اسکار ۲۰۲۲ زیر سایه سیلی ویل اسمیت؛ «کودا» جایزه بهترین فیلم سال را گرفت

مراسم اسکار ۹۴؛ فیلم کودا جایزه اصلی را به خود اختصاص داد
مراسم اسکار ۹۴؛ فیلم کودا جایزه اصلی را به خود اختصاص داد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مراسم نود و چهارمین دوره اهدای جوایز اسکار یکشنبه شب ۲۷ مارس (۷ فروردین) در شهر لس آنجلس آمریکا برگزار شد.

آگهی

مراسم نود و چهارمین دوره اهدای جوایز اسکار یکشنبه شب ۲۷ مارس (۷ فروردین) در شهر لس آنجلس آمریکا برگزار شد.

در این مراسم درام خانوادگی ناشنوایان «کودا» (Coda) برنده جایزه بهترین فیلم شد. این در حالی است که جشنواره یکشنبه شب تحت‌الشعاع حمله فیزیکی ویل اسمیت، برنده بهترین بازیگر مرد، به کریس راک، مجری مراسم قرار داشت.

کودا که نقش‌های اصلی آن را بازیگران ناشنوا بازی کرده‌اند، محصول پلتفرم پخش آنلاین اپل‌ تی‌وی پلاس است. این اولین باری است که یک پلتفرم پخش آنلاین موفق به بردن جایزه اسکار می‌شود. فیلم کودا جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی و همچنین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای تروی کوتسور را نیز دریافت کرد.

آقای کوتسور در این فیلم نقش پدر ناشنوای دختر نوجوانی را بازی می کند که توانایی شنوایی دارد و می‌خواهد در زمینه موسیقی فعالیت کند. آقای کوتسور که اولین برنده ناشنوای اسکار لقب گرفت، تندیس طلایی خود را به جامعه ناشنوایان و معلولان تقدیم کرد.

آسوشیتید پرس
از راست به چپ جسیکا چستین بهترین بازیگر نقش اول زن، تروی کوتسور بهترین بازیگر مکمل مرد، آریانا دبوس برنده بهترین بازیگر مکمل زنآسوشیتید پرس

جسیکا چستین نیز جایزه بهترین بازیگر زن را برای «چشم‌های تامی‌فی» به خود اختصاص داد. این فیلم به موضوع اقلیت‌های جنسی می‌پردازد. آریانا دبوس نیز برای بازی در نقش آنیتا در «داستان وست‌ساید» جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد.

آنچه اما حاشیه‌ساز شد و توجه‌ها را به خود جلب کرد حمله فیزیکی ویل اسمیت به مجری مراسم بود. این حادثه زمانی رخ داد که کریس راک مجری و کمدین آمریکایی سر تراشیده جیدا پینکت بازیگر و همسر ویل اسمیت را دستمایه شوخی قرار داد. در این صحنه ناگهان ویل اسمیت از جای خود برخاست و با رفتن به سمت سن به گوش کریس راک سیلی زد.

ویل اسمیت در ادامه مراسم گفت که از آکادمی و رقیبانش عذر می‌خواهد، اما از معذرت‌خواهی از کریس راک سرباز زد و عمل خود را در راستای «حفاظت از خانواده» عنوان کرد.

آسوشیتد پرس
ویل اسمیت به کریس راک مجری مراسم به خاطر شوخی با همسرش سیلی زدآسوشیتد پرس

مراسم اسکار امسال خالی از سیاست نبود و با یک دقیقه سکوت برای قربانیان جنگ در اوکراین آغاز شد. تعدادی از شرکت کنندگان نیز نوارهایی به رنگ پرچم اوکراین با مضمون با پناهندگان به لباس‌هایشان سنجاق کرده بودند.

فیلم «قدرت سگ» که در بسیاری از رشته‌ها نامزد کسب جایزه شده بود علیرغم پیش‌بینی‌ها تنها توانست جایزه بهترین کارگردانی را برای جین کمپیون دریافت کند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

فیلم حماسی و علمی-تخیلی «تلماسه» شب را با بیشترین برد به پایان رساند و شش جایزه را در بخش‌های فنی و هنری از جمله بهترین صدا، موسیقی، تدوین، طراحی تولید، جلوه‌های بصری و فیلمبرداری به دست آورد. ساخت موسیقی این فیلم را هانس زیمر، آهنگساز برجسته، بر عهده داشت.

آسوشیتید پرس
فیلم تلماسه در شش رشته اسکار گرفتآسوشیتید پرس

جایزه بهترین فیلنامه اوریجینال هم در این مراسم به فیلم «بلفاست» رسید. بیانسه، خواننده و ستاره موسیقی پاپ، نیز با خواندن آهنگی از فیلم «پادشاه ریچارد» به اجرای زنده برنامه پرداخت.

در بخش انیمیشن «انکانتو» از کمپانی دیزنی به عنوان بهترین کارتون بلند سال معرفی شد.

در بخش بهترین فیلم بلند خارجی نیز جایزه به فیلم ژاپنی «ماشین من را بران» رسید که بر اساس داستان کوتاهی به همین نام از هاروکی موراکامی ساخته شده است. فیلم ایرانی «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی پیشتر نتوانسته بود به جمع نامزدهای پایانی بهترین فیلم خارجی انتخاب شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعلام نامزدهای جایزه اسکار؛ «قدرت سگ» صدرنشین شد

ماجرای سنجاق قرمز برخی از ستاره‌های هالیوود در مراسم اسکار چه بود؟

اعلام برندگان اسکار نود و ششم؛ اوپنهایمر جوایز را درو کرد