شناسایی بزرگ‌ترین دندان خزندگان دریایی غول‌پیکر ماقبل تاریخ

اسکلت کشف شده یک ایکتیوسور در هند(عکس آرشیوی است)
اسکلت کشف شده یک ایکتیوسور در هند(عکس آرشیوی است) Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محققان از دست یافتن به جزئیات تازه از زندگی ایکتیوسورها در جریان بررسی سه فسیل‌ کشف شده آنها در ارتفاعات آلپ خبر دادند؛ فسیل‌هایی که حاوی بزرگترین دندان کشف شده برای این گونه از خزندگان دریایی غول‌پیکر است.

آگهی

محققان از دست یافتن به جزئیات تازه از زندگی ایکتیوسورها در جریان بررسی سه فسیل‌ کشف شده آنها در ارتفاعات آلپ خبر دادند؛ فسیل‌هایی که حاوی بزرگترین دندان کشف شده برای این گونه از خزندگان دریایی غول‌پیکر است.

ایکتیوسورها (Ichthyosaurs) که در اقیانوس‌های ماقبل تاریخ زندگی می‌کردند، بی‌شباهت به دلفین‌ها یا کوسه‌های امروزی نبودند. آنها سرهای کوچک و بدنی کشیده داشتند که طول آن به ۲۰ متر می‌رسید و وزن آنها نیز تا ۸۰ تُن افزایش می‌یافت. ایکتیوسورهای غول پیکر ۲۰۰ میلیون سال پیش منقرض شدند ولی گروه کوچکی از آنها که شبیه دلفین‌ها بودند تا ۹۰ میلیون سال پیش وجود داشتند.

فسیل‌های مورد بررسی که بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۹۰ در جریان جستجوهای زمین شناسان کشف شده بود، متعلق به ۲۰۵ میلیون سال هستند و در ارتفاع دو هزار و ۸۰۰ متری از سطح زمین قرار داشته‌اند. 

نتایج بررسی‌های تازه بر روی این فسیل‌ها که روز پنجشنبه در نشریه دیرینه‌شناسی مهره‌داران (Vertebrate Paleontology) منتشر شده، نشان می‌دهد که بر خلاف تصور پیشین دانشمندان در خصوص حضور ایکتیوسورها در اعماق اقیانوس‌ها، آنها در آبهای کم عمق هم زندگی می‌کرده‌اند. 

مارتین ساندر از دانشگاه بُن که ریاست گروه محققان را برعهده داشته است، می‌گوید که شناسایی دندانی که بزرگ‌ترین دندان کشف شده برای ایکتیوسورها به شمار می‌رود، یکی از نتایج «هیجان‌انگیز» این بررسی بوده است. 

ROSI ROTH/AFP
ریشه دندان ۶۰ میلیمتری یک ایکتیوسورROSI ROTH/AFP

به گفته او ریشه این دندان ۶۰ میلیمتر قطر دارد که در فسیل کشف شده از یک ایکتیوسور ۲۰ متری شناسایی شده است.  

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

بزرگترین ریشه دندان ایکتیوسورها که تا به امروز کشف شده بود، از موجودی نزدیک به ۱۸ متر به دست آمده بود که قطر آن ۲۰ میلیمتر بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

به چالش کشیده شدن جاذبه زمین؛ نوعی مارمولک با کمک چربی به آسانی به دیوار می‌چسبد

خریدار مرموز گران‌ترین فسیل جهان فاش شد؛ دایناسور ۶ تُنی از خلیج فارس سر درآورد

کشف بقایای فسیل شده یک کودک «هومو نالِدی» مربوط به ۲۵۰ هزار سال پیش در آفریقای جنوبی