المپیک زمستانی پکن؛ ورزشکار اویغور در کانون توجه‌‌ها قرار گرفت

حمل مشعل المپیک زمستانی از سوی ورزشکار اهل اقلیت اویغور چین
حمل مشعل المپیک زمستانی از سوی ورزشکار اهل اقلیت اویغور چین Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتخاب یک زن اسکی‌باز از اقلیت اویغور برای حمل مشعل المپیک در حالی صورت گرفت که حکومت چین از سوی بسیاری از سازمان‌های مدافع حقوق بشر به بدرفتاری با اویغورها متهم شده است.

آگهی

تصمیم مقامات چین برای انتخاب دینیگیر ایلاموجیانگ، ورزشکار ۲۰ ساله به عنوان حمل‌کننده مشعل بازی‌های المپیک زمستانی پکن مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

انتخاب این زن اسکی‌باز از اقلیت اویغور در حالی صورت گرفت که حکومت چین از سوی بسیاری از سازمان‌های مدافع حقوق بشر به بدرفتاری با اویغورها متهم شده است.

دینیگیر ایلاموجیانگ در بخش پایانی مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی پکن مشعل المپیک را حمل کرد. این در حالی است که او ورزشکاری سرشناس به شمار نمی‌رود. پیش از این اغلب، ورزشکاران شناخته‌شده و سرشناس برای لحظات کلیدی مراسم افتتاحیه یا اختتامیه بازی‌های المپیک انتخاب می‌شدند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آمریکا با اشاره به «نقض حقوق بشر» در استان سین‌کیانگ در شمال غربی چین اعلام کرده بود که بازی‌های المپیک زمستانی پکن را از نظر دیپلماتیک تحریم می‌کند. اغلب ساکنان استان سین‌کیانگ از اقلیت اویغور هستند.

مارک آدامز، سخنگوی کمیته بین‌المللی المپیک در پاسخ به سوالی درباره انتخاب دینیگیر ایلاموجیانگ به عنوان حمل‌کننده مشعل بازی‌های المپیک زمستانی گفت که این ورزشکار با توجه به حضورش در رقابت‌های پکن و فارغ از اصالتش اجازه حضور در مراسم افتتاحیه را داشت. وی با این حال اشاره‌ای به اصالت اویغور دینیگیر ایلاموجیانگ نکرد.

واشنگتن براساس گزارش‌هایی که از اخته‌سازی اجباری اویغورها در چین منتشر شده است دولت این کشور را به «نسل‌کشی» متهم می‌کند. در مقابل مقامات چین اتهام‌های مطرح‌شده از جمله انتقال بیش از یک میلیون نفر از مسلمانان اویغور به اردوگاه‌های کار اجباری را رد می‌کنند.

کانادا، استرالیا و بریتانیا نیز مانند آمریکا حاضر به اعزام نماینده دیپلماتیک به مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی پکن نشدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازی‌های المپیک زمستانی پکن با صدر نشینی نروژ در جدول مدال‌ها پایان یافت

پارلمان فرانسه رفتار چین با اقلیت اویغور را به‌عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخت

نزدیک به نیمی از شهرهای بزرگ چین در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند