توقف خودسرانه بازرسی‌های پسابرکسیتی توسط ایرلند شمالی؛ لندن: قبلا هشدار داده بودیم

دیدار مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور پسابرکسیت با وزیر خارجه بریتانیا
دیدار مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور پسابرکسیت با وزیر خارجه بریتانیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بریتانیا روز پنجشنبه از پذیرش مسئولیت تصمیم دولت محلی ایرلند شمالی در توقف خودسرانه بازرسی‌های گمرکی وضع شده در دوره پسابرکسیت شانه خالی کرد.

آگهی

بریتانیا روز پنجشنبه از پذیرش مسئولیت تصمیم دولت محلی ایرلند شمالی در توقف خودسرانه بازرسی‌های گمرکی وضع شده در دوره پسابرکسیت شانه خالی کرد.

وزیر کشاورزی ایرلند شمالی روز چهارشنبه دستور داد تا از بامداد پنجشنبه تمامی بازرسی‌های گمرکی وضع شده برای دوره پسابرکسیت در مورد کالاهای کشاورزی ورودی از سایر نقاط بریتانیا به این منطقه، متوقف شود، اقدامی که دوبلین و برخی از احزاب حاضر در دولت محلی ائتلافی ایرلند شمالی آن را غیرقانونی دانستند.

در همین حال، سخنگوی دولت بریتانیا روز پنجشنبه بازرسی‌‌های گمرکی دوره پسابرکسیت را مساله دولت محلی ایرلند شمالی عنوان و در عین حال بار دیگر تاکید کرد که مشکلات روشنی در پروتکل‌های وضع شده برای اجرای توافق‌ برکسیت وجود دارد که بخشی از آنها در دور تازه مذاکرات فشرده لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، و ماروش شفچوویچ، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور پسابرکسیت، که روز جمعه برگزار خواهد شد، مطرح می‌شود.

پیشتر سیمون کاونی، وزیر امور خارجه ایرلند، به ادوین پوتس، وزیر کشاورزی ایرلند شمالی هشدار داده بود که اقدام او به این دلیل که نقض صریح قوانین بین‌المللی است، به هیچ وجه سازنده نخواهد بود و تلاش‌های چند ماهه لندن و بروکسل را برای خلاص شدن از شر بسیاری از بازرسی‌ها با مانع تازه‌ای مواجه خواهد کرد.

اما براندون لوئیس، وزیر بریتانیا در امور ایرلند شمالی، گفت که این تصمیم مربوط به دولت ایرلند شمالی است، اما این اقدام یکجانبه «دقیقاهمان چیزی است» که لندن پیشتر وقوع آن را به اتحادیه اروپا هشدار داده بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

البته اتحادیه اروپا معتقد است که مشکلات اعمال بازرسی‌های گمرکی که به دلیل خروج بریتانیا از این اتحادیه وضع شده، به دلیل رویکرد دولت محافظه‌کار مستقر در لندن و سیاستمداران ملی‌گرای ایرلند شمالی تشدید شده و با ایجاد بی‌ثباتی در روند تجارت منطقه ایرلند شمالی با جمهوری ایرلند تبعاتی برای برخی مشاغل داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارائه لایحه‌‌ای جنجالی به پارلمان بریتانیا؛ اروپا لندن را به اقدام قانونی تهدید کرد

احتمال زلزله سیاسی در انتخابات ایرلند شمالی؛ شین فین، بازوی سیاسی ارتش جمهوریخواه به قدرت می‌رسد؟

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»