صداهای آنگولا؛ مدرسه موسیقی کلاسیک که بچه‌های خیابانی را نجات داد

صداهای آنگولا؛ مدرسه موسیقی کلاسیک که بچه‌های خیابانی را نجات داد
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Chris BurnsDinamene Cruz
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«ما خیلی از این بچه‌ها را از خیابان‌ها جمع کردیم، یعنی از دنیای خلاف‌کاری، مواد مخدر و فحشا. ما اینجا به نوجوان و جوانان شیوهٔ رفتار درست و برخورد با جامعه را یاد می‌دهیم.»

آگهی

این برنامه‌ٔ صداهای آنگولا به معرفی یک مدرسه موسیقی در پایتخت این کشور اختصاص دارد که زندگی شاگردان نوجوانش را دگرگون کرده است.

ارکستر سمفونیک کامونگا در لواندا، طی یک دههٔ گذشته زندگی هزاران نوجوان و جوان آنگولایی را تغییر داده، شاگردان امروز این مدرسه آموزگاران و آهنگسازان فردا هستند.

بنیانگزار این مدرسه نتومبا مالامبا کامونگا است و این مدرسه نام او را بر خود دارد. او خود می‌گوید که مدرسه‌اش در ابتدا طرحی کوچک بوده و ۵ شاگرد داشته و سپس با پشتیبانی مردمی بزرگتر شده و حالا به شکوفایی رسیده و ۴۵۰ شاگرد دارد که برخی از آنها خودشان معلم شده‌اند.

کامونگا می‌گوید: «ما خیلی از این بچه‌ها را از خیابان‌ها جمع کردیم، یعنی از دنیای خلاف‌کاری، مواد مخدر و فحشا. ما اینجا به نوجوان و جوانان شیوهٔ رفتار درست و برخورد با جامعه را یاد می‌دهیم.»

مدرسه موسیقی کامونگا برنامه‌ای هم برای مقابله با سؤتغذیه دارد. مدیر مدرسه معتقد است «کسی با شکم گرسنه سرپا نمی‌ماند و چیزی یاد نمی‌گیرد.» شاگردانی که از تغذیه رایگان بهره‌مند می‌شوند خودشان هم، درعوض، به بقیه درس می‌دهند.

اما زندگی شماری از شاگردان این مدرسه نظیر کلسون واقعا زیرورو شده است. او که زمانی با خلافکاران و نوجوانان پرخاشگر معاشرت می‌کرده امروز شاگرد خوب این مدرسه است. هرچند کار برایش راحت نبوده و حتی یکباره هم پا پس کشیده و به قبل برگشته اما مدیر مدرسه خودش دنبال کلسون رفته و او را به مدرسه و دنیای موسیقی بازگردانده است.

خانواده‌های این بچه‌ها زود متوجه تغییر آنها شده‌اند و دیده‌اند که در مدرسه مسئولیت‌پذیری بیشتری از خودشان نشان می‌دهند.

برای کسانی مثل دلیچوی ۱۳ ساله هم آمدن از راه دور کار سختی بوده است. او هفت سال است که به‌شوق نواختن ویالون، از خانه تا مدرسه ۵۶ کیلومتر راه را طی می‌کند. اما کار به آموزش موسیقی ختم نمی‌شود، چنان که مدیر به کلسون گفته است: «باید به مردم‌مان چیز یاد بدهیم تا رشد کنند. تنها راه تغییر کشورمان همین است.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

چرا سن پترزبورگ مقصد اصلی فوتبال دوستان است؟

اجلاس تنوع زیستی در چین؛ تنوع زیستی در سراسر جهان در خطر است