بازگشایی پل مرزی کانادا و آمریکا؛ پلیس معترضان را متفرق کرد

نیروهای پلیس در حال بازگشایی پل امبسادور در گذرگاه مرزی کانادا و آمریکا
نیروهای پلیس در حال بازگشایی پل امبسادور در گذرگاه مرزی کانادا و آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مریم عباسی‌زادهبا استفاده از AP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حدود ۲۵ درصد مبادلات بازرگانی کانادا و آمریکا از طریق این پل انجام می‌شود و مسدود شدن طرف کانادایی پل از سوی مخالفان واکسیناسیون اجباری کووید ۱۹ موجب اختلال در مراودات تجاری دو کشور شده بود.

آگهی

پلیس کانادا یکشنبه شب موفق شد باقیمانده معترضانی که از حدود یک هفته پیش پل مرزی پرتردد این کشور با آمریکا را مسدود کرده بودند، متفرق کند.

سخنگوی شرکت مسئول نظارت بر نگهداری پل‌های این ناحیه در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار گرفته اعلام کرد که «تردد بر روی پل امبسادور (سفیر) به حالت عادی بازگشته و این شاهرگ حیاتی بازرگانی مجددا بصورت کامل باز شده است.»

حدود ۲۵ درصد مبادلات بازرگانی کانادا و آمریکا از طریق این پل انجام می‌شود و مسدود شدن طرف کانادایی پل موجب اختلال در تجارت دو کشور شده بود. پیش‌تر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هم خواستار آن شده بود که به مسدود شدن این مسیر مهم مراوداتی پایان داده شود. مسدود شدن این پل تامین زنجیره تولید خودروساز‌ان دیترویت را با مشکلاتی مواجه کرده بود.

پلیس کانادا برای بازگشایی این پل در نهایت چند ده‌ معترض را بازداشت و چندین خودرو را توقیف کرد. دادگاهی در کانادا روز جمعه با صدور حکمی مسدود کردن این پل از سوی معترضان را غیرقانونی اعلام کرده بود.

اعتراضات رانندگان کامیون کانادا به محدودیت‌های کرونایی و واکسیناسیون اجباری کووید ۱۹ تاکنون الهام‌بخش گروه‌هایی از مردم در فرانسه، هلند و نیوزیلند شده و وزارت کشور آمریکا احتمال سرایت این شکل از اعتراض به خاک ایالات متحده را منتفی ندانسته است.

فرانسه پیش‌تر با غیرقانونی اعلام کردن برگزاری تجمعات اعتراضی در پاریس در طول تعطیلات آخر هفته مانع از گردهمایی رانندگانی شد که قصد داشتند از چهارگوشه این کشور خود را به پایتخت برسانند. در نهایت و با ورود حدود صد خودرو معترضان به خیابان شانزه‌لیزه در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری فرانسه، پلیس روز شنبه ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) برای متفرق کردن آنها چند بار گاز اشک‌آور شلیک کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

قرار است جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا بصورت آنلاین با مسئولان و مقامات این استان بحث و تبادل نظر کند. اعتراضات در اونتاریو پس از آن آغاز شد که عبور کامیون‌های حامل بار از مرز کانادا به آمریکا مشروط به ارائه کارت واکسن رانندگان شد.

در اتاوا، پایتخت که بیش از ۵۰۰ مایل با این گذرگاه مرزی فاصله دارد مذاکره مقامات با معترضان وارد مرحله جدیدی شده‌ است. جیم واتسون، شهردار اتاوا روز یکشنبه گفت طی توافقی که با نمایندگان معترضان حاصل شده کامیون‌هایی که بیش از ۲ هفته است مرکز شهر را مسدود کرده‌اند ظرف ۲۴ ساعت آینده به مناطق غیرمسکونی نقل مکان خواهند کرد. اگر تا ظهر دوشنبه رانندگان کامیون به این خواسته تن بدهند شهردار با نمایندگان معترضان برای یافتن یک راه‌حل دیدار خواهد کرد.

این درحالیست که یکی از رهبران اعتراضات با انتشار پیامی در توئیتر ضمن ابراز آمادگی برای منتقل کردن مکان اعتراضات به مقابل ساختمان پارلمان، هر گونه توافق با مسئولان شهری را تا این لحظه تکذیب کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتصاب رانندگان کامیون در کانادا؛ انتاریو وضعیت اضطراری اعلام کرد

۵ میلیون دلار برای رانندگان کامیون در کانادا جمع شد؛ ترودو: اعتراض را تمام کنید

اعلام وضعیت اضطراری در پایتخت کانادا؛ شهردار اتاوا: اوضاع از کنترل خارج شده است