اتحادیه اروپا برای اعزام تیم تحقیق درباره کشتار غیرنظامیان در حومه کی‌یف اعلام آمادگی کرد

اجساد غیرنظامیان در بوچا
اجساد غیرنظامیان در بوچا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا آماده است تا برای تحقیق درباره کشتار غیرنظامیان در حومه کی‌یف گروه‌های حقیقت‌یاب به منطقه اعزام کند. رئیس جمهوری اوکراین پس از کشف گورهای جمعی، روسیه را به ارتکاب نسل‌کشی در این کشور متهم کرد.

آگهی

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا آماده است تا برای تحقیق درباره کشتار غیرنظامیان در حومه کی‌یف، گروه‌های حقیقت‌یاب به منطقه اعزام کند. رئیس جمهوری اوکراین پس از کشف گورهای جمعی روسیه را به ارتکاب نسل‌کشی در این کشور متهم کرد.

خانم فن در لاین در جریان یک مکالمه تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت: «مرتکبان این جنایات زشت نباید بی‌کیفر بمانند. اتحادیه اروپا یک گروه تحقیق مشترک با اوکراین و به منظور جمع‌آوری مدارک و شواهد برای پیگیرد جنایات علیه بشریت و جرایم جنگی تشکیل می‌دهد.

رئیس کمیسیون اروپا پس از این گفت‌وگوی تلفنی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «اتحادیه اروپا آماده است تا تلاش‌هایش را با اعزام گرو‌های تحقیق به محل اعزام و از اوکراینی‌ها حمایت کند. آژانس همکاری قضایی و پلیس جنایی اتحادیه اروپا (یوروپل) آماده کمک به این عملیات هستند.»

همزمان با عقب‌نشینی ارتش روسیه از حومه کی‌یف، پایتخت اوکراین، نیروهای محلی گورهای جمعی و اجساد رها شده غیرنظامیان در خیابان‌های منطقه، و به‌ویژه در شهر بوچا پیدا کرده‌اند. 

به گزارش منابع محلی، دست‌های شماری از اجساد از پشت بسته بوده است. ارتش روسیه با رد اتهام کشتار نظامیان در حومه پایتخت اوکراین می‌گوید این منطقه را به آرامی و بدون درگیری ترک کرده است. نماینده روسیه در سازمان ملل متحد خواستار برگزاری جلسه ویژه شورای امنیت برای بررسی این ماجرا شده است.

رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید آژانس همکاری قضایی اتحادیه اروپا مذاکره با دیوان کیفری بین المللی را برای هماهنگی نیروها و افزایش بازده تحقیق، جمع‌آوری و تحلیل شواهد و مدارک آغاز کرده است. دیوان کیفری بین المللی از روز یکشنبه تحقیق درباره جنایات ادعایی از سوی روسیه در حومه کی‌یف را آغاز کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چگونه اوربان از نزدیکی‌اش با پوتین و جنگ اوکراین برای پیروزی در انتخابات بهره برد؟

انتخابات صربستان زیر سایه جنگ در اوکراین؛ ووچیچ اعلام پیروزی کرد

شکنجه «وحشتناک» اسیران جنگی اوکراینی در زندان‌های روسیه؛ کارشناسان سازمان ملل متحد محکوم کردند