اسرائیل از آمریکا خواست سپاه پاسداران را از فهرست سیاه خارج نکند

نخست وزیر و وزیر خارجه اسرائیل
نخست وزیر و وزیر خارجه اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تهران خروج نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده را یکی از آخرین موضوعات حل نشده پیش از توافق بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک، برجام می‌داند.

آگهی

اسرائیل روز جمعه از ایالات متحده آمریکا خواست تا سپاه پاسداران را از فهرست سیاه سازمان‌های «تروریستی» خود خارج نکند.

فرانس‌پرس در گزارشی که به این موضوع اختصاص یافته آورده است که تهران خروج نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده را یکی از آخرین موضوعات حل نشده پیش از توافق بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک، برجام می‌داند.

نفتالی بنت و یائیر لاپید، نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هزاران نفر از جمله شماری از شهروندان آمریکایی را به قتل رسانده است.»

آنها سپس تاکید کردند که باور نمی‌کنند واشنگتن قصد داشته باشد نام سپاه پاسداران را از فهرست «سازمان‌های تروریستی» ایالات متحده حذف کند.

فرانس پرس در گزارش خود ایران و اسرائیل را دشمنان قسم خورده یکدیگر معرفی می‌کند و می‌افزاید که اسرائیل، تنها قدرت هسته‌ای خاورمیانه از دید کارشناسان، ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح‌ اتمی متهم می‌کند، اتهامی که تهران همواره آنرا رد کرده است.

نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسرائیل در بیانیه مشترک خود ضمن متهم کردن سپاه پاسداران به داشتن هویتی مشترک با حزب‌ا‌الله لبنان، جهاد اسلامی در غره، حوثی‌های یمن و شبه‌نظامیان شیعی در عراق تاکید کردند: «ما معتقدیم که ایالات متحده نزدیک‌ترین متحدان خود را در ازای وعده‌های پوچ تروریست‌ها رها نخواهد کرد.»

دولت اسرائیل از سرسخت‌ترین مخالفان احیای توافقنامه‌ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ وین است که پیش از خروج ایالات متحده از آن در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ سبب لغو تحریم‌ها علیه تهران در ازای ایجاد محدودیت‌های گسترده در برنامه هسته‌ای ایران شده بود.

آمریکا روز چهارشنبه بویژه پس از چند پالس مثبت از سوی تهران از جمله آزادی دو زندانی دو تابعیتی ایرانی-بریتانیایی از نزدیک بودن احتمال دستیابی به توافقی بر سر نجات برجام سخن گفته بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص گفته است: «ما به یک توافق احتمالی (با ایران) نزدیک هستیم، اما هنوز به آن نرسیده‌ایم.»

فرانس پرس با استناد به یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای وین یادآور می‌شود که از دید تهران تنها دو موضوع «تضمین‌های اقتصادی برای محافظت در برابر تحریم‌های بین‌المللی» و «خروج نام سپاه پاسداران از فهرست سیاه سازمان‌های تروریستی ایالات متحده» برای حل و فصل اختلافات با واشنگن پیش از توافق بر سر احیای برجام باقی مانده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خطیب‌زاده: اگر قرار بود خطوط قرمز را رد کنیم توافق چندین ماه قبل رخ داده بود

بنیامین نتانیاهو: ما هم با برجام مخالف بودیم و هم با «توافق کوچک» مطرح شده اخیر با ایران مخالفیم

گزارش هاآرتص: پیشرفت‌های عمده‌ای در جریان تماس‌های ایران و آمریکا حاصل شده است