بلینکن در بیت‌المقدس: آمریکا و اسرائیل مصمم هستند از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در کنار یائیر لاپید همتای اسرائیلی‌اش در بیت‌المقدس (اورشلیم)
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در کنار یائیر لاپید همتای اسرائیلی‌اش در بیت‌المقدس (اورشلیم) Copyright Jacquelyn Martin/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در نشستی در حضور بلینکن وزرای خارجه چندین کشور عربی منطقه که اخیرا پیمان عادی سازی روابط با اسرائيل را امضا کردند حضور خواهند داشت.

آگهی

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که به اسرائیل سفر کرده است روز یکشنبه گفت که هر دو کشور برغم مواضع متفاوت و اختلافشان بر سر بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، مصمم هستند تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنند.

بلینکن در دیدار با یائير لاپید، همتای اسرائیلی خود گفت: «وقتی نوبت به مهم‌ترین چیزها می‌رسد، همه ما در یک کشتی هستیم، هر یک از ما متعهد و مصمم هستیم اطمینان حاصل کنیم که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.»

یائير لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل هم گفت: «ما در خصوص برنامه هسته‌ای [ایران] و پیامدهای آن اختلاف نظر داریم، اما پذیرای گفتگوی باز و صادقانه هستیم.»

وی افزود: «اسرائیل و آمریکا با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنند. اما همزمان اسرائیل هر کاری را که برای توقف برنامه هسته‌ای ایران لازم باشد، انجام خواهد داد.»

آنتونی بلینکن که روز شنبه ۲۶ مارس وارد اسرائیل شد قرار است علاوه بر مذاکرات هسته‌ای ایران در خصوص موضوعات متنوع و نیز تهاجم روسیه به اوکراین با مقامات اسرائیل بحث و گفتگو کند.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که آقای بلینکن روز یکشنبه با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائيل نیز دیدار خواهد کرد. بنت در تلاش است تا بین روسیه و اوکراین میانجی‌گری کند و به جنگ پایان دهد. این تلاش‌ها البته چندان از سوی اوکراین راضی کننده نبوده و رسانه‌های اسرائيلی در گزارش‌هایی نوشته بودند که مقام‌های ارشد دولت اوکراین از اقدامات نخست وزیر اسرائيل خرسند نیستند.

دفتر یائير لاپید وزیر امور خارجه اسرائيل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده که بلینکن در اسرائيل با همتایان خود از کشورهای امارات عربی متحده، بحرین، مراکش و مصر دیدار خواهد کرد. قرار است این نشست به میزبانی اسرائيل در روزهای یکشنبه و دوشنبه برگزار شود. قرار است این اجلاس در هتلی مجلل در جنوب اسرائيل برگزار شود، جایی که دیوید بن گوریون بنیانگذار اسرائيل در آنجا دفن شده است.

بلینکن در این سفر قرار است از کرانه باختری رود اردن نیز بازدید و با محمود عباس، رئيس تشکیلات خودگردان فلسطین ملاقات کند و در ادامه سفر خود به مراکش و الجزایر نیز خواهد رفت.

گفته می‌شود مسائل مرتبط با ایران و همچنین امنیت منطقه‌ای از اولویت‌های سفری او در منطقه است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار بلینکن: روسیه آماده حمله به اوکراین «طی روزهای آینده» است؛ مسکو: عملیات عقب‌نشینی ادامه دارد

دادگاه نخست وزیر سابق اسرائيل؛ دستیار پیشین نتانیاهو علیه او شهادت داد

حمله هوایی اسرائیل به سوریه ۳۶ کشته بر جا گذاشت