احتمال «جاسوسی چین» از اسرائيل با کار گذاشتن دستگاه شنود در لیوان‌های هدیه

تصویر تزئینی است
تصویر تزئینی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سفارت چین در اسرائيل لیوان‌های هدیه‌ای را برای وزارتخانه‌های اسرائيلی ارسال کرده که در یکی از آنها شی الکترونیکی مشکوک به دستگاه شنود پیدا شده است.

آگهی

رسانه‌های اسرائيلی گزارش داده‌اند که سفارت چین در تل‌آویو لیوان‌های هدیه‌ای (ماگ) را برای وزارتخانه‌های اسرائيل ارسال کرده که در آنها شی الکترونیک مشکوکی پیدا شده است.

در این گزارش‌ها به نقل از رادیو ارتش اسرائل آمده که بررسی‌های امنیتی مقام‌های دولتی اسرائيل نشان داده که یکی از چندین ماگ که توسط سفارت چین برای ادارات دولتی اسرائيل فرستاده شده، حاوی یک قطعه مشکوک بوده است. بررسی‌های بیشتر این ظن را تقویت کرده است اما هنوز نتایج نهایی در این رابطه اعلام رسانه‌ای نشده است. پس از مشاهده این مورد تمام لیوان‌های ارسالی توسط سفارت چین از سوی مقام‌های امنیتی اسرائيل جمع‌آوری شده است.

علاوه بر این به تمام ادارات دولتی گفته شده که مراقب دریافت هدایا از سوی نهادهای خارجی باشند چرا که ممکن است حاوی دستگاه‌های شنود و یا دوربین باشند.

به گفته یک مقام اسرائيلی که نخواست نامش فاش شود، لیوانی که در آن دستگاه مشکوک پیدا شده توسط سفارت چین به وزارت علوم و فناوری ارسال شده و به احتمال زیاد برای اوریت فارکش هاکوهن، وزیر این وزارتخانه در نظر گرفته شده بوده است.

مقام ارشد امنیتی اسرائيلی می‌گوید این لیوان پیش از رسیدن به دفتر وی، مورد بررسی قرار گرفته است. ضمن اینکه لیوان مشابهی هم برای دفتر مراو میکائيلی، وزیر حمل و نقل اسرائيل نیز ارسال شده است.

رسانه‌های اسرائيل می‌گویند هر دو وزارتخانه، در امور مربوط به پروژه‌های زیربنایی اسرائيل فعالیت دارند. مسئله‌ای که در زمره حوزه‌های مورد علاقه چین به شمار می‌رود.

بعد از انتشار این گزارش‌ها وزارت خارجه اسرائيل گفته که هنوز جزئيات و ابعاد این ماجرا مشخص نیست و این مسئله را بررسی می‌کند. هنوز مقام‌های چینی واکنشی به این گزارش‌ها نشان نداده‌اند.

این اتفاق می‌تواند به روابط چین و اسرائيل که در سالهای اخیر گرم‌تر شده ضربه بزند. پکن و تل آویو در سالهای اخیر در حوزه‌هایی چون فناوری پزشکی، رباتیک، فناوری فضایی و همچنین هوش مصنوعی همکاری‌های گسترده‌ای با یکدیگر داشته‌اند.

داده‌های منتشر شده توسط اداره ملی آمار اسرائيل که در ماه ژانویه منتشر شد نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ چین به بزرگترین منبع واردات اسرائيل تبدیل شده و حتی از ایالات متحده نیز پیشی گرفته است. در همان ماه اسرائيل و چین کمیته مشترک همکاری در زمینه نوآوری را به رهبری یائير لاپید، وزیر خارجه اسیاٰسیل و وانگ کیشان، معاون رئيس جمهوری چین برگزار کردند. این کمیته با تنظیم یک برنامه سه ساله گسترش همکاری‌ها و گفتگوی میان دو دولت را تا سال ۲۰۲۴ تایید کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در حالی که اسرائيل در حال گسترش روابط خود با چین است، نگرانی‌ها در واشنگتن نسبت به این مسئله افزایش یافته است. با این حال دولت اسرائيل به دولت بایدن وعده داده که واشنگتن را در جریان معاملات مهمی که با چین منعقد می‌کند قرار خواهد داد و در صورت مخالفت ایالات متحده، تل‌آویو آمادگی خواهد داشت چنین توافقاتی را مورد بازرسی مجدد قرار دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس اسرائیل به جاسوسی از شهروندان در مقیاسی گسترده متهم شد

جاسوسی از اسرائیلی‌ها با بدافزار پگاسوس؛ تحقیقات از پلیس آغاز شد

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟