رئیس پارلمان اروپا بر سر بحران اوکراین: دیکتاتورها باعث جدایی ما در اتحادیه نخواهند شد

رئیس پارلمان اروپا بر سر بحران اوکراین: دیکتاتورها باعث جدایی ما در اتحادیه نخواهند شد
Copyright euronews
نگارش از Sandor Zsirosیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

روبرتا متسولا: «پیام ما به روسیه بسیار واضح است: دیکتاتور ها باعث جدایی بین ما نخواهند شد. ما همبستگی خود را با اوکراین اعلام می کنیم و در صورت تشدید تنش، پارلمان همسو با سایر نهادها، برای اقدام فوری، سریع و محکم وارد عمل می شود»

در این برنامه گفتگوی جهانی با «روبرتا متسولا»، رئیس جدید پارلمان اروپا گفتگو کرده ایم. این مصاحبه روزی انجام شده است که دادگستری اروپا مکانیسم «حاکمیت قانون» را تایید کرد به این معنی که اتحادیه اروپا می تواند در صورت عدم رعایت ارزشهای بنیادی اتحادیه از سوی کشورهای عضو، پرداخت ها به این کشورها را متوقف کند.

یورونیوز: آیا این یک نقطه عطف واقعی در مبارزه با فساد است؟

متسولا: «ابتدا تشکر می کنم از اینکه مرا دعوت کردید. تصمیم امروز کاملا قابل انتظار بود. ما ماهها را صرف تقاضا برای توضیح شفاف و رد پرونده ای کردیم که از سوی دو کشور عضو علیه یک اصل بنیادی مطرح شده بود که پارلمان اروپا درباره آن مذاکره کرده بود و مذاکرات موفقی را در جریان بحث ها درباره چارچوب مالی چند ساله اروپا پشت سر گذاشت. به عبارت دیگر هنگامی که یک کشور از اجرای حاکمیت قانون عقب می نشینید، تصمیم گیری در مورد پرداخت ها به این کشور باید مشروط به اجرای قانون شود. اما این فقط یک تصمیم نیست، ما اکنون از کمیسیون اروپا نتایج مشخصی را انتظار داریم و این حس اکثریت قریب به اتفاق اعضای پارلمان است.»

یورونیوز: مجارستان و لهستان می گویند این یک ابزار سیاسی علیه آنها به دلیل دیدگاههای محافظه کارانه و غیرلیبرال شان است. این استدلالها را چگونه ارزیابی می کنید؟

متسولا: «من وکیل هستم و همیشه به نهاد قضایی بعنوان نهادی که باید به آن احترام گذاشت هم از نظر استقلال و هم از نظر تفسیر از قوانین اتحادیه اروپانگاه کرده ام. آنچه امروز در اختیار داریم تفسیری از یک تصمیم اتخاذ شده از سوی نهادهای اروپایی است. شما پارلمان اروپا و شورای اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا را دارید. برای من این همان جایی است که باید متوقف شد و همه کشورهای عضو باید به آن احترام بگذارند.»

یورونیوز: پارلمان اروپا به شدت از مجارستان به دلیل عقبگرد دموکراتیک انتقاد کرده است. اکنون چند هفته مانده به انتخابات وضعیت را چگونه می بینید؟‌آیا فکر می کنید در این شرایط انتخابات مجارستان می تواند آزاد و عادلانه باشد؟

متسولا: «من جرات پیش بینی نتیجه انتخابات را ندارم. با این حال آنچه می خواهم بگویم این است که پارلمان اروپا به دقت نظاره گر است تا مطمئن شود که دموکراسی رعایت می شود، نهادها اجازه داشته باشند کار خود را انجام دهند و هیچ مداخله سیاسی وجود نداشته باشد.»

یورونیوز: البته بحث حاکمیت قانون فقط در مورد مجارستان و لهستان نیست. برای مثال در کشور شما، مالت، یک روزنامه نگار تحقیقی کشته شده است. تحقیقاتی که مقامات محلی انجام دادند و همچنین مسئولیت دولت را چگونه می بینید؟

متسولا: «روزی که دافنه کاروانا گالیزیا ترور شد، روزی بود که این پارلمان می دانست که باید کاری برای حاکمیت قانون، در مورد حمایت از روزنامه‌نگاران و درباره آزادی رسانه ها انجام دهد. چهار سال پیش، یان کوچیاک و مارتینا کوشنیرووا در اسلواکی ترور شدند. اینها باعث فعال شدن روند طولانی قطعنامه ها، بازدید از کشورها، فشار بر کمسیون اروپا، گزارش عینی حاکمیت قانون که به هر جایی که رخنه ای در کار است نگاه می کند تا بتواند آن را ببندد، و همچنین کارفشرده روی گزارشی درباره دادخواهی استراتژیک علیه مشارکت عمومی که من برای کمیته آزادی های مدنی آماده کردم، شد که انتظار داریم کمیسیون پیشنهادی برای آن آماده کند. آیا اینها کافی اند؟ هرگز کافی نیستند. آیا می توانیم دافنه و یان را زنده کنیم؟ البته که نمی توانیم اما حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم این است که مطمئن باشیم که این پارلمان همیشه برای آزادی رسانه ایستادگی خواهد کرد. این پارلمان همیشه برای حمایت از خبرنگاران خواهد ایستاد و تمام تلاش خود را برای اطمینان از برقراری عدالت و نه تنها نظاره گری برای اجرای آن بلکه اینکه واقعا برقرار شود، بکار می بندد. و حقیقتی که دافنه و یان در تحقیقاتشان دنبال آن بودند و ما در حال بررسی آنها هستیم بالاخره آشکار شد.»

یورونیوز: بحران دیگری در همسایگی اروپا وجود دارد. نیروهای روس همچنان در مرز اوکراین صف کشیده‌اند. ‍پیام شما به ولادیمیر پوتین چیست؟

متسولا: «پیام ما بسیار واضح است. اول از همه، دیکتاتور ها باعث جدایی بین ما نخواهند شد. هر کسی که تلاش می کند اتحادیه اروپا را بی ثبات کند، این کار را فقط با این هدف انجام می دهد که ما متحد نباشیم. پیام این پارلمان و همچنین بحث ها با رئیس شورای اروپا و کمیسیون و نماینده عالی کمیسیون این بود که ما متحد خواهیم بود. ما همیشه برای تنش زدایی تلاش خواهیم کرد. ما قطعنامه‌هایمان را یادآوری می کنیم که به روسیه مربوط اند همچنین از نقطه نظر تحریم ها. ما همبستگی خود را با اوکراین اعلام می کنیم و بوضوح اعلام می کنیم که در صورت تشدید تنش، پارلمان همسو با سایر نهادها، برای اقدام فوری، سریع و محکم وارد عمل می شود. ما امروز همچنین در مورد کمک مالی کلان ۱.۲ میلیارد یورویی به اوکراین رای دادیم. پارلمان در انجام این تصمیم بسیار سریع عمل کرد. پارلمان نه تنها این کار را متوقف نخواهد کرد بلکه ارسال ‍‍پیام همبستگی ملموس و سریع به مردم اوکراین برای ما مهم است.»

یورونیوز: با توجه به منافع متفاوت کشورهای عضو و منافع متفاوت اعضای این پارلمان، آیا فکر می کنید که این اتحاد اروپایی در سیاست خارجی ماندگار خواهد بود؟

متسولا: «من متقاعد شده ام که با رهبری درست و با مذاکرات می توانیم واقعا یک اکثریت گسترده ای را در این پارلمان داشته باشیم. البته این پارلمان افرادی با ‍پیشینه‌های سیاسی متفاوت و گروههای سیاسی متفاوت را گرد هم آورده است. اما آنچه ما در چند روز و چند هفته گذشته دیدیدم، توانایی حرکت رو به جلو در یک واکنش متحد و ملموس است، مشابه آنچه که برای مثال در موضوع بلاروس شاهد بودیم که پیام‌های قدرتمندی را برای حمایت از مخالفات بلاروسی ارسال کردیم و همچنین پیام های جدیی به رژیم نامشروع بلاروس فرستادیم. این پارلمان بسیار فعال است و من قصد دارم در دو سال و نیم آینده ریاستم این مسیر را ادامه دهم.»

یورونیوز:‌ آینده پارلمان اروپا را به عنوان رئیس این پارلمان چگونه ارزیابی می کنید؟ جایگاه آن در ساختار اتحادیه اروپا چیست؟

متسولا: «اول از همه اینکه دو سال گذشته برای پارلمان اروپا بسیار چالش برانگیز بوده است. نیمی از اعضای ما در پارلمان اعضای جدید هستند که تقریبا هرگز پارلمانی را ندیده‌اند. به یاد دارم که ۹ سال پیش به این پارلمان آمدم و شخصا کریدورهایی پر از جمعیت دیدم، جلسات بسیار فعالی داشتیم، بحث های بسیار داغ که باعث تصویب قوانین و بیانیه‌های سیاسی بسیار قوی شد. ما اکنون در مرحله هستیم که به آرامی به پایان این اقدامات خارق العاده ای که با آنها زندگی کردیم، می رسیم. همزمان اطمینان حاصل می کنیم که می توانیم از امتیازات پیشرفت های تکنولوژیکی که در طول همه گیری کسب کرده‌ایم، بهره ببریم. برای مثال پارلما اروپا خیلی سریع به حالت هیبرید و آنلاین روی آورد. در حال حاضر این پرسش مطرح است که چگونه هم خواهان تداوم این انعطاف پذیری باشیم و هم در عین حال رسمیت پارلمان، مجمع عمومی و تصمیم گیری های آن را حفظ کنیم؟ این موضوع درباره زیرساخت های نهادی نیز اهمیت دارد. اما همانطور که می بینید ما حضور داریم،و خیلی فعال هستیم و من شک ندارم که با نزدیک شدن به انتخابات ۲۰۲۴ این ویژگی ها برجسته تر خودشان را نشان خواهند داد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طرح روسیه برای ضمیمه کردن مناطق اشغالی اوکراین؛ «کرملین در تدارک برگزاری همه‌پرسی است»

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد