جنگ اوکراین؛ پیش‌بینی بانک جهانی از افزایش رکود، تورم و فقر در سال ۲۰۲۲

ماریوپل، اوکراین
ماریوپل، اوکراین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بانک جهانی با انتشار گزارشی در خصوص تبعات حمله نظامی روسیه به اوکراین پیش‌بینی کرد که تولید ناخالص داخلی کشورهای منطقه اروپا و آسیای مرکزی(ECM) در سال ۲۰۲۲ به طور متوسط حدود ۴.۱ درصد کاهش خواهد یافت که دو برابر بیش از تبعات رکود حاصل از همه‌گیری ویروس کرونا در این منطقه خواهد بود.

آگهی

بانک جهانی با انتشار گزارشی در خصوص تبعات حمله نظامی روسیه به اوکراین پیش‌بینی کرد که تولید ناخالص داخلی کشورهای منطقه اروپا و آسیای مرکزی(ECM) در سال ۲۰۲۲ به طور متوسط حدود ۴.۱ درصد کاهش خواهد یافت که دو برابر بیش از تبعات رکود حاصل از همه‌گیری ویروس کرونا در این منطقه خواهد بود.

بر پایه این گزارش، کشورهای منطقه اروپا و آسیای مرکزی به دلیل ارتباطات قوی تجاری، مالی و مهاجرتی با روسیه و اوکراین، احتمالا بیش از سایر نقاط جهان متحمل آسیب اقتصادی حمله نظامی روسیه به اوکراین خواهند شد.

روسیه صادرکننده عمده انرژی و فلزات است و اروپا ۴۷ درصد گاز طبیعی و ۲۵ درصد نفت مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کند. همچنین روسیه و اوکراین بیش از ۲۵ درصد صادرات جهانی گندم را در اختیار خود داشته‌اند. بنابراین، کمبود عرضه و قیمت‌های بالاتر انرژی و مواد غذایی به تورم فزاینده دامن می‌زند.

در میان کشورهای منطقه اروپا و آسیای مرکزی، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان و ترکیه بیش از ۷۵ درصد گندم خود را از روسیه و اوکراین وارد می‌کنند. البته کشورهای خاورمیانه و آفریقا نیز به واردات گندم و سایر کالاهای روسی و اوکراینی از جمله دانه‌های روغنی و خوراک دام و طیور متکی هستند که ادامه جنگ می‌تواند امنیت غذایی آنها را به خطر بیندازد.

بانک جهانی همچنین در این گزارش توضیح داده که جنگ و تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه روسیه با ایجاد اختلال در مسیرهای تجاری موجب افزایش هزینه‌های حمل و نقل و بیمه در سطح جهانی شده است. رخدادی که می‌تواند موجب افزایش قیمت محصولات و اختلال در زنجیره ارزش طیف گسترده‌ای از صنایع، از جمله مواد غذایی، خودرو، ساخت و ساز، پتروشیمی و حمل و نقل شود.

در عین حال، روسیه یک مقصد مهم صادراتی برای بسیاری از کشورهای اروپای شرقی بوده است. بر همین اساس بانک جهانی یادآور شده که بازار بیش از ۱۰ درصد صادرات کشورهای منطقه قفقاز جنوبی، آسیای مرکزی و بالتیک در حال از بین رفتن است. در این میان، روسیه مقصد حدود ۲۵ درصد صادرات ارمنستان و بیش از ۴۰ درصد صادرات بلاروس بوده است.

همچنین گردشگران روسی و اوکراینی بیش از ۱۰ درصد مجموع گردشگران ورودی به کشورهای این منطقه را تشکیل می‌داده‌اند که کاهش آن می‌تواند اقتصاد کشورهای وابسته به گردشگری از جمله گرجستان، مونته نگرو و ترکیه را تحت تاثیر قرار دهد.

بانک جهانی در ادامه گزارش خود پیش‌بینی کرده که نرخ رشد اقتصاد جهانی بر پایه مدل سازمان همکاری اقتصادی و توسعه حدود ۱ درصد کاهش یابد و به ۳ درصد برسد.

این نهاد بین‌المللی همچنین پیش‌بینی کرده که نرخ رشد اقتصادی اوکراین در سال ۲۰۲۲ به منفی ۴۵ درصد برسد و نرخ جمعیت فقرا در اوکراین(بر پایه درآمد ۵.۵ دلار در روز) از ۱.۸ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۱۹.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد.

این نهاد بین‌المللی برآورد کرده که تولید ناخالص داخلی روسیه نیز در سال ۲۰۲۲ به دلیل تحریم‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا ۱۱.۲ درصد کاهش یابد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بانک جهانی بر پایه سناریوهای سازمان ملل مبنی بر شدت‌گیری جنگ و طولانی بودن مدت آن، نسبت به افزایش فقر در سرتاسر جهان به دلیل کمبود مواد غذایی و گرانی هشدار داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بالاترین و پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشورهای اتحادیه اروپا

عملیات «پرچم دروغین» و بمب کثیف؛ آمریکا اواخر ۲۰۲۲ برای حمله اتمی روسیه به اوکراین آماده شده بود

آمریکا بیش از ۵۰۰ تحریم جدید را علیه روسیه وضع کرد