگر این کشور در ایران را تایید کرد و خواستار آزادی فوری آنها شد.

ایران روز چهارشنبه بدون اشاره به ملیت افراد دستگیر شده اعلام کرده بود که دو «اروپایی» را که «سازمان‌دهنده آشوب و بی‌نظمی» در کشور بوده‌اند، بازداشت کرده است.

افراد بازداشت شده که زوجی فرانسوی به نام‌های سسیل و ژاک کوهلر هستند به عنوان گردشگر وارد ایران شده بودند و به گزارش رسانه‌های خبری پس از گذراندن تعطیلات در ایران هنگام بازگشت دستگیر شده‌اند.

به ادعای وزارت اطلاعات ایران افراد دستگیر شده ماموریت داشته‌اند که از اعتراض‌ها و تجمع‌های صنفی برای مقاصد سیاسی و ایجاد ناامنی در کشور سواستفاده کنند.

آگهی

فریبا عادلخواه یکی دیگر از شهروندان فرانسوی است که از سه سال پیش در ایران بازداشت و زندانی است. وی که یک پژوهشگر ایرانی-فرانسوی است از ژوئن ۲۰۱۹ در بازداشت به سر می‌برد و سرانجام در ماه مه سال ۲۰۲۰ به اتهام تضعیف امنیت ملی به پنج سال زندان محکوم شد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تبعه فرانسوی با وجود «تبرئه در دادگاه تجدیدنظر» همچنان در ایران زندانی است

آزادی زاغری؛ ماجرای بدهی بریتانیا به ایران چه بود و این پول چگونه پرداخت شد؟

درخواست ۱۸ ماه حبس به‌دلیل غفلت در نگهداری از حدود ۱۷۰ سگ و گربه در یک آپارتمان کوچک