رزمایش دریایی روسیه در دریای سیاه و آزوف؛ کی‌یف: این کار اشغال خزنده دریاست

Russian navy's missile cruiser Marshal Ustinov
Russian navy's missile cruiser Marshal Ustinov Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت دفاع اوکراین روز پنج‌شنبه ۱۰ فوریه با انتشار بیانیه‌ای، به رزمایش دریایی روسیه در آبهای دریای سیاه و دریای آزوف واکنش نشان داد و آن را «اشغال خزنده دریا» توصیف کرد.

آگهی

وزارت دفاع اوکراین روز پنج‌شنبه ۱۰ فوریه با انتشار بیانیه‌ای، به رزمایش دریایی روسیه در آبهای دریای سیاه و دریای آزوف واکنش نشان داد و آن را «اشغال خزنده دریا» توصیف کرد.

ارتش روسیه پیش از این در ۹ فوریه هشدارهایی را مبنی بر برگزاری رزمایش دریایی و تمرین شلیک موشک و توپخانه صادر و اعلام کرده بود که این مناطق طی روزهای ۱۳ تا ۱۹ فوریه برای همه شناورها از جمله ترافیک تجاری قابل تردد نخواهد بود.

بر این اساس، در بیانیه وزارت دفاع اوکراین به گزارش فرماندهی نیروی دریایی ارتش اوکراین مستقر در دریای سیاه استناد شده که وضعیت کشتی‌های روسیه در آب‌های منطقه آزوف‌-دریای سیاه را اینگونه شرح می‌دهد:

«فدراسیون روسیه به فعالیت‌های مخرب خود برای بی‌ثبات کردن وضعیت امنیتی در منطقه آزوف‌-دریای سیاه با مسدود کردن بخش بزرگی از مناطق دریایی، تقریباً کل جنوب دریای آزوف و بخش شمال غربی دریای سیاه، ادامه می‌دهد و با برگزاری این رزمایش، مناطق وسیعی از آزوف و دریای سیاه را برای دریانوردی ناامن کرده است... به این ترتیب فدراسیون روسیه بار دیگر به منظور دستیابی به اهداف ژئوپلیتیکی خود، از قوانین بین‌الملل سوء استفاده کرده است. این اقدامات تهدید دیگری برای حاکمیت اوکراین در منطقه دریای سرزمینی و حق حاکمیت این کشور بر منطقه اقتصادی انحصاری دریایی است. فدراسیون روسیه با مسدود کردن خطوط دریایی، تردد در این مناطق را به معنای واقعی کلمه غیرممکن کرده است و به کشتی‌ها اجازه ورود به بنادر اوکراین، به ویژه در دریای آزوف را نمی‌دهد که نقض آشکار روح و شرایط کنوانسیون ۱۹۸۲ سازمان ملل متحد در موضوع حقوق دریاها است... روسیه همچنین به نظامی‌سازی منطقه دریای سیاه ادامه می‌دهد و کشتی‌های بیشتری را برای اعمال فشار بر اوکراین و جهان به این منطقه منتقل می‌کند.»

در ادامۀ این بیانیه، الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین با اشاره به این گزارش اعلام کرد: «روسیه به نظامی‌سازی فعال شبه‌جزیره کریمه نیز ادامه می‌دهد و همچنان از سرزمین‌های اشغال شده به عنوان محل تمرین استفاده می‌کند. ما شاهد آموزش و انباشت تسلیحات در این منطقه، جابجایی و استقرار واحدهای نیروهای مسلح روسیه، مسدود کردن دریاهای آزوف و دریای سیاه "برای آموزش" هستیم؛ تاکتیکی که نتیجه آن اشغال خزنده دریا است که مدتهاست آن را آغاز کرده‌اند. اگر هیچ واکنش مشترکی از سوی جهان به این تلاش‌ها وجود نداشته باشد، کرملین و دیگرانی که شبیه کرملین هستند، می‌توانند از چنین تاکتیک‌هایی در سراسر جهان استفاده کنند. شرکای ما با تهیه تسلیحات واکنش قوی نشان داده‌اند و اکنون ما انتظار یک پاسخ قوی نیز از آنها داریم تا کشتی‌های فدراسیون روسیه نتوانند به بنادر متمدن وارد شوند و قیمت گستاخی خود را ببینند.»

واکنش وزارت خارجه اوکراین

وزارت خارجه اوکراین نیز با انتشار بیانیه جداگانه‌ای به اقدام روسیه در مسدود کردن دسترسی به بخش‌هایی از دریای سیاه و آزوف همچنین تنگه کرچ به بهانه برگزاری رزمایش دریایی اعتراض کرد.

وزارت خارجه اوکراین با اشاره به اینکه «پوشش بی‌سابقه مانورها، ناوبری را در هر دو دریا عملا غیرممکن کرده» اعلام کرد: «آنچه روی داده یک حرکت غیرقابل توجیه در کشتیرانی بین‌المللی به ویژه برای تجارت بین‌الملل است که می‌تواند عواقب پیچیده اقتصادی و اجتماعی به ویژه برای بنادر اوکراین به همراه داشته باشد.»

وزارت خارجه این اقدام روسیه را «تجاوز» توصیف کرده که با مفهوم جنگ ترکیبی روسیه علیه این کشور مطابقت دارد.

بیانیه می‌افزاید: «این نشانه بی‌توجهی آشکار به هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل از جمله منشور سازمان ملل متحد، قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد و کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها است.»

بیانیه هشدار می‌دهد که اوکراین در حال بررسی اوضاع با شرکای خود از جمله در منطقه است «تا پاسخ مناسب را به این اقدام روسیه بدهد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند

توقف پیشروی روس‌ها در محدوده آودیئیفکا؛ اوکراین: کشتی ۶۵ میلیون دلاری روسیه را هدف گرفتیم

فرمانده ارتش اوکراین: وضعیت در جبهه نبرد با وجود مهار حملات روس‌ها «دشوار» است