درگیری شدید در مسجد‌الاقصی؛ ده‌ها فلسطینی مجروح شدند

درگیری فلسطینیان با نیروهای امنیتی اسرائیل در مسجد الاقصی جمعه ۱۵ آوریل
درگیری فلسطینیان با نیروهای امنیتی اسرائیل در مسجد الاقصی جمعه ۱۵ آوریل Copyright AP
نگارش از مریم عباسی‌زاده
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دستکم ۶۷ نفر در جریان درگیری بین فلسطینی‌ها و نیروهای اسرائیلی مجروح شده‌ و کارشان به بیمارستان کشیده شده است. نیروهای امنیتی اسرائیل می‌گویند با هدف جمع‌آوری سنگ و کلوخ‌هایی که قبل از درگیری‌ها وارد صحن مسجد شده بود، وارد عمل شده‌اند.

آگهی

نیروهای امنیتی اسرائیل روز جمعه ۱۵ آوریل با ورود به صحن مسجدالاقصی تلاش کردند تا تجمع فسطینی‌ها را بر هم بزنند. هزاران فلسطینی در دومین جمعه ماه رمضان به این مکان مقدس آمده بودند.

به گفته مقام‌های صلیب سرخ و هلال احمر دست‌کم  ۱۵۲ نفر در جریان درگیری میان نمازگزاران فلسطینی و پلیس اسرائیل زخمی  و ۱۱۰ نفر و به بیمارستان منتقل شدند. نیروهای امنیتی اسرائیل می‌گویند با هدف جمع‌آوری سنگ و کلوخ‌هایی که قبل از درگیری‌ها وارد صحن مسجد شده بود، وارد عمل شده‌اند.

در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی از درگیری‌های جمعه فلسطینی‌ها در حال پرتاب سنگ و حمل شعله‌های آتش در دست دیده می‌شوند و پلیس اسراییل هم در حال استفاده از گاز اشک‌آور و شوکر برای متفرق کردن مردم هستند. در تصاویری نمازگزاران در داخل مسجد در حالیکه در هاله‌ای از دود ناشی از گاز اشک‌آور گیر افتاده‌اند به چشم می‌آید. به گزارش منابع محلی چند صد فلسطینی در جریان درگیری‌ها بازداشت شده‌اند.

AP Photo
درگیری فلسطینیان با نیروهای امنیتی اسرائیل در مسجد الاقصی در شهر قدیمی بیت المقدسAP Photo

همزمانی ماه رمضان و عید پِسَح (فطیر) که به‌ترتیب برای مسلمانان و یهودیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است بر تشدید حساسیت‌ها و تنش‌ها افزوده است. این درگیری‌ها همزمان با جمعه نیک، آخرین جمعه پیش از عید پاک (ایستر) مسیحیان هم یکشنبه آینده است. مجموعه مسجدالاقصی هم برای مسلمانان و هم برای یهودیان مکان مقدسی محسوب می‌شود. این مسجد در اورشلیم (بیت‌المقدس) واقع شده که علاوه بر مسلمانان و یهودیان برای مسیحیان هم اهمیت زیادی دارد.

نیروهای امداد هلال احمر فلسطین می‌گویند دست‌کم ۶۷ نفر به‌دلیل ضربه‌های باتوم و شوکر به بیمارستان منتقل کرده‌اند. برخی منابع خبری تعداد مجروحان را بیش از یکصد نفر اعلام کرده‌اند. نیروهای امنیتی اسرائیل هم دستکم زخمی‌شدن ۳ مامور خود را در جریان سنگ‌پرانی فلسطینی‌ها تایید کرده اند. گفته می‌شود چشم یکی از نگهبانان مسجد هم هدف گلوله پلاستیکی قرار گرفته است.

وزارت خارجه اسرائیل پیش تر از ورود افراد حامل سنگ به محوطه مسجدالاقصی خبر داده بود. اسرائیل می‌گوید این افراد صورت خود را پوشانده بودند و پرچم‌های فلسطین و حماس را در دست داشتند.

به گفته نهادهای امنیتی اسرائیل، پلیس برای متفرق کردن این افراد و جلوگیری از بروز خشونت بیشتر تا انتهای نماز صبر کرده اما جمعیت شروع به پرتاب سنگ به‌سوی دیوارغربی (ندبه)، نزدیک مکان مقدس یهودیان کرده و آن‌ها مجبور به دخالت شده‌اند و ورود آن‌ها به‌مسجد «برنامه‌ریزی شده و عامدانه» نبوده است و برای جلوگیری از خشونت چاره دیگری نداشته‌اند.

AP Photo
کمک پزشکان به مجروحان در جریان درگیری بین تظاهرکنندگان فلسطینی و نیروهای امنیتی اسرائیلAP Photo

فلسطینی‌ها ورود نیروهای امنیتی اسرائیل به داخل محوطه مسجد را اقدامی «تحریک‌آمیز» می‌دانند.

وزارت بهداشت فلسطین همزمان کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله فلسطینی که در درگیری با نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری بشدت مجروح شده بود را تایید کرده است. آسوشیتدپرس می‌گوید در جریان موج جدید خشونت‌ها دستکم ۲۵ فلسطینی کشته‌ شده‌اند.

سال‌گذشته هم ماه رمضان صحنه درگیری‌های شدید طرفین بود و با جنگ ۱۱ روزه شبه نظامیان حماس که کنترل غزه را دست دارند و نیروهای اسرائیلی همزمان شد. آخرین دور رویارویی نظامی میان حماس و اسرائیل بر سر اخراج چند خانوار عرب از منطقه شیخ جراح و همچنین حمله یهودیان راست افراطی به اعراب در اورشلیم (بیت‌المقدس) آغاز شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائيل دو فلسطینی را به ضرب گلوله از پا در آورد

اسرائیل مقررات موجود در بیت‌المقدس شرقی را حفظ می‌کند

«پاکت‌های پول ایران» در تونل‌های غزه؛ اسرائیل مدعی کشف اسناد کمک ۱۵۰ میلیون دلاری تهران به حماس است