سخنرانی سالانه جو بایدن در کنگره آمریکا: دیکتاتورها باید بهای تجاوزشان را بپردازند

State of the Union
State of the Union Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رئیس جمهوری آمریکا در میانه سخنرانی خود، در لحظه‌ای نیز به اشتباه از کلمۀ «ایران» به جای «اوکراین» استفاده کرد و گفت: «پوتین ممکن است با تانک دور کی‌یف بچرخد اما هرگز قلب و روح مردم ایران را به دست نمی‌آورد.»

آگهی

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه در سخنرانی سالانه خود در کنگره آمریکا که در حضور قانونگذاران، اعضای دولت و قضات دیوان عالی کشور ایراد شد، به موضوعات مختلفی از جمله تشریح موضع آمریکا در قبال حملۀ روسیه به اوکراین و برنامه‌هایش برای احیای اقتصاد کشور پس از دو سال همه‌گیری ویروس کرونا پرداخت.

او دربارۀ وقایع اوکراین گفت: «شش روز پیش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با این تصور که می‌تواند دنیا را مقابل تهدیدات خود به زانو دراورد، برای لرزاندن پایه‌های جهان آزاد اقدام کرد. اما محاسباتش اشتباه بود. او که فکر می‌کرد می‌تواند بر اوکراین تسلط یابد، با دیوار قدرتمندی از مقاومت روبرو شد که هرگز تصورش را نمی‌کرد.»

بایدن در ادامه با «دیکتاتور» خطاب کردن پوتین گفت: «با نگاه به تاریخ این درس را آموخته‌ایم که اگر دیکتاتورها بهای تجاوز خود را نپردازند، هرج و مرج بیشتری ایجاد می‌کنند و به حرکت خود ادامه می‌دهند.»

بایدن گفت که «جهان آزاد پوتین را در قبال حوادث اوکراین مسئول می‌داند» و به همین دلیل است که «پوتین بیش از هر زمانی منزوی شده است».

نیروهای ما وارد جنگ اوکراین نمی‌شوند

او دربارۀ مواضع آمریکا در قبال جنگ اوکراین نیز گفت: «بگذارید صریح بگویم، نیروهای ما با نیروهای روسیه در اوکراین درگیر نیستند و درگیر نخواهند شد. نیروهای ما برای جنگیدن در اوکراین به اروپا نمی‌روند، بلکه حضور آنها برای دفاع از متحدانمان در ناتو در صورت تصمیم پوتین برای ادامه تهاجم به سمت غرب است.»

بایدن افزود که آمریکا و متحدانش به روش‌های مختلف کرملین را مجازات و از اوکراین حمایت می‌کنند؛ از جمله وضع تحریم‌های اقتصادی، قطع دسترسی بزرگترین بانک‌های روسی به سیستم مالی بین‌المللی، قطع دسترسی روسیه به فناوری‌ها که منجر به تضعیف اقتصاد و ارتش این کشور برای سال‌های طولانی خواهد شد.

او افزود که با اعمال این فشارهای مالی به روسیه و «ممانعت از اینکه بانک مرکزی روسیه بتواند از روبل روسیه محافظت کند، "بودجه جنگ" ۶۳۰ میلیارد دلاری پوتین را بی‌ارزش کردیم».

بایدن دربارۀ بستن حریم هوایی کشورها به روی هواپیماهای روسیه نیز گفت: «امشب اعلام می‌کنم که ما نیز به متحدان خود در بستن فضای هوایی به روی همه پروازهای روسیه می‌پیوندیم تا روسیه بیشتر منزوی شود.»

رئیس جمهوری ایالات متحده در ادامه سخنرانی خود، طبقه الیگارشی حامی کرملین را خطاب قرار داد و گفت: «وزارت دادگستری ایالات متحده در حال تشکیل یک گروه ویژه برای تعقیب جنایات الیگارش‌های روس است. ما به متحدان اروپایی خود می‌پیوندیم تا قایق‌های تفریحی و آپارتمان‌های لوکس شما و جت‌های خصوصی‌تان را پیدا کرده و مصادره کنیم.»

جو بایدن همچنین دفاع اوکراینی‌ها از سرزمینشان در مقابل تهاجم روسیه را ستود و از تقویت کمک‌ها به این کشور خبر داد. او گفت: «ما بیش از یک میلیارد دلار به صورت مستقیم به اوکراین کمک می‌کنیم و کمک به مردم اوکراین در دفاع از کشورشان و کاهش رنجشان را ادامه خواهیم داد.»

ایران به جای اوکراین

رئیس جمهوری آمریکا در میانه سخنرانی خود، در لحظه‌ای نیز به اشتباه از کلمۀ «ایران» به جای «اوکراین» استفاده کرد و گفت: «ما در کنار هموطنان اوکراینی‌-آمریکایی خود نیزهستیم. آنها پیوند عمیقی میان دو ملت ایجاد کرده‌اند. پوتین ممکن است با تانک دور کی‌یف بچرخد اما هرگز قلب و روح مردم ایران را به دست نمی‌آورد.»

پیامدهای اقتصادی و اجتماعی همه‌گیری کووید۱۹ برای آمریکا

بخش دوم سخنرانی جو بایدن به برنامه‌های ایالات متحده برای تقویت اقتصاد این کشور پس از دو سال همه‌گیری ویروس کرونا اختصاص داشت.

او گفت که «طرح نجات» که از سوی دولتش برای احیای اقتصاد کشور طراحی شده، به طبقه متوسط و پایین جامعه آمریکا کمک کرده تا این بحران را پشت سر بگذارند.

او افزود به کمک این طرح در آمریکا اشتغا‌ل‌زایی شده است؛ بگونه‌ای که «تنها در سال گذشته بیش از ۶.۵ میلیون شغل جدید در آمریکا ایجاد شد؛ چنین نرخ رشد اقتصادی در یکسال پیش از آن هرگز سابقه نداشته است».

جو بایدن همچنین اعلام کرد که «نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سال گذشته ۵.۷ درصد بوده است که قوی‌ترین رشد در نزدیک به ۴۰ سال گذشته محسوب می‌شود».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنرانی سالانه رئیس‌ جمهور آمریکا در کنگره؛ بایدن خواستار همکاری جمهوری‌خواهان با دولت شد

شوخی بایدن با ترامپ و محبوبیت پایین خودش در ضیافت شام خبرنگاران

جنگ اوکراین؛ اعضای اتحادیه اروپا بر سر قطع دسترسی «برخی بانک‌های روسیه» به سوییفت به توافق رسیدند