پلوسی در بیت‌المقدس: آمریکا و اسرائیل در مهار برنامه هسته‌ای ایران در کنار هم هستند

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اسرائیل
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که روز چهارشنبه ۱۶ فوریه همراه با هیاتی از کنگره این کشور وارد بیت‌المقدس (اورشلیم) شد، بر حمایت همه‌جانبه واشنگتن از تل‌آویو تأکید کرد.

آگهی

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که روز چهارشنبه ۱۶ فوریه همراه با هیاتی از کنگره این کشور وارد بیت‌المقدس (اورشلیم) شد، بر حمایت همه‌جانبه واشنگتن از تل‌آویو تأکید کرد.

خانم پلوسی که در پارلمان اسرائیل سخنرانی می‌کرد، گفت که با وجود اختلافات عمیق میان دو کشور در مورد مسائل مختلف از جمله ایران و صلح با فلسطینی‌ها، حمایت آمریکا از تل‌آویو همچنان پابرجا است.

البته رئیس نمایندگان آمریکا در ادامه تأکید کرد که کشورش و اسرائیل در مورد مهار برنامه هسته‌ای ایران و یافتن راهی برای صلح با فلسطینی‌ها باهم هستند.

خانم پلوسی که در کنار میکی لوی، رئیس کنست ایستاده بود، گفت که حمایت آمریکا از امنیت اسرائیل و ثبات منطقه‌ای این کشور، «آهنین» باقی خواهد ماند.

سفر رئیس نمایندگان آمریکا به اسرائیل در حالی انجام شده است که مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای ایران در وین ادامه دارد.

اسرائیل اعلام کرده که به هیچ توافق بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران پایبند نخواهد بود و آماده است در صورت نیاز برای جلوگیری از دستیابی تهران به تسلیحات هسته‌ای، اقدام نظامی انجام دهد. البته ایران تأکید دارد که برنامه هسته‌ای‌اش صرفاً برای اهداف صلح‌آمیز است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از ورود به کاخ سفید، کارزاری را برای بازگشت به توافقنامه هسته‌ای ایران آغاز کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ و در پی تشویق شدید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل از توافقنامه برجام خارج شد و از آن زمان به بعد تحریم‌ها علیه ایران را دوباره اعمال کرد. ایران هم در مقابل این اقدام آمریکا بر فعالیت‌های هسته‌ای خود افزود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

خانم پلوسی در کنست با بیان اینکه آمریکا و اسرائیل نگران تهدیدهای ایران و طرفدارانش هستند، گفت: «ما در مبارزه با تروریسمی که از طرف ایران راه افتاده، هم به دلیل فعالیت‌هایش در منطقه و هم به دلیل توسعه برنامه هسته‌ای‌اش، با هم هستیم.»

او با بیان اینکه تهدید هسته‌ای ایران یک تهدید جهانی است، گفت: «نزدیکی (جغرافیایی) اسرائیل به ایران برای همه ما نگران کننده است.»

تأکید بر تشکیل کشور فلسطین

پلوسی ۸۱ ساله در بخش دیگری از سخنان خود بر تعهد دولت جو بایدن برای تشکیل کشور فلسطین با وجود مخالفت نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل تأکید کرد. به گفته او، راه حل دو کشور، ثبات و امنیت اسرائیل، فلسطین و همسایگان آنها را در بر می‌گیرد.

البته او در ادامه ابراز امیدواری کرد که سنای آمریکا بودجه اضافی را که مجلس نمایندگان این کشور در سپتامبر ۲۰۲۱ برای کمک به سپر دفاع موشکی اسرائیل، «گنبد آهنین» اختصاص داد، تصویب کند.

پیشتر تصویب کمک مالی آمریکا به سیستم دفاعی «گنبد آهنین» اسرائیل به اختلاف میان نمایندگان دموکرات این کشور منجر شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

احتمال استفاده از قایق‌های بدون سرنشین اسرائیلی در پایگاه آمریکا در بحرین

نانسی پلوسی بار دیگر به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد

رئیس‌جمهوری اسرائیل به نانسی پلوسی: شما کنار ما هستید