خزانه جهانی بذر «سوالبارد» ذخایر گیاهی جدیدی را دریافت خواهد کرد

 the Svalbard Global Seed Vault
the Svalbard Global Seed Vault Copyright AP photo
Copyright AP photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

این اتفاق به‌ندرت روی می‌دهد چراکه درهای این خزانۀ بزرگ، برای جلوگیری از قرار گرفتن بذرها در معرض دنیای خارج، تنها چند بار در سال باز می‌شود.

آگهی

خزانه جهانی بذر واقع در مجمع‌الجزایر سوالبارد نروژ در ۱۰۰ کیلومتری قطب شمال که با هدف ذخیره سازی دانه‌های زراعی از سراسر جهان و حفظ گونه‌های مختلف گیاهی از جنگ، بیماری و سایر بلایای طبیعی ساخته شده، روز دوشنبه ذخایر جدیدی را دریافت خواهد کرد.

این اتفاق به‌ندرت روی می‌دهد چراکه درهای این خزانۀ بزرگ، برای جلوگیری از قرار گرفتن بذرها در معرض دنیای خارج، تنها چند بار در سال باز می‌شود.

AP Photo
the door to the Global Seed Vault is closedAP Photo

قرار است روز دوشنبه بانک‌های ژن از سودان، اوگاندا، نیوزیلند، آلمان و لبنان، نمونه‌هایی از دانه‌های قابل کشت در کشورهای خود از جمله ارزن، سورگوم و گندم را به این بانک بسپارند.

مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک (ICARDA) نیز که در سال ۲۰۱۲ میلادی در پی جنگ سوریه، مقر خود را از شهر حلب به بیروت منتقل کرد، حدود ۸۰۰۰ نمونه از بذرهای مختلف را به این مرکز منتقل می‌کند.

این مرکز پیش از این سه بار طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ میلادی بخشی از بذرهایی را که به خزانه جهانی نروژ سپرده بود، پس گرفت تا آنها را جایگزین مجموعه آسیب دیدۀ خود در جریان جنگ سوریه کند و به کاشت و برداشت آنها در لبنان و مراکش بپردازد.

آن بیته توینریم، وزیر توسعه بین‌المللی نروژ می‌گوید: «این موضوع که مجموعه بذرهای تخریب شده در جریان جنگ داخلی سوریه به کمک بذرهای ذخیره شده در این خزانه بازسازی شده‌اند، نشان می‌دهد که خزانه جهانی بذر به عنوان بیمه‌ای برای تامین مواد غذایی حال و آینده و تضمین امنیت غذایی محلی عمل می‌کند.»

خزانه جهانی بذر که برخی آن را «خزانه بذر روز قیامت» می‌نامند، دارای بیش از ۱.۱ میلیون نمونه بذر از حدود ۶۰۰۰ گونه گیاهی است که از ۸۹ بانک بذر در سراسر جهان جمع آوری شده است. این خزانه همچنین پشتیبانی برای پرورش دهندگان گیاهان و برنامه‌های آنها برای توسعه واریته‌های جدید هر محصول کشاورزی است.

پیش از این بیش از ۶۰۰۰ گیاه مختلف در سراسر جهان کشت می‌شد، اما به گفته کارشناسان سازمان ملل متحد، تغییر شیوۀ مصرف در جوامع باعث شده تا در حال حاضر جوامع مختلف حدود ۴۰ درصد کالری خود را از سه محصول اصلی یعنی ذرت، گندم و برنج دریافت کنند و به همین دلیل کشت این سه محصول نیز توسعه بیشتری یافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحول در صنعت کشاورزی با بذرهای مقاوم به تغییرات اقلیمی

خزانه جهانی بذر «اسوالبارد»؛ منوی بذر کشاورزی بشر برای آیندگان

پارلمان نروژ تهدید به بمب‌گذاری شد؛ پلیس خیابان‌های مجاور را بست