طرح آلمان برای مقابله با افزایش قیمت انرژی؛ استفاده نامحدود از حمل و نقل عمومی با ۹ یورو در ماه

حمل و نقل عمومی در مونیخ آلمان
حمل و نقل عمومی در مونیخ آلمان Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت فدرال آلمان با حل و فصل اختلافات مالی در نهایت راه را برای شروع طرح بلیت ماهانه ۹ یورویی در اول ژوئن ۲۰۲۲ باز کرده است.

آگهی

دولت فدرال آلمان با حل و فصل اختلافات مالی در نهایت راه را برای شروع طرح بلیت ماهانه ۹ یورویی در اول ژوئن ۲۰۲۲ باز کرده است.

قیمت‌های برق، بنزین، گازوئیل، نفت و گاز از ابتدای سال جاری میلادی تحت فشار شدید قرار گرفته‌اند و با جنگ اوکراین این فشار بیشتر شده است. دولت آلمان هم اکنون اقدامات مختلفی را برای کاهش شوک قیمتی در نظر گرفته است. یکی از آن‌ها بلیت ماهانه ۹ یورویی حمل و نقل عمومی است.

اما بلیت ۹ یورویی چیست؟

بلیت ۹ یورویی به‌عنوان بخشی از مجموعه اقداماتی برای کاهش تاثیر افزایش قیمت انرژی بر مصرف‌‌کنندگان طراحی شده است تا افراد دارای خودروی شخصی را ترغیب به استفاده از حمل و نقل عمومی کند. دولت فدرال آلمان ماه گذشته اعلام کرد که قیمت ماهانه بلیت حمل و نقل عمومی به مدت سه ماه در تابستان همراه با تخفیف ۹۰ درصدی خواهد بود. شهروندان آلمانی از ابتدای ژوئن تا پایان اوت می‌توانند کارت‌های ماهانه‌ای را تهیه کنند که ۹ یورو قیمت دارند.

با توجه به افزایش شدید هزینه‌های انرژی، می‌خواهیم هزینه بلیت حمل و نقل عمومی را کاهش دهیم تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی و حمل و نقل عمومی را در دراز مدت جذاب‌تر کنیم.
فولکر ویسینگ
وزیر حمل و نقل فدرال

طبق گفته فولکر ویسینگ، وزیر حمل و نقل فدرال، «با توجه به افزایش شدید هزینه‌های انرژی، می‌خواهیم هزینه بلیت حمل و نقل عمومی را کاهش دهیم تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی و حمل و نقل عمومی را در دراز مدت جذاب‌تر کنیم.»

بلیت ۹ یورویی در کجا و در چه نوع حمل و نقلی معتبر است؟

این بلیت برای استفاده از تمامی وسایل حمل و نقل عمومی در سراسر آلمان از جمله اتوبوس، مترو، تراموا و قطارهای منطقه‌ای و…معتبر خواهد بود. دارندگان این نوع بلیت می‌توانند از این وسائل حمل و نقلی بدون محدودیت در یک ماه تنها با پرداخت ۹ یورو استفاده کنند. اما این بلیت شامل خطوط ریلی طولانی‌تر یعنی قطارهای بین‌ شهری نمی‌شود. بلیت‌های ماهانه تنها برای همان ماه صادر می‌شوند به‌طور مثال اگر در اواسط ژوئن بلیت جدید خریداری شود تنها تا پایان ژوئن معتبر است و باید برای ماه ژوئیه بلیت جدید خریداری شود. انجمن‌های حمل و نقل در برخی از شهرهای بزرگ آلمان در حال برنامه‌ریزی برای شروع پیش فروش بلیت از ماه مه هستند.

بلیت ۹ یورویی حمل و نقل عمومی از کجا تهیه می‌شود؟

دولت فدرال آلمان در حال ایجاد یک پلتفرم آنلاین مشترک است تا به مردم اجازه دهد بلیت‌ها را از طریق اینترنت خریداری کنند. آن‌ها همچنین به احتمال زیاد از طریق راه‌های فروش سنتی از جمله دستگاه‌های فروش بلیت، پیشخوان‌های فروش و برنامه‌های تلفن همراه فروخته می‌شوند.

تکلیف کارت ماهانه چه می‌شود؟

دولت آلمان دارندگان بلیت‌های فصلی را نادیده نمی‌گیرد. وزارت حمل و نقل فدرال تایید کرده است که اپراتورهای حمل و نقل به‌طور خودکار هزینه اشتراک این مشتری‌ها را به ۹ یورو در ماه‌های مورد نظر کاهش می‌دهند و ما به التفاوت را در ماه بعد بازپرداخت می‌کنند. اپراتورهای حمل و نقلی همچنین در حال کار بر روی اشکال مختلف بازپرداخت برای دارندگان بلیت‌های شغلی و اشتکراک موسوم به ساعت ۹ هستند.

اما برخی از ایالت‌های فدرال آلمان می‌خواهند از پیشنهاد دولت فراتر بروند و کلا در مدت سه ماه حمل و نقل عمومی را رایگان کنند.

چرا بلیت ۹ یورویی تسکین خوبی است؟

بیشترین تفاوت قیمت بین شهرها مربوط به بلیت‌های هفتگی است. بزرگسالان در مونیخ با ۱۷.۸۰ یورو در هفته و در برلین با ۳۶ یورو سفر می‌کنند. فرانکفورت با قیمت بلیت هفتگی ۲۶.۸۰ یورو در بین این دو شهر قرار گرفته است. بلیت ماهانه در مونیخ ۵۷ یورو است که ارزان‌ترین بلیت در کل آلمان است. اگر بخواهیم شهر هامبورگ را مقایسه کنیم در این شهر کارت‌ ماهانه حمل و نقل عمومی ۱۱۲.۸۰ یورو است. بلیت ماهانه در کلن و بن کمی ارزان‌تر از هامبورگ است و می‌توان با ۱۰۵.۵۰ یورو آن را تهیه کرد. بلیت استفاده نامحدود روزانه در برلین، بن و کلن ۸.۸۰ یورو است که گرانترین قیمت در بین شهرهای آلمان محسوب می‌شود. این قیمت در فرانکفورت برای این نوع بلیت‌ها ۵.۳۵ یورو است. هزینه بلیت‌های کوتاه مدت در فرانکفورت ۱.۵۰ یورو است. اما این بلیت‌ها در برلین، لایپزیگ، بن و کلن ۲ یورو است. این قیمت برای بلیت‌های تک سفره در این شهرها ۳ یورو است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلیط‌های ۹ یورویی سفر در آلمان؛ حاصل اجرای طرح سه ماهۀ دولت چه بود؟

پروژه‌های بریتانیا، ‌آلمان و هلند در دریای شمال برای کاستن از وابستگی انرژی به روسیه

تصاویری از پدیکور فیل‌های باغ‌وحش کلن در آلمان