رئیس جمهوری اسرائيل در آنکارا با اردوغان دیدار کرد

دیدار روسای جمهوری ترکیه و اسرائيل در آنکارا
دیدار روسای جمهوری ترکیه و اسرائيل در آنکارا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیدار هرتزوگ با اردوغان نخستین سفر یک رئيس جمهوری اسرائيل طی ۱۴ سال گذشته به آنکارا محسوب می‌شود.

آگهی

اسحاق هرتزوگ، روز چهارشنبه ۹ مارس به عنوان نخستین رئيس جمهوری اسرائيل که طی ۱۴ سال گذشته به ترکیه سفر کرده وارد آنکارا شد و با رجب طیب اردوغان دیدار کرد.

هرتزوگ قرار است در این سفر به استانبول هم برود و آنجا با جامعه یهودیان ترکیه ملاقات داشته باشد. سفر آقای هرتزوگ از آن جهت حائز اهمیت است که در یک دهه اخیر و به ویژه در دوران حکمرانی نتانیاهو و اردوغان مناسبات میان آنکارا و تل آویو با تنش‌های جدی همراه بوده است.

ترکیه و اسرائیل زمانی متحدان نزدیکی بودند، اما این روابط در زمان اردوغان که منتقد صریح سیاست‌های اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها است با چالش‌های بسیاری رو به رود بوده است. اسرائیل نیز همواره از حمایت‌های ترکیه از حماس انتقاد کرده است. تل آویو این گروه مبارز فلسطینی را «تروریستی» می‌داند.

بعد از حادثه یورش نیروهای اسرائيلی در سال ۲۰۱۰ میلادی به کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه ترکیه برای فلسطینی‌ها، حادثه‌ای که به کشته شدن ۹ فعال مدنی ترک منجر شد، آنکارا و تل‌آویو سفرای خود را فراخواندند.

در سال ۲۰۱۸ و زمانی که ترکیه از انتقال پایتخت اسرائيل به بیت‌المقدس عصبانی شده بود، بار دیگر سفیر خود را از تل‌آویو فراخواند و اسرائيل هم در اقدامی متقابل سفیر خود در آنکارا را به پایتخت فراخواند.

با چنین پیشینه‌ای سفر رئيس جمهوری اسرائيل از اهمیت ویژه‌ای در معادلات منطقه‌ای برخوردار است. گام‌های نزدیک اسرائيل در حالی صورت می‌گیرد که ترکیه گرفتار مشکلات افتصادی است و تلاش می‌کند با عادی سازی روابط ضعیف خود با چندین کشور منطقه از جمله مصر، امارات و عربستان سعودی، بار دیگر به متن تحولات منطقه‌ای بازگردد.

اردوغان سال گذشته و پس از روی کار آمدن هرتزوگ در یک تماس تلفنی برای او آرزوی موفقیت کرد. این دو رهبر پس از آن هم چندین بار با یکدیگر مکالمه تلفنی داشته‌اند. اردوغان همچنین پس از آزادی یک زوج اسرائيلی که به ظن جاسوسی در استانبول دستگیر شده بودند، با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائيل تلفنی صحبت کرده بود.

سفر آقای هرتزوگ به ترکیه در حالی انجام می‌شود که او هفته گذشته به قبرس رفته بود و آنجا به مقام‌های این کشور اطمینان داده بود گرم شدن روابط تل آویو و آنکارا به قیمت تضعیف مناسبات با نیکوزیا تمام نخواهد شد. 

هرتزوگ در جریان سفر ماه گذشته خود به یونان اظهارات مشابهی را تکرار و تاکید کرده بود که اسرائيل به گسترش همکاری خود با یونان و قبرس ادامه خواهد داد. این در حالیست که هر دو این کشورها روابط پرتنشی با ترکیه دارند.

همچنین مسئله حمایت ترکیه از جنبش‌های فلسطینی از دیگر مسائل مورد چالش طرفین است. آنکارا در بیش از یک دهه اخیر تلاش کرده از حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین حمایت کند، این در حالیست که اسرائيل همواره خشم خود را نسبت به این رویه آنکارا ابراز داشته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رزمایش هوایی اسرائيل برای حمله به اهداف دوردست؛ هشداری برای ایران؟

ضربۀ جنگ اوکراین به ترکیه؛ امیدها برای جذب حدود ۱۰ میلیون گردشگر روس و اوکراینی بر باد رفت

اردوغان، شریک پوتین و یاور زلنسکی؟ آنکارا در بحران اوکراین چه می‌جوید؟