برزیل دستور تعطیلی تلگرام را داد؛ پاول دوروف عذرخواهی کرد و خواستار ارائه یک فرصت دیگر شد

برزیل دستور تعطیلی تلگرام را داد؛ پاول دوروف عذرخواهی کرد و خواستار ارائه یک فرصت دیگر شد
Copyright KIRILL KUDRYAVTSEV/AFP or licensors
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسئولان دادگستری برزیل به دلیل عدم همکاری شرکت تلگرام برای مسدود کردن صفحه یکی از هم‌پیمانان رئيس جمهوری این کشور که با اتهاماتی در خصوص نشر اکاذیب رو به رو است، دستور داد این اپلیکیشن در این کشور حذف شود.

آگهی

دادگاه عالی برزیل دستور داد به دلیل عدم همکاری تلگرام با دولت، این اپلیکشین در سراسر کشور مسدود شود. این تصمیم دادگاه ضربه‌ای به ژائير بولسونارو، رئيس جمهوری این کشور که بیش از ۱ میلیون دنبال کننده در این پلتفرم دارد، محسوب می‌شود.

آقای بولسونارو از تلگرام به عنوان ابزاری کلیدی برای بالا بردن شانس انتخاب مجدد خود در انتخابات ماه اکتبر استفاده می‌کند.

قاضی الکساندر ده مورانس در حکم خود در خصوص مسدود کردن تلگرام می‌گوید که بارها مقام‌های برزیل درخواست داده‌اند پروفایل آلن دوس سانتوش، وبلاگ نویس متحد بولسونارو مسدود شود اما این شرکت تمام این درخواست‌ها را نادیده گرفته است. آقای دوس سانتوش متهم است که مطالبی کذب و دروغ در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است.

دادگستری برزیل همچنین می‌گوید تلگرام برخلاف دیگر رقبای خود، از معرفی یک نماینده قانونی در برزیل سر باز زده است. بسیاری از حامیان بولسونارو از زمانی که رقیب این اپلیکیشن پیام‌رسان، واتس‌اپ، سیاست‌های خود را در زمینه اشتراک‌گذاری پیام تغییر داد، به تلگرام روی آوردند. رئیس جمهوری اغلب ده مورانس و دادگاه عالی برزیل را به احکامی که بر خلاف آزادی بیان است متهم می‌کند.

ده مورانس، که ریاست تحقیقات درباره اطلاعات نادرست در رسانه های اجتماعی برزیل را بر عهده دارد، در ماه اکتبر حکم بازداشت دوس سانتوش را صادر کرد. این فعال که اکنون در ایالات متحده مستقر است، در تلگرام فعال بوده است.

ده مورائس در حکم خود گفت: «پلتفرم تلگرام همواره نسبت به دستورات قضایی بی‌اعتنایی کرده است و ما چاره‌ای جز مسدود کردن این اپلیکیشن نداریم.» او همچنین اضافه کرد که بستن تلگرام پیشنهاد پلیس فدرال بوده است.

بر اساس این حکم به اپل، گوگل و اپراتورهای تلفن برزیلی ۵ روز فرصت داده شده تا اپلیکیشن تلگرام را از پلتفرم‌های خود حذف کنند. این در حالیست که بولسونارهمواره طرفدارانش را به پیوستن به تلگرام تشویق کرده است. او پیشتر مخالفت خود را با تحقیقات در خصوص تلگرام ابراز کرده و این کار را «بزدلی» خوانده بود.

عذرخواهی تلگرام از مقام‌های برزیلی

پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام در واکنش به حکم دادگاه برزیل در بیانیه‌ای تاکید کرد که دلیل عدم پاسخگویی این شرکت به دادگاه عالی برزیل، مشکلی بوده که در ایمیل‌های طرفین وجود داشته و از این بابت از مسئولان قضائي برزیل عذرخواهی کرد. آقای دوروف همچنین در ادامه نوشت: «من صمیمانه بابت این سهل‌انگاری از دادگاه عالی برزیل عذرخواهی می‌کنم. قطعا می‌توانستیم کار بهتری انجام دهیم؛ ما از تصمیم دادگاه قبلی در اواخر فوریه پیروی کردیم و ایمیلی برای ارسال پیشنهادات مسئولان برزیلی برای درخواست‌های حذف ارائه کردیم اما متاسفانه دادگاه به آدرس ایمیل قدیمی این فهرست را ارسال کرده و ما هم امکان دسترسی به آن را نداشتیم.»

دوروف همچنین از دادگاه خواست تا در صورت امکان تصمیم خود را برای چند روز به تاخیر بیندازد تا مسئولان شرکت تلگرام با تعیین نماینده‌ای در برزیل و ایجاد چارچوبی برای واکنش سریع به مسائل مهم در آینده بتواند این وضعیت را اصلاح کند.

در ماه‌های اخیر تلگرام به یکی از اپلیکیشن‌های پر طرفدار در برزیل تبدیل شده است. در حالی که بولسونارو بیش از ۱ میلیون دنبال کننده دارد، کانال تلگرامی لولا داسیلوا که احتمالا بار دیگر برای حضور در انتخابات نامزد خواهد شد حدود ۵۰۰ هزار نفر دنبال کننده دارد.

بعد از عذرخواهی و توضیحات دوروف، هنوز مشخص نیست مسئولان قضائي برزیل چه واکنشی به این ماجرا خواهند داشت و آیا پروسه مسدود کردن تلگرام در این کشور به تاخیر می‌افتد یا خیر.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نسل‌کشی رواندا؛ پیام تلگرامی از نقش فرانسه در کمک به قتل عام توتسی‌ها پرده برداشت

قدرتمندترین چهره‌های اروپا؛ مرکل در رقابت با خالق تلگرام صدرنشین شد

واتس‌اپ، تلگرام یا سیگنال؛ کدام پیام‌رسان امن‌تر است؟