آمریکا مجوز داد؛ تست تنفسی کووید زیر ۳ دقیقه

عکس تزیینی است
عکس تزیینی است Copyright canva
نگارش از مریم عباسی‌زاده
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این آزمایش را می‌توان در محیط‌هایی بیمارستانی، مطب‌های پزشک و مراکز درمانی با استفاده از ابزاری که به اندازه یک چمدان دستی است انجام داد. معمولا آزمایش‌ها توسط یک فرد آموزش دیده و تحت نظر کادر درمان و در شرایط خاصی صورت می گیرد که می‌تواند نتیجه را در کمتر از ۳ دقیقه مشخص کند.

آگهی

سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده از آزمایش تنفس و بررسی ترکیب شیمیایی آن در دم و بازدم را با هدف تشخیص اضطراری ابتلا به ویروس کرونا صادر کرد. این آزمایش را می‌توان در محیط‌هایی بیمارستانی، مطب‌های پزشک و مراکز درمانی با استفاده از ابزاری که به اندازه یک چمدان دستی است انجام داد. معمولا آزمایش‌ها توسط یک فرد آموزش دیده و تحت نظر کادر درمان و در شرایط خاصی صورت می‌گیرد که می‌تواند نتیجه را در کمتر از ۳ دقیقه مشخص کند.

دستگاه تشخیص کرونا با استفاده از تست تنفسی که «InspectIR COVID-19» نام دارد، پنج ترکیب شیمیایی در دم و بازدم انسان را مورد بررسی قرار می‌دهد. بدین ترتیب، ابتلای افراد به ویروس کرونا تشخیص داده می‌شود. پیش‌ترعملکرد این دستگاه در یک مطالعه بزرگ بر روی ۲۴۰۹ فرد، از جمله افراد دارای علائم و بدون علائم، تأیید شده بود. در راستای این مطالعه، مشخص شد این دستگاه تنفسی قادر است در۹۱.۲ درصد مواقع موارد مثبت کرونا را به خوبی و با دقت بالا شناسایی کند. از سویی دیگر، دقت این دستگاه در هنگام شناسایی نمونه‌هایی که به این ویروس مبتلا نیستند، یعنی تست منفی، نمونه‌های منفی در حدود ۹۹.۳ درصد بود.

دکتر جف شورن، مدیر مرکز تجهیزات و سلامت رادیولوژی سازمان غذا و داروی امریکا گفت: « مجوزی که امروز صادر شد، در راستای نوآوری‌هایی است که به تشخیص ویروس کرونا سرعت می‌بخشد. تست تنفسی روش جدیدی برای یافتن افراد مبتلا است و به پزشکان در تسریع فرآیند تشخیص کمک می‌کند. سازمان غذا و داروی آمریکا به حمایت از توسعه آزمایش‌های جدید کووید ۱۹ با هدف پیشرفت فن‌آوری‌هایی که می‌تواند به مقابله با این بیماری کمک کند، ادامه خواهد داد. »

دستگاه تست تنفسی کووید (InspectIR COVID-19 ) با استفاده از یکی از پیشرفته ترین دستگاه‌های مورد استفاده در آنالیز، از تکنیکی به نام طیف سنجی جرمی گازی کروماتوگرافی گازی (GC-MS) برای جداسازی و شناسایی مخلوط‌های شیمیایی و شناسایی سریع پنج ترکیب آلی فرار (VOCs) مرتبط با عفونت کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲، در دم و بازدم استفاده می‌کند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده در ادامه گفت: «برای اطمینان ۱۰۰ درصدی باید آزمایش‌های مولکولی بر روی افراد با نتایج مثبت انجام شود. اما ارقام مذکور به اندازه کافی خوب هستند تا بتوان به آن‌ها به عنوان نتیجه اتکا کرد.»

انتظار می‌رود تقریبا ۱۰۰ دستگاه در هفته تولید شود که هر کدام می توانند برای ارزیابی تقریبا ۱۶۰ نمونه در روز استفاده شوند. بدین ترتیب ظرفیت آزمایش با استفاده از این دستگاه به میزان ۶۴ هزار نمونه در ماه افزایش می‌یابد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار محققان: ویروس زیکا تنها یک جهش با جرقه شیوع گسترده‌تر فاصله دارد

درباره سویه جدید اومیکرون موسوم به «ایکس ای» چه می‌دانیم؟

آیا اومیکرون، جهان را به سمت «ایمنی جمعی» در برابر کووید-۱۹ نزدیکتر می‌کند؟