چالش کمبود تراشه؛ اروپا برای تصاحب ۲۰ درصد از بازار اقدام می‌کند

مدیر بانک سرمایه‌گذاری اروپا، کمیسر بازار داخلی اروپا و کمیسر اروپایی مغایر عصر دیجیتال هنگام امضای طرح پیشنهادی
مدیر بانک سرمایه‌گذاری اروپا، کمیسر بازار داخلی اروپا و کمیسر اروپایی مغایر عصر دیجیتال هنگام امضای طرح پیشنهادی Copyright Virginia Mayo/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیسیون اروپا در هفته جاری طرح سرمایه‌گذاری ۴۳ میلیارد یورویی را برای افزایش تولید تراشه‌های الکترونیک در کشورهای عضو ارائه کرد.

آگهی

کمیسیون اروپا در هفته جاری طرح سرمایه‌گذاری ۴۳ میلیارد یورویی برای افزایش تولید تراشه‌های الکترونیک در کشورهای عضو را ارائه کرد. به موازات این طرح، کمیسیون اروپا پیشنهادی را منتشر کرد و از کشورهای عضو خواست تا راه‌کارهایی را برای پاسخگویی به بحران کنونی کمبود تراشه بیابند و اجرا کنند.

تولیدات صنعت خودروسازی برخی کشورهای اروپایی به دلیل کمبود تراشه‌های الکترونیکی تا یک سوم کاهش پیدا کرده است. گزارش کمیسیون اروپا در این زمینه بر وابستگی شدید اتحادیه به چرخه جهانی تاکید می‌کند. در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد تراشه‌ها در آسیا تولید می‌شود که از این میان سهم تایوان به تنهایی ۶۰ درصد است.

افزایش استفاده از دستگاه‌های الکترونیک، افزایش ارتباطات اینترنتی، تفاوت‌های زمانی چرخه تولیدات تجهیزات مختلف مرتبط با تراشه‌ها، تنش‌های سیاسی و همه‌گیری از دلایل گوناگون افزایش تقاضا برای این محصول است و در صورت عدم توانایی یکی از تولیدکنندگان برای ارائه محصول، تولیدات بسیاری از محصولات دیگر نیازمند تراشه متوقف خواهد شد.

بنابراین اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است با ارائه این طرح «امنیت توزیع، توانمندی و استقلال» خود را در این زمینه تضمین کند. قرار است یک ارگان هماهنگی بین کشورهای عضو و کمیسیون برای پیش‌بینی وضعیت بازار و کمبودها ایجاد شود.

اتحادیه اروپا در دهه ۹۰ میلادی بیش از ۳۰ درصد تولید جهانی تراشه را متقبل بود اما سهم کنونی‌اش در این بازار به ۱۰ درصد رسیده است. کمیسیون اروپا با ارائه این طرح امیدوار است بتواند تا سال ۲۰۳۰، ۲۰ درصد از بازار تراشه‌ها را در اروپا متمرکز کند. کمیسیون اروپا ارزش این طرح پیشنهادی در موضوع تراشه‌ها را بیش از ۴۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی تخمین زده است.

ایالات متحده نیز روز چهارم فوریه طرح ۵۲ میلیارد دلاری افزایش تولید تراشه در خاک آمریکا را برای کاهش وابستگی به کشورهای آسیایی تصویب کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از تراشهٔ بیل گیتس تا رسیدن دجّال؛ تأثیر مبلّغان مسیحی بر بحران کرونا در آمریکای لاتین

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد

اتحادیه اروپا: شرکت‌های فناوری دیجیتال جعل عمیق برساخته هوش مصنوعی را شناسایی کنند