موفقیت کنترل کیفی سخت‌گیرانه ژاپنی‌ها در احیای صادرات کشاورزی

موفقیت کنترل کیفی سخت‌گیرانه ژاپنی‌ها در احیای صادرات کشاورزی
Copyright euronews
نگارش از Damon Emblingیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کشاورزی ژاپن در اثر فاجعهٔ هسته‌ای فوکوشیما به‌شدت آسیب دید و ترس از آلوده‌شدن محصولات خوراکی سبب محدودیت صادرات آنها شد.

آگهی

کشاورزی ژاپن در اثر فاجعهٔ هسته‌ای فوکوشیما به‌شدت آسیب دید و ترس از آلوده‌شدن محصولات کشاورزی سبب محدودیت صادرات آنها شد. اما امروز با اقدامات ایمنی انجام‌شده از سوی دولت صادرات این محصولات از سر گرفته شده، و این امر برای تولیدکنندگان محلی و مصرف‌کنندگان جهانی خبر خوشی است.

بخش عمده‌ای از درآمد استان فوکوشیما را صادرات محصولات غذایی تأمین می‌کند و ۱۱ سال پیش صادرات محصولات این استان و یکی دو استان مجاورش از سوی ۵۵ کشور دنیا محدود شد. اما اکنون به یمن اقدامات ایمنی صورت گرفته از سوی دولت ۴۱ کشور این محدودیت‌ها را برداشته‌اند.

هکتارها زمین اخیرا در منطقهٔ ایسازاوا در استان فوکوشیمای ژاپن زیر کشت خرمالو رفته است. اینجا خرمالو را خشک می‌کنند و خشکبار معروف آنپوکاگی را از آن تهیه می‌کنند که محبوبیت جهانی دارد.

یک شرکت مخصوص آزمایش محصولات غذایی روزانه ۵ هزار جعبه آنپوگاکی را وارسی می‌کند. هیچ بسته‌ای نباید بیش از میزان معمولِ ۵۰ بِکِرِل تشعشع رادیواکتیو داشته باشد. اگر یکی از میوه‌ها بالای ۵۰ بکرل تشعشع داشته باشد کل جعبه محصول دورریخته می‌شود.

آنپوگاکی فقط یکی از محصولات محبوب این منطقه در جهان است. در مرکز استانیِ آزمایشِ محصولات خوراکی، همه چیز از گوشت تا قارچ‌ بررسی می‌شود، و معیارهای ایمنی محصول از معیارهای جهانی آن ده برابر سخت‌گیرانه‌تراند. 

اما آزمایشات ایمنی به اینها محدود نمی‌شود و حتی خود درختان میوه را نیز در بر می‌گیرد. کارشناسان هر کدام از درختان را از ریشه تا برگ بررسی می‌کنند و اگر مشکلی در کار باشد آن را قطع می‌کنیم. آنان می‌گویند تا اینجا حدود ۸ هزار درخت را قطع شده است.

ایالات متحده با تأیید اقدامات مؤثر ژاپن در کنترل ایمنی محصولات غذایی محدودیت واردات از این کشور را به‌کلی لغو کرده و استرالیا پس از ده سال آزمایش، کیفیت این محصولات را استاندارد دانسته است. کانادا نیز اعلام کرده که دیگر برنامه‌ای برای آزمایش مجدد محصولات خوراکی وارداتی ژاپنی ندارد.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

احیای گردشگری و هنرهای سنتی در فوکوشیمای ژاپن پس از دوازده سال

فوکوشیما، ده سال پس از فاجعه؛ پاکسازی نیروگاه هسته‌ای آسیب‌دیده چه مراحلی دارد؟